STAN PRAWNY NA 13 STYCZNIA 2025
Dyrektor nie może odmówić realizacji praktyk, stwierdzając, że nie przyjmie na praktykę danego studenta. Od tej zasady istnieją wyjątki, które wynikają z obowiązujących już od pewnego czasu przepisów dotyczących standardów ochrony małoletnich.
Podstawa prawna organizacji praktyk studenckich
Obowiązek prowadzenia praktyk zawodowych przez studentów kierunków pedagogicznych wynika z regulacji Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, które określają kilka standardów kształcenia:
- nauczyciela, stanowiący załącznik nr 1 do Rozporządzenia,
- nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III szkoły podstawowej), stanowiący załącznik nr 2 do Rozporządzenia,
- nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, stanowiący załącznik nr 3 do Rozporządzenia.
Pierwszy ze standardów ma zastosowanie do kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu, nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych, nauczyciela praktycznej nauki zawodu, nauczyciela prowadzącego zajęcia i nauczyciela psychologa. Nie ma on więc zastosowania do kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, prowadzonego na studiach na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – do tej grupy nauczycieli stosuje się standard drugi. Jeżeli spojrzymy na minimalną liczbę godzin zajęć odbywanych na studiach i realizowanych według tego standardu, to zauważymy, że praktyki zawodowe obejmują 240 godzin, w tym 30 godzin praktyk ogólnopedagogicznych.
Według Rozporządzenia celem praktyk zawodowych jest zapoznanie z organizacją pracy przedszkola, warsztatem pracy nauczyciela, formami i metodami nauczania i wychowania oraz umożliwienie studentowi kształtowania i rozwoju umiejętności dydaktyczno-wychowawczych w bezpośrednim kontakcie z wychowankami, a także weryfikacji własnych predyspozycji do wykonywania zawodu nauczyciela. Do ogólnych celów praktyk zawodowych należą:
- poznanie specyfiki zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej,
- stwarzanie warunków do rozwijania gotowości do podjęcia roli nauczyciela,
- przygotowanie do efektywnego organizowania własnego warsztatu nauczycielskiego,
- świadome budowanie relacji z dziećmi, ich rodzicami lub opiekunami oraz ze współpracownikami,
- wdrożenie innowacyjności w pracy nauczyciela w zakresie dotyczącym indywidualizacji procesu nauczania, która uwzględnia zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych dzieci, wspieranie ich wszechstronnego rozwoju, aktywności i uczestnictwa w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym.