Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 13 STYCZNIA 2025

Dyrektor nie może odmówić realizacji praktyk, stwierdzając, że nie przyjmie na praktykę danego studenta. Od tej zasady istnieją wyjątki, które wynikają z obowiązujących już od pewnego czasu przepisów dotyczących standardów ochrony małoletnich.

Podstawa prawna organizacji praktyk studenckich

Obowiązek prowadzenia praktyk zawodowych przez studentów kierunków pedagogicznych wynika z regulacji Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, które określają kilka standardów kształcenia:

  1. nauczyciela, stanowiący załącznik nr 1 do Rozporządzenia,
  2. nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III szkoły podstawowej), stanowiący załącznik nr 2 do Rozporządzenia,
  3. nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, stanowiący załącznik nr 3 do Rozporządzenia.

Pierwszy ze standardów ma zastosowanie do kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu, nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych, nauczyciela praktycznej nauki zawodu, nauczyciela prowadzącego zajęcia i nauczyciela psychologa. Nie ma on więc zastosowania do kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, prowadzonego na studiach na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – do tej grupy nauczycieli stosuje się standard drugi. Jeżeli spojrzymy na minimalną liczbę godzin zajęć odbywanych na studiach i realizowanych według tego standardu, to zauważymy, że praktyki zawodowe obejmują 240 godzin, w tym 30 godzin praktyk ogólnopedagogicznych.

Według Rozporządzenia celem praktyk zawodowych jest zapoznanie z organizacją pracy przedszkola, warsztatem pracy nauczyciela, formami i metodami nauczania i wychowania oraz umożliwienie studentowi kształtowania i rozwoju umiejętności dydaktyczno-wychowawczych w bezpośrednim kontakcie z wychowankami, a także weryfikacji własnych predyspozycji do wykonywania zawodu nauczyciela. Do ogólnych celów praktyk zawodowych należą:

  • poznanie specyfiki zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej,
  • stwarzanie warunków do rozwijania gotowości do podjęcia roli nauczyciela,
  • przygotowanie do efektywnego organizowania własnego warsztatu nauczycielskiego,
  • świadome budowanie relacji z dziećmi, ich rodzicami lub opiekunami oraz ze współpracownikami,
  • wdrożenie innowacyjności w pracy nauczyciela w zakresie dotyczącym indywidualizacji procesu nauczania, która uwzględnia zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych dzieci, wspieranie ich wszechstronnego rozwoju, aktywności i uczestnictwa w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym.