STAN PRAWNY NA 10 STYCZNIA 2025
Zasady wypłaty wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny zastępstw doraźnych określone zostały w art. 35 ust. 3 Karty nauczyciela, zgodnie z którym wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw wypłaca się według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy.
Przepis dotyczący zasad wypłaty wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe jest uzupełniany przez regulację art. 30 ust. 6 pkt 2 Karty nauczyciela, zgodnie z którą regulamin wynagradzania nauczycieli, przyjmowany przez radę gminy w drodze uchwały, określa szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw.
Przykładowo, regulamin wynagradzania nauczycieli może stanowić, że „wynagrodzenie za jedną godzinę ponadwymiarową i godzinę doraźnego zastępstwa oblicza się, dzieląc przyznaną nauczycielowi stawkę wynagrodzenia zasadniczego (łącznie z dodatkiem za warunki pracy, jeżeli praca w godzinach ponadwymiarowych oraz doraźnego zastępstwa odbywa się w warunkach trudnych, uciążliwych) przez miesięczną liczbę godzin tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć, ustalonego dla rodzaju zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych realizowanych w ramach godzin ponadwymiarowych lub doraźnego zastępstwa nauczyciela”.
Można jednak zadać pytanie, czy w poradni psychologiczno-pedagogicznej arkusz może decydować o przydzieleniu godzin ponadwymiarowych?
Arkusz organizacji poradni
Warto zacząć od ustalenia, jakie właściwie elementy zawiera arkusz poradni. Podstawowe zasady zatwierdzania arkusza organizacji zawiera art. 110 Prawa oświatowego, warto tu jednak zwrócić uwagę na treść ust. 2 tej regulacji. Zgodnie z tym przepisem „arkusz organizacji szkoły lub przedszkola opracowuje dyrektor szkoły lub przedszkola, uwzględniając przepisy wydane na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3, a w przypadku szkoły artystycznej – na podstawie art. 47 ust. 1a, a następnie przekazuje do zaopiniowania zakładowym organizacjom związkowym będącym jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu tej ustawy, zrzeszających nauczycieli”.
Ważne!
W tej regulacji należy zwrócić uwagę na całkowite pominięcie poradni – wymienione zostały jedynie szkoły i przedszkola. Podobnie też akt wykonawczy w postaci Rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli określa jedynie elementy arkusza przedszkola i szkoły, a nie poradni.
Warto jednak zauważyć, że Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli zostało wydane na podstawie upoważnienia ustawowego z art. 111 Prawa oświatowego