Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 8 STYCZNIA 2025

Po I półroczu każdego roku szkolnego dyrektor zwołuje zebranie rady pedagogicznej klasyfikacyjnej. Główne cele zebrania to omówienie osiągnięć uczniów od początku roku szkolnego i zatwierdzenie wyników klasyfikacji śródrocznej. Przed zebraniem ważne są przygotowanie i podsumowanie odpowiednich informacji.

Klasyfikacja śródroczna nie ma decydującego wpływu na kształcenie w II półroczu. Nawet jeśli uczeń otrzyma oceny niedostateczne na półrocze z większości przedmiotów, nie znaczy to, że nie uzyska promocji do następnej klasy. O tym decyduje dopiero klasyfikacja roczna, jednak ocenianie śródroczne jest istotne i wymaga szczególnej uwagi dyrektora oraz nauczycieli, w związku z czym należy się starannie do niego przygotować .

Jak przygotować się do śródrocznej rady klasyfikacyjnej?

Termin zakończenia I półrocza powinien być określony w statucie szkoły, a termin zebrania rady klasyfikacyjnej może zostać ustalony już na początku roku szkolnego, choć nie wskazują na to żadne przepisy prawa. Nie ma również żadnych uwarunkowań prawnych dotyczących przygotowania dokumentacji rady klasyfikacyjnej – leży to w gestii dyrektora szkoły i jego decyzji.

Ważne!
Zgodnie z art. 44f ust. 2 Ustawy o systemie oświaty celem klasyfikacji śródrocznej jest okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia, co w rezultacie pozwala ustalić oceny klasyfikacyjne.

Aby dokonać takiej oceny, nauczyciele powinni rozpoznać poziom postępów uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności związanych z wymaganiami określonymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanych w szkole programów nauczania.

Zanim rada pedagogiczna podejmie stosowną uchwałę w sprawie klasyfikacji śródrocznej, należy przypomnieć o zasadach oceniania zawartych w Ustawie o systemie oświaty oraz Rozporządzeniu w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.

Klasyfikacja śródroczna a specyfika danego przedmiotu

Ocenianie śródroczne obejmuje ustalanie ocen z przedmiotów nauczanych w szkole, jednak nie zawsze na tych samych zasadach. Różnice dotyczą ustalania ocen z wychowania fizycznego, plastyki, muzyki i techniki. Specyfika tych przedmiotów wymaga oceniania nie tylko wiedzy i umiejętności, ale także wysiłku wkładanego przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków, systematycznego udziału w zajęciach, a w przypadku wychowania fizycznego – również uczestnictwa ucznia w innych działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

Ocenianie śródroczne zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę stopnia przestrzegania przez uczniów zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz pozostałych wymagań zawartych w Rozporządzeniu w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Ocenę zachowania wystawia nauczyciel wychowawca danej klasy w porozumieniu z uczniami i nauczycielami uczącymi w tym oddziale. Trzeba jednak pamiętać o tym, że ostatnie słowo w tej kwestii należy do wychowawcy i to on decyduje o ostatecznej ocenie zachowania na półrocze.

Ważne!
Według art. 44g ust. 1 Ustawy o systemie oświaty przed rocznym