STAN PRAWNY NA 10 GRUDNIA 2024
Skuteczne wpisanie przedszkola niepublicznego do ewidencji i rozpoczęcie jego funkcjonowania, uzależnione są od złożenia poprawnego zgłoszenia, którego wymagane elementy określa art. 168 ust. 4 Prawa oświatowego. Jednym z nich jest właśnie załączany do wniosku statut nowo tworzonej placówki. Ustawodawca uznał, że dokument ten jest na tyle istotny, iż błędy w jego treści mogą skutkować odmową dokonania wpisu.
Kontrola statutu
Zgodnie z art. 168 ust. 12 Prawa oświatowego organ rejestrowy, czyli gmina, wydaje decyzję o odmowie wpisu do ewidencji, jeżeli:
- zgłoszenie nie zawiera danych wymienionych w ust. 4, czyli jest niekompletne albo podane w nim dane są błędne i mimo wezwania zgłoszenie nie zostało uzupełnione albo poprawione w wyznaczonym terminie,
- statut przedszkola jest sprzeczny z obowiązującym prawem i mimo wezwania nie został zmieniony.
Lektura tego przepisu prowadzi do interesującego wniosku. Można zwrócić uwagę, że wcale nie wynika z niego ograniczenie organu rejestrowego do wyłącznie jednego wezwania do zmiany statutu z powodu jego sprzeczności z prawem. W praktyce organ może to uczynić wielokrotnie, w każdym przypadku przyznając osobie zamierzającej prowadzić przedszkole co najmniej siedem dni na poprawienie treści statutu. Każde takie wezwanie nie przedłuża jednak (o owe siedem dni) terminu na wpisanie przedszkola do ewidencji, jest to bowiem czas dany wyłącznie wnioskodawcy na uzupełnienie wniosku. Do tego trzeba doliczyć czas na odebranie wezwania wysłanego pocztą, dodatkowe dni na przeanalizowanie zmian dokonanych przez organ prowadzący. W efekcie każde takie uzupełnienie może znacząco wydłużyć całą procedurę.