STAN PRAWNY NA 5 GRUDNIA 2024
Od 1 stycznia 2025 r. zmieniają się zasady przyznawania subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego. W jaki sposób wpłynie to na wysokość dotacji otrzymywanej przez niepubliczne przedszkola? Subwencja to środki z budżetu centralnego przekazywane do jednostek samorządu terytorialnego. Przez dotację natomiast należy rozumieć środki, jakie przedszkola niepubliczne otrzymują od samorządu. Tylko częściowo są one wypłacane z subwencji, której wysokość z reguły nie odpowiada wszystkim potrzebom samorządu, dlatego muszą one finansować dotację także ze środków własnych, np. z podatków i opłat lokalnych.
Nowa Ustawa z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego weszła w życie 25 października 2024 r. Przewidziane w niej potrzeby finansowe samorządów mają w założeniu podlegać finansowaniu zwiększonymi dochodami z tytułu udziału w podatkach PIT i CIT, a w przypadku, gdy dochody z tych źródeł będą niewystarczające, również subwencją ogólną z budżetu państwa. Już zatem z perspektywy ogólnych założeń widać, że ma być zwiększony udział środków własnych, ale przy jednoczesnym zwiększeniu samych tych środków.
Zmiany w dotacjach
Podstawą prawną uzyskania dotacji przez niepubliczne przedszkole w 2025 r. nadal będzie art. 17 Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. Regulacja ta przewidywać będzie w dalszym ciągu dwie wysokości dotacji. Zgodnie z art. 17 ust. 1 niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym otrzymuje na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż przewidziana kwota potrzeb oświatowych na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola dla gminy, jeżeli placówka ta spełnia następujące warunki:
- realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego,
- zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż pięć godzin dziennie, z tym że czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki nie może być krótszy niż czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony przez radę gminy dla przedszkoli prowadzonych przez gminę,
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w Rozporządzeniu MEiN z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli,
- pobiera opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego nie wyższe niż opłaty ustalone przez radę gminy,
- prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, wychowania i opieki ustaloną dla publicznych przedszkoli,
- liczba uczniów w oddziale przedszkolnym nie jest wyższa niż liczba uczniów w oddziale publicznego przedszkola, ustalona Rozporządzeniem MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli,
- zapewnia uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
- stosuje zasady przyjmowania do publicznych przedszkoli określone w rozdziale 6 Prawa oświatowego.
Przedszkole spełniające te wymogi może otrzymywać wyższą dotację, o ile – dodatkowo – zostanie wybrane w konkursie ofert organizowanym przez wójta. Takie konkursy są jednak organizowane tylko przypadku, gdy dla wszystkich dzieci w wieku przedszkolnym na terenie danej gminy brakuje miejsc w przedszkolach. Wówczas gmina może uzupełnić sieć prowadzonych przez siebie przedszkoli właśnie o przedszkola niepubliczne wybrane w konkursie.
Niższą dotację, podobnie jak obecnie, będzie od 1 stycznia 2025 r. przewidywał art. 17 ust. 3 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych