Tworzenie drzewa genealogicznego to dla przedszkolaków nie tylko okazja do wielu wspomnień z przeszłości, dotyczących ich rodziny, ale też wielu przygód, które miały miejsce w przeszłości.
Cele główne:
- dzielenie się doświadczeniami,
- wzmacnianie więzi rodzinnych,
- nazywanie członków rodziny,
- przedstawianie się,
- dostrzeganie podobieństw,
- budowanie wypowiedzi na podstawie zdjęcia,
- działania plastyczne,
- uczestnictwo w zabawach naśladowczych.
Cele szczegółowe:
- tworzenie kolażu przedstawiającego rodzinę,
- omawianie powstałych prac – odpowiadanie na pytania,
- tworzenie definicji słowa „rodzina”,
- odgrywanie ról domowników,
- uczestnictwo w zabawach tematycznych – dom,
- tworzenie własnego drzewa genealogicznego,
- czytanie globalne wyrazów: mama, tata, babcia, dziadek, brat, siostra,
- podejmowanie decyzji za pomocą lizaków decyzyjnych,
- zauważanie podobieństwa do rodziców,
- prezentowanie fotografii rodzinnej,
- budowanie krótkiej wypowiedzi o zdjęciu.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
Materiały dydaktyczne:
- kolorowe gazety, klej, nożyczki, tektura, brystol, przebrania (członkowie rodziny + rekwizyty), zdjęcia legitymacyjne rodziców, dziadków lub inne – do drzewa genealogicznego, podpisy, zdjęcia rodziny (wspólne ważne wydarzenie), lizaki decyzyjne z napisami „mama” i „tata”.