STAN PRAWNY NA 7 LISTOPADA 2024
Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne każdego roku mają obowiązek sporządzenia planu finansowego, nazywanego również budżetem placówki. Stanowi on dokument, w którym jednostka budżetowa ujmuje ogół dochodów oraz wydatków w następnym roku budżetowym. Coroczne przygotowywanie planu finansowego jest niezwykle istotne, gdyż placówki publiczne mogą prowadzić gospodarkę finansową tylko w granicach ustalonego planu, a jego naruszenie stanowi zarazem naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Odpowiedzialnymi za sporządzenie planów finansowych są dyrektorzy placówek. Mając powyższe na uwadze, należy dołożyć wszelkich starań, aby przygotowywane plany były poprawne.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych przedszkola, szkoły i placówki zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego – w tym publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne – są jednostkami budżetowymi. Przepis ten określa zatem formę organizacyjno-prawną, w której prowadzone są jednostki organizacyjne systemu oświaty prowadzone przez samorząd i ministrów.
Co oznacza taka forma organizacyjno-prawna, wskazuje z kolei art. 11 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych, stosownie do którego jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, pokrywające swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzające na rachunek, odpowiednio, dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna nie została wyposażona przez ustawodawcę w osobowość prawną, podobnej właściwości nie przyznały jej bowiem zapisy Ustawy Prawo oświatowe. Z art. 11 Ustawy o finansach publicznych wynika natomiast tzw. zasada budżetowania brutto, czyli ścisłe powiązanie finansów poradni z budżetem jednostki samorządu terytorialnego, która jest organem prowadzącym danej placówki.
Z uwagi na metodę budżetowania wydatki ponoszone przez poradnię nie mogą w żaden sposób zależeć od wielkości osiąganych dochodów, ponieważ wszystkie wydatki i dochody placówki są jednocześnie dochodami i wydatkami jednostki prowadzącego ją samorządu terytorialnego. Wykonanie planu finansowego poradni jest więc zarazem wykonywaniem budżetu organu prowadzącego, dlatego terminarz prac nad planem finansowym placówki jest ściśle powiązany z terminami prac nad samorządowym budżetem.
Projekt planu finansowego poradni
Plan finansowy jednostki oświatowej stanowi w istocie element budżetu gminy czy powiatu, dlatego nie ma możliwości przyjęcia właściwego planu finansowego przed zakończeniem prac nad budżetem. Z kolei wyłączne prawo inicjatywy uchwałodawczej w sprawach budżetu danej jednostki samorządu terytorialnego (organu prowadzącego placówkę) przysługuje, zgodnie z art. 233 Ustawy o finansach publicznych, zarządowi jednostki, czyli jej organowi wykonawczemu – w gminie wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), a w powiecie, zarządowi powiatu.
Projekt uchwały budżetowej powinien zostać przedstawiony do zaopiniowania organowi stanowiącemu (czyli właściwej radzie gminy lub miasta, bądź radzie powiatu) oraz regionalnej izbie obrachunkowej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, stosownie do art. 238 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych. Termin ten ma istotne znaczenie z punktu widzenia tworzonego planu finansowego poradni, bowiem – w myśl art. 248 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych – zarząd jednostki samorządu terytorialnego przekazuje podległym jednostkom budżetowym informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych w terminie siedmiu dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.
Kwoty dochodów i wydatków budżetowych
Zgodnie z § 5 Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych