STAN PRAWNY NA 25 PAŹDZIERNIKA 2024
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale stan zdrowia nie pozwala im na uczestnictwo we wszystkich zajęciach edukacyjnych. Obowiązkiem szkoły w tej sytuacji jest możliwe dostosowanie warunków nauczania do potrzeb danego ucznia, aby mógł on w jak największym zakresie uczestniczyć w życiu szkolnym.
Zasady organizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia zostały uregulowane w § 12 Rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Zgodnie z tą regulacją zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu, wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Jak wynika z tej regulacji, trudności w funkcjonowaniu mogą wynikać „w szczególności” ze stanu zdrowia, a co za tym idzie, stan zdrowia jest w tym wypadku tylko jednym z możliwych uzasadnień, które mogą być podstawą zorganizowania zindywidualizowanej ścieżki kształcenia. Jako uzasadnienie dla objęcia zindywidualizowaną ścieżką można wskazać także:
- chorobę, w tym przewlekłą,
- zaburzenia zachowania lub emocji, uniemożliwiające lub utrudniające pracę w grupie,
- trudności adaptacyjne.
Wymogi formalne
Stosownie do § 12 ust. 4 ww. Rozporządzenia do wniosku o wydanie opinii poradni dołącza się dokumentację określającą:
- trudności w funkcjonowaniu ucznia w szkole,
- w przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia – także wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole oraz ograniczenia w zakresie możliwości udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym,
- w przypadku ucznia uczęszczającego do szkoły – także opinię nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem na temat jego funkcjonowania w szkole.
Takie wymogi oznaczają więc również konieczność współpracy rodziców ze szkołą, od której należy uzyskać opinie nauczycieli wskazane w tym przepisie.
Warto jednak zwrócić uwagę na wymóg, według którego do wniosku dołącza się dokumentację określającą wpływ choroby na funkcjonowanie ucznia w szkole. Istotny jest tu fakt, że przepisy nie określają w żaden sposób, jaki właściwie podmiot ma taką dokumentację utworzyć. Opis trudności w funkcjonowaniu ucznia w szkole powinien odnosić się zarówno do sfery sprawności motorycznej, jak i intelektualnej oraz społecznej, a więc do trudności związanych z korzystaniem ze szkolnej infrastruktury wynikających z niepełnosprawności czy do sfery relacji z rówieśnikami.
Kto może wystąpić o opinię poradni?
Regulacje nie wskazują podmiotu, który może wystąpić o opinię porani, co jednak nie oznacza, że może o nią wystąpić sama szkoła. Przepis ten należy interpretować łącznie z regulacjami ogólnymi dotyczącymi zasad funkcjonowania poradni, czyli w tym wypadku łącznie z regulacjami Rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Ważne!
Zgodnie z § 5 ww. Rozporządzenia