Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Spotykamy w swojej pracy dzieci w wieku przedszkolnym różniące się miedzy sobą zachowaniem, funkcjonowaniem w grupie, sposobami radzenia sobie z emocjami, rozmaitymi trudnościami, z którymi się mierzą. Możemy mieć do czynienia z dzieckiem, które stroni od kontaktów z rówieśnikami, dobrze czuje się na uboczu, jest wycofane i spokojne. Czy w każdym takim przypadku można mówić o występowaniu nieśmiałości?

Gdy nauczyciel zauważa w grupie dziecko, które wstydzi się w różnych sytuacjach, trzyma się na uboczu, jest dość ciche i spokojne, to bardzo często tego typu dzieci są określane po prostu jako nieśmiałe. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, jak ważna w takim przypadku jest wnikliwa obserwacja dziecka oraz wywiad z jego rodzicem/opiekunem. To o tyle istotne, iż może się zdarzyć, że dziecko określane przez nauczyciela jako nieśmiałe i wstydliwe, tak naprawdę boryka się z mutyzmem wybiórczym.

Nieśmiałość a mutyzm

Warto podkreślić, że nieśmiałość to cecha charakteru i jest związana również z temperamentem dziecka. Podobny styl zachowania (małomówność, spowolnienie, trudności w zawiązywaniu relacji) dziecko prezentuje cały czas w różnych miejscach i wobec różnych osób. Nieśmiałość utrudnia dziecku kontakty społeczne, ale nie uniemożliwia.

Natomiast funkcjonowanie z mutyzmem wybiórczym jest inne. Mutyzm wybiórczy nie jest związany z osobowością dziecka, to zaburzenie lękowe, którego kryteria diagnostyczne uwzględniają następujące elementy:

  1. Dziecko posiada rozwinięte kompetencje językowe (umie poprawnie mówić), których używa w określonych sytuacjach (np. w domu), jednak w innych (najczęściej w przedszkolu, w szkole) nie mówi z pełną konsekwencją.
  2. Zaburzenie trwa co najmniej jeden miesiąc (nie licząc pierwszego miesiąca przeznaczonego na adaptację dziecka do nowej placówki).
  3. Brak mowy wpływa negatywnie na komunikację społeczną dziecka, jego osiągnięcia edukacyjne, zaburza funkcjonowanie w innych istotnych obszarach życia.
  4. Brak mowy nie wynika z zaburzeń mowy czy innych zaburzeń psychicznych.
  5. Brak mowy nie jest wynikiem nieznajomości języka czy braku wiedzy dziecka.

Obraz dziecka nieśmiałego

Z kolei dziecko nieśmiałe cechuje się unikaniem kontaktów społecznych, bardzo często stoi z boku grupy, bawi się samo w oddaleniu od innych. Te śmielsze osoby preferują mniejsze grupy rówieśników, wtedy widać ich poprawę funkcjonowania w porównaniu z przebywaniem w większej grupie. Dziecko nieśmiałe może mówić cicho, rzadko zgłaszać się np. do pomocy w sali, trudno mu współpracować z rówieśnikami – najczęściej podejmuje bierną postawę w pracach grupowych i podporządkowuje się liderom. Preferuje zabawę samotną, ale potrafi bawić się z innymi, będąc „obok”.