Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

Do tego, jak ważne w rozwoju dziecka są umiejętności związane z koncentracją, nie trzeba nikogo przekonywać. Dzięki odpowiedniemu wykształceniu zdolności skupienia uwagi dziecko jest w stanie wykonać konkretną czynność. Dlatego koncentracja wydaje się tak ważna dla codziennego dobrego funkcjonowania, a także podejmowania wyzwań edukacyjnych. Niestety, obecnie obserwujemy, że coraz młodsze dzieci mają trudności ze skupieniem uwagi. Jak można im pomóc?

Koncentracja uwagi to umiejętność skupienia się na określonej rzeczy czy czynności. Dzięki niej możemy zaplanować oraz zrealizować swoje zamierzenia. Najlepiej, by chęć wykonania czynności czy rzeczy pochodziła bezpośrednio od danej osoby – wówczas z większym prawdopodobieństwem można spodziewać się efektywnego ukończenia przez nią dzieła, w przeciwieństwie do sytuacji, gdy zadanie zostało przez kogoś narzucone. Prawidłowo funkcjonująca uwaga pozwala bowiem na zaplanowanie i zrealizowanie działań przy jednoczesnym ignorowaniu napływających z różnych stron bodźców.

Czynniki wpływające na koncentrację

Umiejętność skupienia uwagi kształtuje się w toku rozwoju dziecka. Zależy od różnych czynników, m.in. od temperamentu dziecka oraz jego charakteru. Duży wpływ na tę umiejętność mają też składniki odżywcze, jakie przyjmuje dziecko, dlatego właśnie tak ważna jest dieta dziecka oraz odpowiednia suplementacja. Spożywane przez dzieci posiłki powinny być bogate w warzywa, owoce, ryby i różnorodne produkty pełnoziarniste. Kolejnym czynnikiem wpływającym na koncentrację jest odpowiednie nawodnienie organizmu oraz zapewnienie dziecku stosownej ilości ruchu. To właśnie ruch i wszelkie ćwiczenia motoryczne wpływają pozytywnie na struktury mózgowe odpowiedzialne m.in. za rozbudowywanie pamięci i skupienie uwagi.

Przyjmuje się, że dziecko trzyletnie jest w stanie skupić swoją uwagę na zadaniu maksymalnie do 15 minut. Oczywiście liczba ta wzrasta wraz z wiekiem. I tak dziecko w wieku czterech lat potrafi utrzymać koncentrację przez 20 minut, dzieci pięcioletnie i sześcioletnie – ok. 30–40 minut. Wiedza na ten temat przydaje się do planowania zajęć: trudno bowiem mówić, że dziecko trzyletnie ma trudności z koncentracją, gdy zajęcia edukacyjne trwają np. godzinę. Dlatego właśnie dostosowanie czasu ich trwania do możliwości poznawczych dziecka będzie tak istotne.

Ważne! Mimo że koncentracja w dużej mierze zależy od biologii, to można ją ćwiczyć i stymulować. Odpowiednio przygotowane zabawy i ćwiczenia będą pobudzały umiejętności dziecka i stopniowo wydłużały koncentrację czy też poprawiały pamięć.

Dlaczego przedszkolak nie może się skupić?