Przedszkolaki uwielbiają wyobrażać sobie, kim będą w przyszłości. Andrzejki to świetna okazja do tego, aby połączyć zabawę we wróżby z magiczną, jesienną aurą. Zwyczaj ten podoba się dzieciom również dlatego, że wywołuje mnóstwo śmiechu i radości.
Podczas wesołej zabawy przedszkolaki zastanawiają się nad tym, co się wydarzy. W ich wieku wcale nie jest to takie proste. Jednocześnie andrzejki to czas, w którym grupa może doświadczyć czegoś wspólnie i w ten sposób jeszcze bardziej się zintegrować. Wychowawcy cenią andrzejki właśnie za ich społeczną wartość, gdyż wspólne świętowanie to inwestycja w budowanie spójności grupy i jej wspólnych doświadczeń.
Cele główne wydarzenia:
- integracja grupy,
- wspólna zabawa i świętowanie,
- poznanie zwyczajów ludowych,
- rozwijanie wyobraźni,
- obcowanie ze sztuką.
Pomoce i materiały:
- obraz Gwiaździsta noc Vincenta van Gogha w dużym formacie (do podziwiania) oraz małym – w postaci puzzli.
Zadania:
- odbycie zaczarowanej sztafety i odwiedzenie wszystkich czterech stacji z wróżbami,
- zdobycie kluczy z puzzlami i ich ułożenie.
Na początku sztafety dzieci otrzymują krótką instrukcję działania. Równocześnie uczestnicy dostają od nauczyciela kartę pracy (zob. załącznik) – czarny cylinder, do którego będą przyczepiać swoje trofea. Na wychowanków czekają magiczne zadania i wróżby, które mają ich bawić i zachęcać do tego, aby samodzelnie kierowali swoim losem. Tego typu zabawy organizowało się dawniej, w noc przed imieninami Andrzeja. Nawiązywały one często do zaślubin. W ten sposób młode panny starały się poznać imię przyszłego wybranka. Z biegiem czasu do andrzejek włączono dodatkowe wróżby. Był to miły i wesoły moment w ciągu roku, przepełniony tańcami i śmiechem.