Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Roczny plan pracy Przedszkola ................................... nr .........
w ....................................... na rok szkolny 2024/2025
(wzór)
Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737);
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15);
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.);
4) Statut Przedszkola ........................................... nr ......... w ..............................................
Plan opracowany został na podstawie:
1) podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 oraz wytycznych Kuratorium Oświaty w ..............................................;
2) wniosków z nadzoru pedagogicznego, określonych przez dyrektora w roku szkolnym 2023/2024;
3) diagnozy pracy przedszkola;
4) diagnozy oczekiwań rodziców wobec przedszkola;
5) treści podstawy programowej.
Główne zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze na rok szkolny 2024/2025:
1. Podejmowanie działań związanych z kształtowaniem u dzieci nawyków dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo, podejmowanie działań zwiększających poziom wiedzy rodziców o problemach bezpieczeństwa dzieci i ich zdrowia, prowadzenia z nimi rozmów, poświęcania im uwagi, wspierania i pomocy w trudnych sytuacjach.
2. Rozwijanie u dzieci empatii i wrażliwości na potrzeby innych.
3. Nauczyciele planują i organizują działania zmierzające do poznania potrzeb rozwojowych i możliwości każdego wychowanka w obszarze rozwoju umiejętności myślenia analitycznego i umiejętności matematycznych.
4. ..........................................................................................
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola zatwierdzony do realizacji Uchwałą Rady Pedagogicznej nr ......... z dnia ...............................
Spis treści zawartych w planie:
1. Kalendarz zadań przedszkola.
2. Zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji.
3. Harmonogram imprez i uroczystości przedszkolnych.
4. Plan współpracy z rodzicami.
5. Plan współpracy ze szkołą podstawową.
6. Harmonogram wycieczek.
7. Harmonogram konkursów.
8. Harmonogram zebrań rady pedagogicznej.
1. Kalendarz zadań przedszkola – rok szkolny 2024/2025
Termin Zadanie
Rozpoczęcie roku szkolnego
Zebranie ogólne z rodzicami
Akcja „Sprzątanie świata” – kształtowanie u wychowanków postaw wrażliwości na potrzeby innych
Zebrania grupowe z rodzicami
Pasowanie na przedszkolaka
Dzień Chłopaka
Międzynarodowy Dzień Empatii
Uroczystości związane z Dniem Edukacji Narodowej
Wszystkich Świętych
Narodowe Święto Niepodległości – uroczystość przedszkolna z udziałem rodziców
Dzień Życzliwości i Dobrego Kolegi
Zebrania grupowe z rodzicami – przekazanie informacji o rozwoju dziecka na podstawie rzetelnej diagnozy potrzeb rozwojowych dzieci
Andrzejki – zabawy prowadzone metodami aktywizującymi i twórczymi: prace w parach i grupach, burze mózgów, dyskusje sterowane, zabawy dramowe, elementy pedagogiki teatru
Mikołajki
Wigilia przedszkolna
Bal karnawałowy
Uroczystość związana z Dniem Babci i Dniem Dziadka – dni pomagania starszym
Zebranie grupowe z rodzicami – rozwijanie różnych form współpracy w zakresie wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny
.................... / nie dotyczy Ferie zimowe
Walentynki
Uroczystości związane z Dniem Kobiet
Pierwszy dzień wiosny – kształtowanie u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra
Dzień Ziemi – pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra
Zebrania z rodzicami
Święto Flagi
Uroczystości związane z Dniem Matki i Ojca – sportowy festyn rodzinny
Dzień Dziecka
Dzień Ojca
Zebranie podsumowujące działalność rady pedagogicznej
..................... / nie dotyczy Wakacyjny dyżur przedszkola
2. Zestaw programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych do użytku w przedszkolu w roku szkolnym 2024/2025
3. Harmonogram imprez i uroczystości przedszkolnych
Temat uroczystości i imprezy Termin
Pasowanie na przedszkolaka
Międzynarodowy Dzień Empatii
Mikołajki
Jasełka
Dzień Babci i Dzień Dziadka
Bal karnawałowy
Święto Wiosny
Festyn rodzinny – Dzień Matki i Dzień Ojca pod hasłem „Dbamy o aktywność fizyczną rodziny”
Dzień Dziecka – Dzień Przedszkolaka
Dzień Dobrego Kolegi / Dobrej Koleżanki
Pożegnanie z przedszkolem
4. Plan współpracy z rodzicami
Zadania Formy realizacji Termin
Planowanie rozwoju przedszkola 1) kwestionariusz współpracy z rodzicami: ankieta wzajemnych oczekiwań;
2) przedstawienie założeń programu rozwoju przedszkola na rok szkolny 2024/2025;
3) zapoznanie rodziców ze statutem przedszkola;
4) zapoznanie rodziców z celami i założeniami innowacji: „Szlachetne zdrowie przedszkolaka”, „Bezpieczny przedszkolak w bezpiecznym otoczeniu”, .......................................;
5) bieżące informowanie rodziców o planowanych działaniach wychowawczo-dydaktycznych Wrzesień
Podejmowanie działań związanych z kształtowaniem u dzieci nawyków dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo, w tym organizowanie pierwszej pomocy 1) zapoznanie rodziców z podstawą programową: omówienie zadań przedszkola związanych z kształtowaniem u dzieci nawyków dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo oraz spodziewanych efektów rozwojowych możliwych do uzyskania przez dziecko na zakończenie edukacji przedszkolnej;
2) rozmowy z rodzicami na temat kształtowania nawyków zdrowotnych dzieci, potrzeb w zakresie wsparcia rozwoju dziecka – zwiększanie poziomu wiedzy rodziców o problemach bezpieczeństwa dzieci i ich zdrowia;
3) organizowanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego – prowadzenie rozmów z dziećmi na tematy je nurtujące, poświęcanie uwagi dzieciom, wspieranie i pomoc w trudnych sytuacjach;
4) diagnoza potrzeb rozwojowych, w tym zdrowotnych, dziecka oraz jego potencjału – w razie potrzeby współpraca z podmiotami działającymi na rzecz rozwoju dziecka i wsparcia rodziny;
5) praca indywidualna i zespołowa nauczycieli przedszkola i specjalistów z dziećmi wymagającymi wsparcia – przedstawienie celów pracy indywidualnej i grupowej z dzieckiem;
6) włączanie rodziców do udziału w zajęciach wspierających rozwój dzieci (organizowane dla rodziców);
7) organizacja wsparcia grupowego i indywidualnego dla dziecka – podejmowanie działań adaptacyjnych wzmacniających odporność psychiczną dzieci;
8) kształtowanie odporności psychicznej dzieci – umiejętności radzenia sobie z prostymi zadaniami, wyzwaniami, problemami i presją dzięki silnej konstrukcji psychicznej;
9) przekazanie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
10) prezentacja ważnych informacji na tablicy ogłoszeń dla rodziców;
11) organizacja (systematycznie – raz w miesiącu) kącików w salach zabaw, np. czystości, zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej, zachęcających dzieci do samodzielnych zabaw i twórczej aktywności w tym zakresie;
12) aktualizacja i przestrzeganie regulaminu zasad dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo w przedszkolu;
13) opracowanie wzorów znaków piktograficznych dotyczących zdrowia, higieny i bezpieczeństwa;
14) prowadzenie zajęć uświadamiających dzieciom, jak należy dbać o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo w domu, przedszkolu, środowisku (scenariusze) – opracowanie harmonogramu działań rocznych pod nazwą: „Dbamy o zdrowie i bezpieczeństwo”;
15) organizowanie warsztatów dla dzieci z zakresu udzielania pierwszej pomocy przez specjalistę – szkolenie;
16) zorganizowanie cyklicznych spotkań ze strażakiem, policjantem (zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa, które dzieci mogą spotkać w domu i na ulicy, np. obcy ludzie, nieznane zwierzęta);
17) ......................................................... Cały rok szkolny
Kształtowanie u dzieci empatii i wrażliwości na potrzeby innych – realizacja adekwatnych programów wychowania przedszkolnego 1) kształtowanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych;
2) budowanie klimatu przedszkola przyjaznego dla całej społeczności przedszkolnej;
3) kontynuacja działań z zakresu wzmacniania postaw fair play – przestrzegania obowiązków i reguł społecznych, utrzymania pozytywnych relacji, rozpoznawania i wyrażania emocji, umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego;
4) organizacja akcji i zabaw umożliwiających prezentację sprawności dzieci w empatycznym zachowaniu i wrażliwości na potrzeby innych;
5) udział dzieci w akcjach i programach ogólnopolskich i regionalnych, których tematem jest empatia i wrażliwość na potrzeby innych;
6) organizacja zabaw i zajęć rozwijających umiejętności empatycznego zachowania;
7) rozwijanie wrażliwości emocjonalnej dziecka na potrzeby innych – czynienie dobra wobec innych z jednoczesnym kształtowaniem poczucia własnej wartości i pewności siebie, która jest potrzebna w wyznaczaniu własnych granic;
8) organizacja zajęć pt. „Uczymy się empatii”; „Jesteśmy empatyczni na co dzień: ustępujemy miejsca w komunikacji miejskiej pani w ciąży, wysłuchamy przyjaciela, który ma problem, szczerze cieszymy się z czyjegoś sukcesu” Cały rok szkolny
Nauczyciele planują i organizują działania zmierzające do poznania potrzeb rozwojowych i możliwości każdego wychowanka w obszarze umiejętności myślenia analitycznego i umiejętności matematycznych 1) organizowanie warunków do podejmowania przez dzieci spontanicznych zabaw związanych z rozwojem umiejętności analitycznego myślenia i nabywania umiejętności matematycznych;
2) prowadzenie systematycznej obserwacji poziomu rozwoju dzieci, analiza bieżących potrzeb rozwojowych;
3) podejmowanie celowych działań rozwijania analitycznego myślenia i edukacji matematycznej zmierzających do osiągnięcia zamierzonych celów;
4) przygotowanie dzieci do udziału w konkursach matematycznych, grach logicznych itd.,
5) stwarzanie warunków do stosowania nowoczesnych metod pracy do realizacji edukacji matematycznej pozwalającej dzieciom działać, doświadczać, przewidywać i rozwiązywać zadania, rozwijać analityczne myślenie;
6) wykorzystywanie narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej w procesach rozwijania myślenia analitycznego oraz umiejętności matematycznych;
7) stosowanie metod i form pracy inspirujących do podejmowania działań i rozwiązywania problemów poprzez stosowanie umiejętności matematycznych i myślenie analityczne;
8) zorganizowanie zabaw z zastosowaniem elementów analitycznego myślenia – „Przedszkolaków matematyczna spartakiada”;
9) zorganizowanie dnia „Matematyka w wierszu i piosence”;
10) .......................................................... Cały rok szkolny
5. Plan współpracy ze szkołą podstawową
Termin Zadania i sposoby realizacji Nauczyciele odpowiedzialni za realizację zadania Miejsce realizacji zadania
Wrzesień 1) nawiązanie kontaktu z dyrektorem szkoły i nauczycielami klas I–III;
2) opracowanie harmonogramu całorocznej współpracy Nauczyciele grup przedszkolnych Szkoła podstawowa
Październik 1) zapoznanie dzieci przedszkolnych ze starszymi kolegami z młodszych klas szkoły podstawowej;
2) zapoznanie z nauczycielami ze szkoły;
3) poznanie drogi do szkoły, oglądanie budynku szkoły i otoczenia z zewnątrz Nauczyciele grup przedszkolnych Droga z przedszkola do szkoły, szkoła podstawowa
Listopad 1) zwiedzanie budynku szkoły wewnątrz (sale lekcyjne, świetlica, szatnia, sala gimnastyczna, stołówka);
2) wizyta np. w bibliotece szkolnej Nauczyciele grup przedszkolnych, wyznaczony nauczyciel ze szkoły Budynek szkolny
Grudzień–styczeń 1) spartakiada zdrowia dla przedszkolaków i uczniów klas pierwszych (organizowane przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej lub WF-u) Nauczyciele WF-u, nauczyciele grup przedszkolnych Sala gimnastyczna, przedszkole
Luty 1) turniej wiedzy o zdrowiu dla przedszkolaków;
2) wspólne gry i zabawy dzieci – empatyczne słuchanie Nauczyciele grup przedszkolnych Przedszkole
Marzec–maj 1) udział przedszkolaków w lekcji w klasie pierwszej lub drugiej (lekcja na temat obowiązków i odpowiedzialności przyszłego ucznia);
2) turniej matematyczny dla przedszkolaków i uczniów klas pierwszych Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej Szkoła
Czerwiec 1) festyn przedszkolno-szkolny z okazji Dnia Dziecka (wybór empatycznego i wrażliwego przedszkolaka);
2) podsumowanie współpracy – spotkanie z rodzicami, dziećmi sześcioletnimi oraz nauczycielami przedszkola i szkoły Nauczyciele grup przedszkolnych, nauczyciele szkoły Przedszkole/szkoła
6. Harmonogram wycieczek
Tematyka wycieczek Osoby odpowiedzialne, termin realizacji, grupa wiekowa
Spacery i wycieczki w obrębie miasta:
1) park;
2) ogród botaniczny;
3) cmentarz żołnierzy poległych w walce o wolność;
4) łąka;
5) kino;
6) teatr;
7) muzeum;
8) dom kultury;
9) zakłady pracy rodziców;
10) biblioteka miejska;
11) ośrodek zdrowia
Wycieczki poza miasto:
1) teatr, koncert muzyczny;
2) gospodarstwo agroturystyczne;
3) las, park, rezerwat przyrody;
4) ogród zoologiczny;
5) klub sportowy
7. Harmonogram konkursów
Lp. Nazwa konkursu / imprezy sportowej Odpowiedzialny za organizację Termin konkursu / imprezy sportowej Uwagi
etapu przedszkolnego etapu miejskiego składania prac w przypadku konkursu wymagającego ich wykonania
1. Konkurs dla pięcio- i sześciolatków – „Przedszkolak wie, czym są empatia i wrażliwość”
2. Spartakiada matematyczna przedszkolaków i uczniów klas pierwszych
3. Dzień Empatii w przedszkolu
4. „Wiem, jak pomagać potrzebującym” – praca plastyczna
5. Zorganizowanie przedstawienia (teatr nauczycielek) tematycznie związanego z postawą empatii i wrażliwości na potrzeby innych
6. Udział w konkursach matematycznych i logicznych grach dla dzieci przedszkolnych
8. Harmonogram zebrań rady pedagogicznej w roku szkolnym 2024/2025
Lp. Termin Rodzaj rady pedagogicznej Tematyka (propozycje porządku zebrania)
1. Sierpień Rada organizacyjna 1. Przedstawienie kierunków polityki oświatowej państwa oraz wytycznych władz oświatowych i gminnych.
2. Zatwierdzenie rocznego planu pracy na rok szkolny 2024/2025.
3. Tygodniowa organizacja pracy w nowym roku szkolnym – opinia rady pedagogicznej.
4. Przydział czynności dodatkowych wykonywanych w ramach wynagrodzenia.
5. Przedstawienie zmian w zapisach statutu przedszkola – prezentacja.
6. Ustalenie organizacji wewnętrznego doskonalenia nauczycieli.
7. Przegląd budynku i pomieszczeń przedszkola oraz jego otoczenia (ogrodu przedszkolnego) – stopień przygotowania do rozpoczęcia roku szkolnego
2. Wrzesień Rada organizacyjna 1. Przedstawienie planu nadzoru pedagogicznego przez dyrektora przedszkola.
2. Przypomnienie treści regulaminu rady pedagogicznej.
3. Prezentacja zmian w przepisach prawa oświatowego, np. zmian w przepisach związanych z awansem zawodowym nauczyciela.
4. Aktualizacja treści regulaminu prowadzenia dokumentacji pedagogicznej
3. Listopad Rada szkoleniowa 1. Szkolenie rady pedagogicznej. Temat szkolenia powinien wynikać z zadań pracy przedszkola na dany rok.
2. Sprawy bieżące – przedstawienie do zaopiniowania założeń planu finansowego przedszkola na kolejny rok budżetowy
4. Styczeń–luty Rada podsumowująca 1. Przedstawienie wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola na półrocze oraz informacji o działalności przedszkola (realizacja kierunków polityki oświatowej państwa).
2. Przedstawienie wyników organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzonej w I półroczu przez nauczycieli (zajęcia specjalistyczne, zajęcia z dzieckiem zdolnym).
3. Omówienie wniosków i wyników z obserwacji rozwoju dziecka, diagnozy gotowości szkolnej
5. Kwiecień Rada szkoleniowa 1. Przedstawienie wyników informacji o gotowości szkolnej dzieci.
2. Przedstawienie i zaopiniowanie arkusza organizacji pracy na kolejny rok szkolny.
3. Szkolenie rady pedagogicznej według harmonogramu.
4. Wnioski o dopuszczenie do użytku programów wychowania przedszkolnego na nowy rok szkolny
6. Czerwiec Rada podsumowująca 1. Sprawozdanie dyrektora z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego za miniony rok – wnioski do pracy na kolejny rok szkolny.
2. Ustalenie sposobów realizacji wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola.
3. Przeprowadzenie diagnozy pracy przedszkola