Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Roczny plan pracy Przedszkola ................................... nr ......... w ....................................... na rok szkolny 2024/2025 (wzór) Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737); 2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15); 3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.); 4) Statut Przedszkola ........................................... nr ......... w .............................................. Plan opracowany został na podstawie: 1) podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 oraz wytycznych Kuratorium Oświaty w ..............................................; 2) wniosków z nadzoru pedagogicznego, określonych przez dyrektora w roku szkolnym 2023/2024; 3) diagnozy pracy przedszkola; 4) diagnozy oczekiwań rodziców wobec przedszkola; 5) treści podstawy programowej. Główne zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze na rok szkolny 2024/2025: 1. Podejmowanie działań związanych z kształtowaniem u dzieci nawyków dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo, podejmowanie działań zwiększających poziom wiedzy rodziców o problemach bezpieczeństwa dzieci i ich zdrowia, prowadzenia z nimi rozmów, poświęcania im uwagi, wspierania i pomocy w trudnych sytuacjach. 2. Rozwijanie u dzieci empatii i wrażliwości na potrzeby innych. 3. Nauczyciele planują i organizują działania zmierzające do poznania potrzeb rozwojowych i możliwości każdego wychowanka w obszarze rozwoju umiejętności myślenia analitycznego i umiejętności matematycznych. 4. .......................................................................................... Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola zatwierdzony do realizacji Uchwałą Rady Pedagogicznej nr ......... z dnia ............................... Spis treści zawartych w planie: 1. Kalendarz zadań przedszkola. 2. Zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji. 3. Harmonogram imprez i uroczystości przedszkolnych. 4. Plan współpracy z rodzicami. 5. Plan współpracy ze szkołą podstawową. 6. Harmonogram wycieczek. 7. Harmonogram konkursów. 8. Harmonogram zebrań rady pedagogicznej. 1. Kalendarz zadań przedszkola – rok szkolny 2024/2025 Termin Zadanie Rozpoczęcie roku szkolnego Zebranie ogólne z rodzicami Akcja „Sprzątanie świata” – kształtowanie u wychowanków postaw wrażliwości na potrzeby innych Zebrania grupowe z rodzicami Pasowanie na przedszkolaka Dzień Chłopaka Międzynarodowy Dzień Empatii Uroczystości związane z Dniem Edukacji Narodowej Wszystkich Świętych Narodowe Święto Niepodległości – uroczystość przedszkolna z udziałem rodziców Dzień Życzliwości i Dobrego Kolegi Zebrania grupowe z rodzicami – przekazanie informacji o rozwoju dziecka na podstawie rzetelnej diagnozy potrzeb rozwojowych dzieci Andrzejki – zabawy prowadzone metodami aktywizującymi i twórczymi: prace w parach i grupach, burze mózgów, dyskusje sterowane, zabawy dramowe, elementy pedagogiki teatru Mikołajki Wigilia przedszkolna Bal karnawałowy Uroczystość związana z Dniem Babci i Dniem Dziadka – dni pomagania starszym Zebranie grupowe z rodzicami – rozwijanie różnych form współpracy w zakresie wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny .................... / nie dotyczy Ferie zimowe Walentynki Uroczystości związane z Dniem Kobiet Pierwszy dzień wiosny – kształtowanie u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra Dzień Ziemi – pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra Zebrania z rodzicami Święto Flagi Uroczystości związane z Dniem Matki i Ojca – sportowy festyn rodzinny Dzień Dziecka Dzień Ojca Zebranie podsumowujące działalność rady pedagogicznej ..................... / nie dotyczy Wakacyjny dyżur przedszkola 2. Zestaw programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych do użytku w przedszkolu w roku szkolnym 2024/2025 3. Harmonogram imprez i uroczystości przedszkolnych Temat uroczystości i imprezy Termin Pasowanie na przedszkolaka Międzynarodowy Dzień Empatii Mikołajki Jasełka Dzień Babci i Dzień Dziadka Bal karnawałowy Święto Wiosny Festyn rodzinny – Dzień Matki i Dzień Ojca pod hasłem „Dbamy o aktywność fizyczną rodziny” Dzień Dziecka – Dzień Przedszkolaka Dzień Dobrego Kolegi / Dobrej Koleżanki Pożegnanie z przedszkolem 4. Plan współpracy z rodzicami Zadania Formy realizacji Termin Planowanie rozwoju przedszkola 1) kwestionariusz współpracy z rodzicami: ankieta wzajemnych oczekiwań; 2) przedstawienie założeń programu rozwoju przedszkola na rok szkolny 2024/2025; 3) zapoznanie rodziców ze statutem przedszkola; 4) zapoznanie rodziców z celami i założeniami innowacji: „Szlachetne zdrowie przedszkolaka”, „Bezpieczny przedszkolak w bezpiecznym otoczeniu”, .......................................; 5) bieżące informowanie rodziców o planowanych działaniach wychowawczo-dydaktycznych Wrzesień Podejmowanie działań związanych z kształtowaniem u dzieci nawyków dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo, w tym organizowanie pierwszej pomocy 1) zapoznanie rodziców z podstawą programową: omówienie zadań przedszkola związanych z kształtowaniem u dzieci nawyków dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo oraz spodziewanych efektów rozwojowych możliwych do uzyskania przez dziecko na zakończenie edukacji przedszkolnej; 2) rozmowy z rodzicami na temat kształtowania nawyków zdrowotnych dzieci, potrzeb w zakresie wsparcia rozwoju dziecka – zwiększanie poziomu wiedzy rodziców o problemach bezpieczeństwa dzieci i ich zdrowia; 3) organizowanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego – prowadzenie rozmów z dziećmi na tematy je nurtujące, poświęcanie uwagi dzieciom, wspieranie i pomoc w trudnych sytuacjach; 4) diagnoza potrzeb rozwojowych, w tym zdrowotnych, dziecka oraz jego potencjału – w razie potrzeby współpraca z podmiotami działającymi na rzecz rozwoju dziecka i wsparcia rodziny; 5) praca indywidualna i zespołowa nauczycieli przedszkola i specjalistów z dziećmi wymagającymi wsparcia – przedstawienie celów pracy indywidualnej i grupowej z dzieckiem; 6) włączanie rodziców do udziału w zajęciach wspierających rozwój dzieci (organizowane dla rodziców); 7) organizacja wsparcia grupowego i indywidualnego dla dziecka – podejmowanie działań adaptacyjnych wzmacniających odporność psychiczną dzieci; 8) kształtowanie odporności psychicznej dzieci – umiejętności radzenia sobie z prostymi zadaniami, wyzwaniami, problemami i presją dzięki silnej konstrukcji psychicznej; 9) przekazanie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole; 10) prezentacja ważnych informacji na tablicy ogłoszeń dla rodziców; 11) organizacja (systematycznie – raz w miesiącu) kącików w salach zabaw, np. czystości, zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej, zachęcających dzieci do samodzielnych zabaw i twórczej aktywności w tym zakresie; 12) aktualizacja i przestrzeganie regulaminu zasad dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo w przedszkolu; 13) opracowanie wzorów znaków piktograficznych dotyczących zdrowia, higieny i bezpieczeństwa; 14) prowadzenie zajęć uświadamiających dzieciom, jak należy dbać o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo w domu, przedszkolu, środowisku (scenariusze) – opracowanie harmonogramu działań rocznych pod nazwą: „Dbamy o zdrowie i bezpieczeństwo”; 15) organizowanie warsztatów dla dzieci z zakresu udzielania pierwszej pomocy przez specjalistę – szkolenie; 16) zorganizowanie cyklicznych spotkań ze strażakiem, policjantem (zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa, które dzieci mogą spotkać w domu i na ulicy, np. obcy ludzie, nieznane zwierzęta); 17) ......................................................... Cały rok szkolny Kształtowanie u dzieci empatii i wrażliwości na potrzeby innych – realizacja adekwatnych programów wychowania przedszkolnego 1) kształtowanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych; 2) budowanie klimatu przedszkola przyjaznego dla całej społeczności przedszkolnej; 3) kontynuacja działań z zakresu wzmacniania postaw fair play – przestrzegania obowiązków i reguł społecznych, utrzymania pozytywnych relacji, rozpoznawania i wyrażania emocji, umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego; 4) organizacja akcji i zabaw umożliwiających prezentację sprawności dzieci w empatycznym zachowaniu i wrażliwości na potrzeby innych; 5) udział dzieci w akcjach i programach ogólnopolskich i regionalnych, których tematem jest empatia i wrażliwość na potrzeby innych; 6) organizacja zabaw i zajęć rozwijających umiejętności empatycznego zachowania; 7) rozwijanie wrażliwości emocjonalnej dziecka na potrzeby innych – czynienie dobra wobec innych z jednoczesnym kształtowaniem poczucia własnej wartości i pewności siebie, która jest potrzebna w wyznaczaniu własnych granic; 8) organizacja zajęć pt. „Uczymy się empatii”; „Jesteśmy empatyczni na co dzień: ustępujemy miejsca w komunikacji miejskiej pani w ciąży, wysłuchamy przyjaciela, który ma problem, szczerze cieszymy się z czyjegoś sukcesu” Cały rok szkolny Nauczyciele planują i organizują działania zmierzające do poznania potrzeb rozwojowych i możliwości każdego wychowanka w obszarze umiejętności myślenia analitycznego i umiejętności matematycznych 1) organizowanie warunków do podejmowania przez dzieci spontanicznych zabaw związanych z rozwojem umiejętności analitycznego myślenia i nabywania umiejętności matematycznych; 2) prowadzenie systematycznej obserwacji poziomu rozwoju dzieci, analiza bieżących potrzeb rozwojowych; 3) podejmowanie celowych działań rozwijania analitycznego myślenia i edukacji matematycznej zmierzających do osiągnięcia zamierzonych celów; 4) przygotowanie dzieci do udziału w konkursach matematycznych, grach logicznych itd., 5) stwarzanie warunków do stosowania nowoczesnych metod pracy do realizacji edukacji matematycznej pozwalającej dzieciom działać, doświadczać, przewidywać i rozwiązywać zadania, rozwijać analityczne myślenie; 6) wykorzystywanie narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej w procesach rozwijania myślenia analitycznego oraz umiejętności matematycznych; 7) stosowanie metod i form pracy inspirujących do podejmowania działań i rozwiązywania problemów poprzez stosowanie umiejętności matematycznych i myślenie analityczne; 8) zorganizowanie zabaw z zastosowaniem elementów analitycznego myślenia – „Przedszkolaków matematyczna spartakiada”; 9) zorganizowanie dnia „Matematyka w wierszu i piosence”; 10) .......................................................... Cały rok szkolny 5. Plan współpracy ze szkołą podstawową Termin Zadania i sposoby realizacji Nauczyciele odpowiedzialni za realizację zadania Miejsce realizacji zadania Wrzesień 1) nawiązanie kontaktu z dyrektorem szkoły i nauczycielami klas I–III; 2) opracowanie harmonogramu całorocznej współpracy Nauczyciele grup przedszkolnych Szkoła podstawowa Październik 1) zapoznanie dzieci przedszkolnych ze starszymi kolegami z młodszych klas szkoły podstawowej; 2) zapoznanie z nauczycielami ze szkoły; 3) poznanie drogi do szkoły, oglądanie budynku szkoły i otoczenia z zewnątrz Nauczyciele grup przedszkolnych Droga z przedszkola do szkoły, szkoła podstawowa Listopad 1) zwiedzanie budynku szkoły wewnątrz (sale lekcyjne, świetlica, szatnia, sala gimnastyczna, stołówka); 2) wizyta np. w bibliotece szkolnej Nauczyciele grup przedszkolnych, wyznaczony nauczyciel ze szkoły Budynek szkolny Grudzień–styczeń 1) spartakiada zdrowia dla przedszkolaków i uczniów klas pierwszych (organizowane przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej lub WF-u) Nauczyciele WF-u, nauczyciele grup przedszkolnych Sala gimnastyczna, przedszkole Luty 1) turniej wiedzy o zdrowiu dla przedszkolaków; 2) wspólne gry i zabawy dzieci – empatyczne słuchanie Nauczyciele grup przedszkolnych Przedszkole Marzec–maj 1) udział przedszkolaków w lekcji w klasie pierwszej lub drugiej (lekcja na temat obowiązków i odpowiedzialności przyszłego ucznia); 2) turniej matematyczny dla przedszkolaków i uczniów klas pierwszych Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej Szkoła Czerwiec 1) festyn przedszkolno-szkolny z okazji Dnia Dziecka (wybór empatycznego i wrażliwego przedszkolaka); 2) podsumowanie współpracy – spotkanie z rodzicami, dziećmi sześcioletnimi oraz nauczycielami przedszkola i szkoły Nauczyciele grup przedszkolnych, nauczyciele szkoły Przedszkole/szkoła 6. Harmonogram wycieczek Tematyka wycieczek Osoby odpowiedzialne, termin realizacji, grupa wiekowa Spacery i wycieczki w obrębie miasta: 1) park; 2) ogród botaniczny; 3) cmentarz żołnierzy poległych w walce o wolność; 4) łąka; 5) kino; 6) teatr; 7) muzeum; 8) dom kultury; 9) zakłady pracy rodziców; 10) biblioteka miejska; 11) ośrodek zdrowia Wycieczki poza miasto: 1) teatr, koncert muzyczny; 2) gospodarstwo agroturystyczne; 3) las, park, rezerwat przyrody; 4) ogród zoologiczny; 5) klub sportowy 7. Harmonogram konkursów Lp. Nazwa konkursu / imprezy sportowej Odpowiedzialny za organizację Termin konkursu / imprezy sportowej Uwagi etapu przedszkolnego etapu miejskiego składania prac w przypadku konkursu wymagającego ich wykonania 1. Konkurs dla pięcio- i sześciolatków – „Przedszkolak wie, czym są empatia i wrażliwość” 2. Spartakiada matematyczna przedszkolaków i uczniów klas pierwszych 3. Dzień Empatii w przedszkolu 4. „Wiem, jak pomagać potrzebującym” – praca plastyczna 5. Zorganizowanie przedstawienia (teatr nauczycielek) tematycznie związanego z postawą empatii i wrażliwości na potrzeby innych 6. Udział w konkursach matematycznych i logicznych grach dla dzieci przedszkolnych 8. Harmonogram zebrań rady pedagogicznej w roku szkolnym 2024/2025 Lp. Termin Rodzaj rady pedagogicznej Tematyka (propozycje porządku zebrania) 1. Sierpień Rada organizacyjna 1. Przedstawienie kierunków polityki oświatowej państwa oraz wytycznych władz oświatowych i gminnych. 2. Zatwierdzenie rocznego planu pracy na rok szkolny 2024/2025. 3. Tygodniowa organizacja pracy w nowym roku szkolnym – opinia rady pedagogicznej. 4. Przydział czynności dodatkowych wykonywanych w ramach wynagrodzenia. 5. Przedstawienie zmian w zapisach statutu przedszkola – prezentacja. 6. Ustalenie organizacji wewnętrznego doskonalenia nauczycieli. 7. Przegląd budynku i pomieszczeń przedszkola oraz jego otoczenia (ogrodu przedszkolnego) – stopień przygotowania do rozpoczęcia roku szkolnego 2. Wrzesień Rada organizacyjna 1. Przedstawienie planu nadzoru pedagogicznego przez dyrektora przedszkola. 2. Przypomnienie treści regulaminu rady pedagogicznej. 3. Prezentacja zmian w przepisach prawa oświatowego, np. zmian w przepisach związanych z awansem zawodowym nauczyciela. 4. Aktualizacja treści regulaminu prowadzenia dokumentacji pedagogicznej 3. Listopad Rada szkoleniowa 1. Szkolenie rady pedagogicznej. Temat szkolenia powinien wynikać z zadań pracy przedszkola na dany rok. 2. Sprawy bieżące – przedstawienie do zaopiniowania założeń planu finansowego przedszkola na kolejny rok budżetowy 4. Styczeń–luty Rada podsumowująca 1. Przedstawienie wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola na półrocze oraz informacji o działalności przedszkola (realizacja kierunków polityki oświatowej państwa). 2. Przedstawienie wyników organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzonej w I półroczu przez nauczycieli (zajęcia specjalistyczne, zajęcia z dzieckiem zdolnym). 3. Omówienie wniosków i wyników z obserwacji rozwoju dziecka, diagnozy gotowości szkolnej 5. Kwiecień Rada szkoleniowa 1. Przedstawienie wyników informacji o gotowości szkolnej dzieci. 2. Przedstawienie i zaopiniowanie arkusza organizacji pracy na kolejny rok szkolny. 3. Szkolenie rady pedagogicznej według harmonogramu. 4. Wnioski o dopuszczenie do użytku programów wychowania przedszkolnego na nowy rok szkolny 6. Czerwiec Rada podsumowująca 1. Sprawozdanie dyrektora z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego za miniony rok – wnioski do pracy na kolejny rok szkolny. 2. Ustalenie sposobów realizacji wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola. 3. Przeprowadzenie diagnozy pracy przedszkola