Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego Przedszkola w ................................................. obowiązujący w roku szkolnym 2024/2025 Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737), 2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15), 3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198). 1. Nadzór pedagogiczny realizowany jest przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w trybie działań planowanych lub działań doraźnych: 1) działania planowane realizowane są zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2024/2025; 2) działania doraźne realizowane są w sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego; 3) działania planowane i doraźne wynikają z potrzeb przedszkola. 2. Zgodnie z art. 55 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe nadzór pedagogiczny polega na: 1) obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola; 2) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola; 3) udzielaniu pomocy nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; 4) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji dzieci. 3. Nadzorowi podlegają w szczególności (art. 55 ust. 2 Ustawy Prawo oświatowe): 1) posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć; 2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania; 3) przestrzeganie statutu przedszkola; 4) przestrzeganie praw dziecka oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach; 5) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. 4. Stosownie do zapisu § 22 Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego dyrektor przedszkola, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 1) kontroluje: a) przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola; b) przebieg procesów kształcenia i wychowania w przedszkolu oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówki; 2) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: a) diagnozę pracy przedszkola; b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego; c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad. 5. Dyrektor przedszkola, realizując zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego, w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej placówki. 6. Plan nadzoru opracowywany jest z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym, z których wynika, że należy: 1) budować pozytywny klimat przedszkola, wzmacniać więzi społeczne całej społeczności przedszkolnej, kształtować zaufanie dziecka do przedszkola, by w sytuacji doznawania krzywdy czy przemocy było przekonane, że niezależnie od problemu, z jakim się zmaga, może zwrócić się do nauczyciela o wsparcie i pomoc, którą otrzyma w atmosferze zrozumienia i dyskrecji; 2) ustalić plan współdziałania z rodzicami w celu realizacji przedsięwzięć wychowawczych, okolicznościowych czy rekreacyjnych; 3) podejmować działania związane z kształtowaniem u dzieci nawyków dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo; 4) podejmować działania zwiększające poziom wiedzy rodziców o problemach bezpieczeństwa i zdrowia dzieci; 5) utrzymać kontrole stałe dotyczące prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 6) kontynuować doskonalenie zawodowe nauczycieli adekwatnie do rozpoznanych potrzeb oraz tworzyć warunki do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem; 7) oceniać efektywność działań wychowawczych w zakresie kształtowania umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie. 7. Źródła planowania: wybrane podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025, o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe: 1) edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy; 2) szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę, edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna; 3) wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego, rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych, podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym; 4) wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej; 5) kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym; 6) wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi; 7) praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego. 8. Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego: 1) nadzór pedagogiczny sprawuje dyrektor; 2) nadzorowi podlegają wszyscy pracownicy pedagogiczni; 3) nadzór prowadzony jest z uwzględnieniem: a) jawności wymagań i sposobów kontroli ich realizacji; b) obiektywnej i pełnej oceny jakości pracy poszczególnych nauczycieli; c) etyki zawodowej; d) dokumentowania uwag, spostrzeżeń i wyników nadzoru. Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2024/2025 1. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola (wybrane obszary) Lp. Przedmiot kontroli Podstawa prawna Termin kontroli Osoba odpowiedzialna 1. Prawidłowość prowadzenia dokumentacji: 1) przebiegu nauczania (dzienników zajęć, dzienników innych zajęć): a) terminowość wpisów; b) zgodność z przepisami prawa; c) zgodność tematów zajęć i zabaw z rocznym planem pracy wychowawczo-dydaktycznej; d) korelacja z ramowym rozkładem dnia; e) sposób sprostowania błędu i oczywistej omyłki; 2) pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, w tym na podstawie opinii i orzeczeń poradni 1) Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 50); 2) Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1798) 1) wrzesień 2024 r.–czerwiec 2025 r.; 2) październik 2024 r.–luty 2025 r. Dyrektor przedszkola 2. Kontrola zgodności programów i planów z obowiązującymi przepisami prawa Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.) Sierpień/wrzesień 2024 r.–luty 2025 r. Dyrektor przedszkola 3. Kontrola realizacji treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla przedszkoli – preorientacja zawodowa w przedszkolu Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325) Grudzień 2024 r. Dyrektor przedszkola 2. Kontrola przebiegu procesów kształcenia i wychowania Lp. Przedmiot kontroli Podstawa prawna Termin kontroli Osoba odpowiedzialna 1. Wychowanie wzmacniające więzi społeczne całej społeczności przedszkolnej, kształtowanie zaufania w przedszkolu Wynikająca z wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w ubiegłym roku szkolnym Listopad 2024 r.–styczeń 2025 r. Dyrektor/wicedyrektor przedszkola 2. Ocena przebiegu działań wychowawczych związanych z rozwijaniem u dzieci empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym Trzeci kierunek realizacji polityki oświatowej państwa Październik 2024 r.–maj 2025 r. Dyrektor/wicedyrektor przedszkola 3. Kontrola efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola Lp. Przedmiot kontroli Podstawa prawna Termin kontroli Osoba odpowiedzialna 1. Ocena efektów działań nauczycieli związanych z rozwijaniem kluczowych umiejętności dzieci w zakresie analitycznego myślenia oraz umiejętności matematycznych Piąty kierunek realizacji polityki oświatowej państwa Marzec 2025 r. Dyrektor/wicedyrektor przedszkola 2. Ocena efektów realizacji procesu edukacji prozdrowotnej w przedszkolu – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy Pierwszy kierunek realizacji polityki oświatowej państwa Maj 2025 r. Dyrektor/wicedyrektor przedszkola 4. Obserwacja zajęć nauczycieli Cele obserwacji Tematyka obserwacji Ocena efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego. Cele obserwacji zajęć to: 1) organizacja warunków i sposobów rozwijania u dzieci sprawności fizycznej, nawyku aktywności ruchowej, umiejętności udzielania pierwszej pomocy (cel obserwacji zgodny z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa); 2) kształtowanie u dzieci postaw obywatelskich, społecznych i patriotycznych (cel obserwacji zgodny z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa oraz z wnioskami z nadzoru pedagogicznego z ubiegłego roku); 3) efektywność stosowanych przez nauczycieli metod i wykorzystywanych przez nich narzędzi i materiałów do kształtowania u dzieci umiejętności analitycznego myślenia oraz umiejętności matematycznych (cel obserwacji zgodny z wnioskami z nadzoru pedagogicznego z ubiegłego roku); 4) organizowanie zajęć rozwijających empatię i wrażliwość dzieci na potrzeby innych (cel obserwacji zgodny z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa) 1. Różnorodność planowanych i organizowanych zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci. 2. Stosowane przez nauczycieli metody kształtowania postaw obywatelskich, społecznych i patriotycznych. 3. Efektywność organizowanego procesu kształtowania u dzieci umiejętności analitycznego myślenia i umiejętności matematycznych oraz stosowane przez nauczycieli narzędzia i materiały, w tym TIK, do kształtowania u dzieci umiejętności analitycznego myślenia i umiejętności matematycznych. 4. Stosowane przez nauczycieli metody i formy pracy służące rozwijaniu u dzieci empatii i wrażliwości na potrzeby innych 5. Plan obserwacji zajęć w roku szkolnym 2024/2025 Lp. Imię i nazwisko nauczyciela Wrzesień Październik Listopad Grudzień Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Uwagi 1. X 2. X 3. X 4. X 5. X 6. X 6. Wspomaganie nauczycieli w doskonaleniu zawodowym Lp. Zakres wspomagania Zadania do realizacji 1. Organizacja szkoleń i narad w zakresie: 1) uaktualnienia potrzeb nauczycieli dotyczących doskonalenia zawodowego – ustalenie form wspomagania (również na podstawie wyników z ubiegłego roku); 2) ustalenie możliwości współpracy w zakresie wykorzystywania pomocy dydaktycznych (na podstawie ciekawych rozwiązań i wniosków do pracy w następnym roku szkolnym); 3) warsztaty doskonalące umiejętności nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie rozwijania u dzieci zachowań służących zdrowiu, sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, udzielania pierwszej pomocy; 4) organizowanie wewnątrzprzedszkolnej pomocy w kształtowaniu u dzieci wrażliwości, empatii, chęci niesienia pomocy innym Opracowanie planu wspomagania nauczycieli przedszkola, planu zebrań zespołów rady pedagogicznej. Wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy w zespołach zadaniowych 2. Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli – określenie ich potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego i realizacji rocznego planu pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz podstawy programowej Opracowanie planu doskonalenia nauczycieli w ramach WDN-u 3. Doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli przygotowujących się do zawodu – zapoznanie z procedurą awansu zawodowego obowiązującą od września 2022 r. Omówienie procedury awansu zawodowego na poszczególne stopnie. Gromadzenie przykładów dobrej praktyki pedagogicznej oraz dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem w pracy z dziećmi (prowadzenie i obserwacja zajęć otwartych) 4. Przedstawienie wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego Opracowanie sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego na półrocze i na zakończenie roku. Wykorzystywanie wyników nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku w celu doskonalenia pracy przedszkola 5. Diagnoza pracy przedszkola – dokonana pod koniec roku szkolnego (podsumowanie pracy przedszkola) Zajęcia warsztatowe rady pedagogicznej – określenie celu dalszego rozwoju przedszkola i potrzeb nauczycieli na rok szkolny 2025/2026 7. Przykład wspomagania Lp. Tematyka narad Termin Osoba odpowiedzialna 1. 1. Zaopiniowanie aneksu do arkusza organizacji pracy przedszkola. 2. Przydzielenie dodatkowych obowiązków nauczycielom. 3. Powołanie zespołów zadaniowych, np. ds.: 1) opracowania planu pracy przedszkola na rok szkolny 2024/2025; 2) opracowania zmian w statucie; 3) oceny ryzyka w odniesieniu do zadań wychowawczo-dydaktycznych na rok szkolny 2024/2025. 4. Zatwierdzenie planu pracy przedszkola na rok szkolny 2024/2025. 5. Zapoznanie ze zmianami w prawie oświatowym. 6. Dokonanie zmian w statucie Sierpień Dyrektor 2. 1. Zapoznanie z planem nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola na rok szkolny 2024/2025. 2. Zaopiniowanie planu finansowego na 2025 r. Wrzesień Dyrektor 3. 1. Podsumowanie obserwacji pedagogicznych i diagnozy wstępnej. 2. Przypomnienie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposobów wykorzystania wyników diagnozy i obserwacji Październik Nauczyciele, wicedyrektor 4. 1. Podsumowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w minionym półroczu. 2. Wnioski do pracy na drugie półrocze Styczeń/luty Nauczyciele, dyrektor 5. Wybór przedstawicieli do komisji rekrutacyjnej Marzec Dyrektor 6. Zaopiniowanie arkusza organizacji pracy przedszkola na rok szkolny 2025/2026 Kwiecień Dyrektor 7. Zebranie rady pedagogicznej podsumowującej pracę w roku szkolnym 2024/2025 Czerwiec Nauczyciele, dyrektor 8. Plan doskonalenia zawodowego nauczycieli Lp. Zadanie Termin Osoba odpowiedzialna 1. Badanie potrzeb i oczekiwań nauczycieli w zakresie doskonalenia. Wybór problemu wymagającego doskonalenia w ramach WDN-u, wynikającego z nadzoru pedagogicznego. Opracowanie planu wewnętrznego i zewnętrznego doskonalenia nauczycieli przedszkola Lider WDN-u, dyrektor 2. Szkolenia w ramach wewnętrznego doskonalenia Prowadzone przez nauczycieli i dyrektora: 1) zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego; 2) prowadzenie zajęć zgodnie z metodyką wychowania przedszkolnego, w tym poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej; 3) ............................................................................................................... Prowadzone przez firmy zewnętrzne: 1) wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych nauczycieli oraz umiejętności uczenia się przez całe życie; 2) podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym (trzeci kierunek polityki oświatowej państwa); 3) ......................................................................................................................... 3. Zajęcia otwarte 1) zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa podczas zajęć i zabaw w przedszkolu; 2) praca z dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego; 3) przebieg zajęć rozwijających postawy obywatelskie u dzieci, kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych; 4) .......................................................................................................................... 4. Udział nauczycieli w szkoleniach zewnętrznych według ich zainteresowań i potrzeb przedszkola W ciągu całego roku Wszyscy nauczyciele 5. Wzbogacenie biblioteczki przedszkolnej o nowe pozycje związane z tematyką wiodącą oraz o nowości na rynku wydawniczym W ciągu całego roku Dyrektor 9. Awans zawodowy nauczycieli Nazwisko i imię nauczyciela odbywającego staż na stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego/dyplomowanego na dotychczasowych zasadach Nazwisko i imię opiekuna stażu Aktualny stopień awansu zawodowego Data rozpoczęcia stażu Planowana data zakończenia stażu Nazwisko i imię nauczyciela przygotowującego się do zawodu Data nawiązania stosunku pracy w przedszkolu Nazwisko i imię mentora Planowana data egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego Plan nadzoru pedagogicznego opracowany dnia .............................. przez Dyrektora Przedszkola w .........................................................., przedstawiony członkom rady pedagogicznej dnia ......................................... (pieczęć i podpis dyrektora)