Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan nadzoru pedagogicznego Przedszkola w .................................................
obowiązujący w roku szkolnym 2024/2025
Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737),
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15),
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198).
1. Nadzór pedagogiczny realizowany jest przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w trybie działań planowanych lub działań doraźnych:
1) działania planowane realizowane są zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2024/2025;
2) działania doraźne realizowane są w sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego;
3) działania planowane i doraźne wynikają z potrzeb przedszkola.
2. Zgodnie z art. 55 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe nadzór pedagogiczny polega na:
1) obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola;
2) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola;
3) udzielaniu pomocy nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
4) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji dzieci.
3. Nadzorowi podlegają w szczególności (art. 55 ust. 2 Ustawy Prawo oświatowe):
1) posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć;
2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania;
3) przestrzeganie statutu przedszkola;
4) przestrzeganie praw dziecka oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach;
5) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
4. Stosownie do zapisu § 22 Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego dyrektor przedszkola, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) kontroluje:
a) przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola;
b) przebieg procesów kształcenia i wychowania w przedszkolu oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówki;
2) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) diagnozę pracy przedszkola;
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego;
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
5. Dyrektor przedszkola, realizując zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego, w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej placówki.
6. Plan nadzoru opracowywany jest z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym, z których wynika, że należy:
1) budować pozytywny klimat przedszkola, wzmacniać więzi społeczne całej społeczności przedszkolnej, kształtować zaufanie dziecka do przedszkola, by w sytuacji doznawania krzywdy czy przemocy było przekonane, że niezależnie od problemu, z jakim się zmaga, może zwrócić się do nauczyciela o wsparcie i pomoc, którą otrzyma w atmosferze zrozumienia i dyskrecji;
2) ustalić plan współdziałania z rodzicami w celu realizacji przedsięwzięć wychowawczych, okolicznościowych czy rekreacyjnych;
3) podejmować działania związane z kształtowaniem u dzieci nawyków dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo;
4) podejmować działania zwiększające poziom wiedzy rodziców o problemach bezpieczeństwa i zdrowia dzieci;
5) utrzymać kontrole stałe dotyczące prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6) kontynuować doskonalenie zawodowe nauczycieli adekwatnie do rozpoznanych potrzeb oraz tworzyć warunki do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem;
7) oceniać efektywność działań wychowawczych w zakresie kształtowania umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie.
7. Źródła planowania: wybrane podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025, o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe:
1) edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy;
2) szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę, edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna;
3) wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego, rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych, podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym;
4) wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej;
5) kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym;
6) wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi;
7) praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
8. Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego:
1) nadzór pedagogiczny sprawuje dyrektor;
2) nadzorowi podlegają wszyscy pracownicy pedagogiczni;
3) nadzór prowadzony jest z uwzględnieniem:
a) jawności wymagań i sposobów kontroli ich realizacji;
b) obiektywnej i pełnej oceny jakości pracy poszczególnych nauczycieli;
c) etyki zawodowej;
d) dokumentowania uwag, spostrzeżeń i wyników nadzoru.
Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2024/2025
1. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola (wybrane obszary)
Lp. Przedmiot kontroli Podstawa prawna Termin kontroli Osoba odpowiedzialna
1. Prawidłowość prowadzenia dokumentacji:
1) przebiegu nauczania (dzienników zajęć, dzienników innych zajęć):
a) terminowość wpisów;
b) zgodność z przepisami prawa;
c) zgodność tematów zajęć i zabaw z rocznym planem pracy wychowawczo-dydaktycznej;
d) korelacja z ramowym rozkładem dnia;
e) sposób sprostowania błędu i oczywistej omyłki;
2) pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, w tym na podstawie opinii i orzeczeń poradni 1) Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 50);
2) Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1798) 1) wrzesień 2024 r.–czerwiec 2025 r.;
2) październik 2024 r.–luty 2025 r. Dyrektor przedszkola
2. Kontrola zgodności programów i planów z obowiązującymi przepisami prawa Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.) Sierpień/wrzesień 2024 r.–luty 2025 r. Dyrektor przedszkola
3. Kontrola realizacji treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla przedszkoli – preorientacja zawodowa w przedszkolu Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325) Grudzień 2024 r. Dyrektor przedszkola
2. Kontrola przebiegu procesów kształcenia i wychowania
Lp. Przedmiot kontroli Podstawa prawna Termin kontroli Osoba odpowiedzialna
1. Wychowanie wzmacniające więzi społeczne całej społeczności przedszkolnej, kształtowanie zaufania w przedszkolu Wynikająca z wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w ubiegłym roku szkolnym Listopad 2024 r.–styczeń 2025 r. Dyrektor/wicedyrektor przedszkola
2. Ocena przebiegu działań wychowawczych związanych z rozwijaniem u dzieci empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym Trzeci kierunek realizacji polityki oświatowej państwa Październik 2024 r.–maj 2025 r. Dyrektor/wicedyrektor przedszkola
3. Kontrola efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
Lp. Przedmiot kontroli Podstawa prawna Termin kontroli Osoba odpowiedzialna
1. Ocena efektów działań nauczycieli związanych z rozwijaniem kluczowych umiejętności dzieci w zakresie analitycznego myślenia oraz umiejętności matematycznych Piąty kierunek realizacji polityki oświatowej państwa Marzec 2025 r. Dyrektor/wicedyrektor przedszkola
2. Ocena efektów realizacji procesu edukacji prozdrowotnej w przedszkolu – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy Pierwszy kierunek realizacji polityki oświatowej państwa Maj 2025 r. Dyrektor/wicedyrektor przedszkola
4. Obserwacja zajęć nauczycieli
Cele obserwacji Tematyka obserwacji
Ocena efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego. Cele obserwacji zajęć to:
1) organizacja warunków i sposobów rozwijania u dzieci sprawności fizycznej, nawyku aktywności ruchowej, umiejętności udzielania pierwszej pomocy (cel obserwacji zgodny z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa);
2) kształtowanie u dzieci postaw obywatelskich, społecznych i patriotycznych (cel obserwacji zgodny z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa oraz z wnioskami z nadzoru pedagogicznego z ubiegłego roku);
3) efektywność stosowanych przez nauczycieli metod i wykorzystywanych przez nich narzędzi i materiałów do kształtowania u dzieci umiejętności analitycznego myślenia oraz umiejętności matematycznych (cel obserwacji zgodny z wnioskami z nadzoru pedagogicznego z ubiegłego roku);
4) organizowanie zajęć rozwijających empatię i wrażliwość dzieci na potrzeby innych (cel obserwacji zgodny z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa) 1. Różnorodność planowanych i organizowanych zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci.
2. Stosowane przez nauczycieli metody kształtowania postaw obywatelskich, społecznych i patriotycznych.
3. Efektywność organizowanego procesu kształtowania u dzieci umiejętności analitycznego myślenia i umiejętności matematycznych oraz stosowane przez nauczycieli narzędzia i materiały, w tym TIK, do kształtowania u dzieci umiejętności analitycznego myślenia i umiejętności matematycznych.
4. Stosowane przez nauczycieli metody i formy pracy służące rozwijaniu u dzieci empatii i wrażliwości na potrzeby innych
5. Plan obserwacji zajęć w roku szkolnym 2024/2025
Lp. Imię i nazwisko nauczyciela Wrzesień Październik Listopad Grudzień Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Uwagi
1. X
2. X
3. X
4. X
5. X
6. X
6. Wspomaganie nauczycieli w doskonaleniu zawodowym
Lp. Zakres wspomagania Zadania do realizacji
1. Organizacja szkoleń i narad w zakresie:
1) uaktualnienia potrzeb nauczycieli dotyczących doskonalenia zawodowego – ustalenie form wspomagania (również na podstawie wyników z ubiegłego roku);
2) ustalenie możliwości współpracy w zakresie wykorzystywania pomocy dydaktycznych (na podstawie ciekawych rozwiązań i wniosków do pracy w następnym roku szkolnym);
3) warsztaty doskonalące umiejętności nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie rozwijania u dzieci zachowań służących zdrowiu, sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, udzielania pierwszej pomocy;
4) organizowanie wewnątrzprzedszkolnej pomocy w kształtowaniu u dzieci wrażliwości, empatii, chęci niesienia pomocy innym Opracowanie planu wspomagania nauczycieli przedszkola, planu zebrań zespołów rady pedagogicznej. Wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy w zespołach zadaniowych
2. Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli – określenie ich potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego i realizacji rocznego planu pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz podstawy programowej Opracowanie planu doskonalenia nauczycieli w ramach WDN-u
3. Doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli przygotowujących się do zawodu – zapoznanie z procedurą awansu zawodowego obowiązującą od września 2022 r. Omówienie procedury awansu zawodowego na poszczególne stopnie. Gromadzenie przykładów dobrej praktyki pedagogicznej oraz dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem w pracy z dziećmi (prowadzenie i obserwacja zajęć otwartych)
4. Przedstawienie wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego Opracowanie sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego na półrocze i na zakończenie roku. Wykorzystywanie wyników nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku w celu doskonalenia pracy przedszkola
5. Diagnoza pracy przedszkola – dokonana pod koniec roku szkolnego (podsumowanie pracy przedszkola) Zajęcia warsztatowe rady pedagogicznej – określenie celu dalszego rozwoju przedszkola i potrzeb nauczycieli na rok szkolny 2025/2026
7. Przykład wspomagania
Lp. Tematyka narad Termin Osoba odpowiedzialna
1. 1. Zaopiniowanie aneksu do arkusza organizacji pracy przedszkola.
2. Przydzielenie dodatkowych obowiązków nauczycielom.
3. Powołanie zespołów zadaniowych, np. ds.:
1) opracowania planu pracy przedszkola na rok szkolny 2024/2025;
2) opracowania zmian w statucie;
3) oceny ryzyka w odniesieniu do zadań wychowawczo-dydaktycznych na rok szkolny 2024/2025.
4. Zatwierdzenie planu pracy przedszkola na rok szkolny 2024/2025.
5. Zapoznanie ze zmianami w prawie oświatowym.
6. Dokonanie zmian w statucie Sierpień Dyrektor
2. 1. Zapoznanie z planem nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola na rok szkolny 2024/2025.
2. Zaopiniowanie planu finansowego na 2025 r. Wrzesień Dyrektor
3. 1. Podsumowanie obserwacji pedagogicznych i diagnozy wstępnej.
2. Przypomnienie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposobów wykorzystania wyników diagnozy i obserwacji Październik Nauczyciele, wicedyrektor
4. 1. Podsumowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w minionym półroczu.
2. Wnioski do pracy na drugie półrocze Styczeń/luty Nauczyciele, dyrektor
5. Wybór przedstawicieli do komisji rekrutacyjnej Marzec Dyrektor
6. Zaopiniowanie arkusza organizacji pracy przedszkola na rok szkolny 2025/2026 Kwiecień Dyrektor
7. Zebranie rady pedagogicznej podsumowującej pracę w roku szkolnym 2024/2025 Czerwiec Nauczyciele, dyrektor
8. Plan doskonalenia zawodowego nauczycieli
Lp. Zadanie Termin Osoba odpowiedzialna
1. Badanie potrzeb i oczekiwań nauczycieli w zakresie doskonalenia. Wybór problemu wymagającego doskonalenia w ramach WDN-u, wynikającego z nadzoru pedagogicznego. Opracowanie planu wewnętrznego i zewnętrznego doskonalenia nauczycieli przedszkola Lider WDN-u, dyrektor
2. Szkolenia w ramach wewnętrznego doskonalenia
Prowadzone przez nauczycieli i dyrektora:
1) zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego;
2) prowadzenie zajęć zgodnie z metodyką wychowania przedszkolnego, w tym poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej;
3) ...............................................................................................................
Prowadzone przez firmy zewnętrzne:
1) wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych nauczycieli oraz umiejętności uczenia się przez całe życie;
2) podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym (trzeci kierunek polityki oświatowej państwa);
3) .........................................................................................................................
3. Zajęcia otwarte
1) zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa podczas zajęć i zabaw w przedszkolu;
2) praca z dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego;
3) przebieg zajęć rozwijających postawy obywatelskie u dzieci, kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych;
4) ..........................................................................................................................
4. Udział nauczycieli w szkoleniach zewnętrznych według ich zainteresowań i potrzeb przedszkola W ciągu całego roku Wszyscy nauczyciele
5. Wzbogacenie biblioteczki przedszkolnej o nowe pozycje związane z tematyką wiodącą oraz o nowości na rynku wydawniczym W ciągu całego roku Dyrektor
9. Awans zawodowy nauczycieli
Nazwisko i imię nauczyciela odbywającego staż na stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego/dyplomowanego na dotychczasowych zasadach Nazwisko i imię opiekuna stażu Aktualny stopień awansu zawodowego Data rozpoczęcia stażu Planowana data zakończenia stażu
Nazwisko i imię nauczyciela przygotowującego się do zawodu Data nawiązania stosunku pracy w przedszkolu Nazwisko i imię mentora Planowana data egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego
Plan nadzoru pedagogicznego opracowany dnia .............................. przez Dyrektora Przedszkola w .........................................................., przedstawiony członkom rady pedagogicznej dnia .........................................
(pieczęć i podpis dyrektora)