Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Kwestionariusz wrażliwości sensorycznej w przedszkolu Dzięki dokonaniu oceny i analizy odpowiedzi zamieszczonych w kwestionariuszu uzyskasz obraz tego, jak dziecko funkcjonuje w przedszkolu z punktu widzenia integracji sensorycznej. Uzyskane odpowiedzi mogą być pomocne podczas planowania wsparcia i dostosowywania konkretnych zabaw, ćwiczeń mających pomóc dziecku. Imię i nazwisko dziecka: Imię i nazwisko osoby wypełniającej kwestionariusz: Związek z dzieckiem (np. wychowawca, specjalista, dyrektor, opiekun): Wiek i grupa dziecka: Data: Zachowanie, reakcja Częstotliwość występowania Zawsze Czasami Rzadko Nigdy Trudno powiedzieć lub nie dotyczy Zmysł dotyku Unika przypadkowego dotyku ze strony kolegów lub nauczycieli Na dotyk reaguje ,,głupawką” (śmiech, infantylne zachowanie) Unika brudzących materiałów: kleju, gliny, farb, piasku lub też specjalnie je wyszukuje Nalega na natychmiastowe mycie brudnych rąk Rozpraszają je ubranie lub buty Gryzie lub ssie ubranie, ołówki dłonie, inne przedmioty Łaknie lub też unika zimnych albo gorących napojów Nie lubi lub domaga się przedmiotów o określonej fakturze, np. papieru, zabawki, tkaniny Wibracje emitowane przez sprzęty lub pojazdy wzbudzają w nim niepokój Nie lubi przebywać w bliskiej odległości od kolegów, unika stania w szeregu Wydaje się nadwrażliwe lub niedowrażliwe na drobne zranienia Przejawia uporczywe zachowania dotykowe, np. stukanie, pocieranie, ściskanie, uderzanie Dodatkowe uwagi, obserwacje dotyczące zmysłu dotyku Zmysł słuchu Drażnią je głośne dźwięki, których źródłem są np. alarm, gwizdek, system nagłaśniający Niepokoją je odgłosy śpiewu lub instrumentów muzycznych Uskarża się na głośność ludzi, muzyki lub innych dźwięków Mówi niezwykle głośno lub cicho Wydaje się, że nie słyszy lub ignoruje dźwięki Wydaje się, że źle słyszy wypowiedzi, np. myli słowa lub pojęcia Nie potrafi się skupić w hałaśliwych miejscach Wielokrotnie wybucha lub wycofuje się podczas zajęć ruchowych, pobytu na stołówce lub w trakcie zabawy Łatwiej bawi się, uczy, podejmuje aktywności samo niż w grupie Przejawia uporczywe zachowania słuchowe np. nucenie, powtarzanie, wydawanie dźwięków Dodatkowe uwagi, obserwacje, notatki dotyczące zmysłu słuchu Zmysł wzroku Wielokrotnie mruga oczami, mruży je i pociera Utrzymuje słaby kontakt wzrokowy Patrząc, stosuje widzenie obwodowe Z trudem przychodzi mu wskazywanie podobieństw i różnic, odszukiwanie wskazanych elementów Ma trudności z czynnościami wymagającymi koordynacji wzrokowo-ruchowej Jest mu trudno przepisywać, przerysowywać Ma trudności z układaniem puzzli Drażniąco działają na nie światło słoneczne, blask, światło jaskrawe lub fluoroscencyjne Drażnią je przyćmione światło lub ciemność Z trudem przychodzi mu śledzenie ruchu rzeczy lub ludzi Ma trudności w operowaniu piłką Łatwo czuje przytłoczenie w otoczeniu innych, np. podczas zabawy w sali, na placu zabaw Przejawia uporczywe zachowania wzrokowe, np. mrugając, obracając przedmiotami, trzepocząc rękami lub pstrykając palcami przed oczami Uwagi, dodatkowe notatki, obserwacje dotyczące zmysłu wzroku Zmysł węchu i smaku Unika konkretnych zapachów lub narzeka na nie Wącha niejadalne rzeczy, na przykład ludzi lub przedmioty Unika pokarmów, które zwykle smakują dzieciom Je ograniczony zestaw pokarmów Dotyka przedmiotów i ludzi językiem lub jamą ustną Pewne pokarmy lub zapachy sprawiają, że krztusi się lub dostaje mdłości Odreagowuje podczas posiłku na stołówce Uwagi, dodatkowe obserwacje, notatki dotyczące zmysłu węchu i smaku Zmysł ruchu i równowagi Sprawia wrażenie niespokojnego lub będącego w ciągłym ruchu Sprawia wrażenie ospałego lub angażującego się z trudem Unika zmian w ułożeniu głowy Wydaje się niezdarne – niezgrabnie chodzi lub biega Z nadmiernym skupieniem wchodzi po schodach Niespokojnie obraca przedmiotami lub tarmosi za ubranie Chodząc, dotyka mebli lub ścian Łatwo albo wręcz nigdy nie kręci mu się w głowie Unika lub domaga się zabawy na placu zabaw, np. zjeżdżania, kręcenia się lub huśtania Sprawia wrażenie, jakby nie zdawało sobie sprawy z położenia części swojego ciała – obija się o zabawki, meble, ściany i inne osoby Używa ołówków, kredek i pisaków ze zbyt dużą lub małą siłą, np. pozostawiony ślad jest zbyt słabo lub zbyt mocno odciśnięty, łamie kredki Przypadkowo wylewa zawartość pojemników, otwierając je, nalewając lub pijąc płyn Z trudem potrafi usiedzieć Na pozór umyślnie upada lub zderza się z ludźmi i przedmiotami Przejawia uporczywe zachowania ruchowe, np. kręcenie się w kółko, bujanie się, podskakiwanie Uwagi, dodatkowe notatki, spostrzeżenia, obserwacje dotyczące zmysłu ruchu i równowagi Zachowanie, nauka i problemy społeczne Ma trudności z rozpoczynaniem i kończeniem zadań Przerywa wykonywaną czynność, aby sprawdzić, co robią inne dzieci Z trudem nadaje kolejność wykonywanym czynnościom Jest słabo zorganizowane, łatwo gubi rzeczy Pragnie tego, co przewidywalne Ma problemy z przechodzeniem od czynności do czynności, np. od zabawy do wyjścia na zewnątrz albo na stołówkę Jest uporczywie zaangażowane w zabawę Wydaje się, że nie pojmuje, czym jest przestrzeń osobista Ma trudności w dołączaniu do wykonywania czynności grupowych Łatwo odczuwa przytłoczenie lub frustrację Wielokrotnie wyłącza się lub wycofuje Wielokrotnie odreagowuje lub ma napady złości Łatwiej niż rówieśnicy wybucha płaczem Trzeba mu często przypominać o stosowaniu się do zasad panujących w przedszkolu oraz o codziennych, rutynowych czynnościach Ma trudności z rysowaniem, odwzorowywaniem Ma trudności z motoryką małą, np. używaniem nożyczek lub zapinaniem guzików Sprawia wrażenie dziecka z niską samooceną Uwagi, dodatkowe obserwacje, notatki, spostrzeżenia dotyczące zachowania, nauki i problemów społecznych