Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Kwestionariusz wrażliwości sensorycznej w przedszkolu
Dzięki dokonaniu oceny i analizy odpowiedzi zamieszczonych w kwestionariuszu uzyskasz obraz tego, jak dziecko funkcjonuje w przedszkolu z punktu widzenia integracji sensorycznej. Uzyskane odpowiedzi mogą być pomocne podczas planowania wsparcia i dostosowywania konkretnych zabaw, ćwiczeń mających pomóc dziecku.
Imię i nazwisko dziecka:
Imię i nazwisko osoby wypełniającej kwestionariusz:
Związek z dzieckiem (np. wychowawca, specjalista, dyrektor, opiekun):
Wiek i grupa dziecka:
Data:
Zachowanie, reakcja Częstotliwość występowania
Zawsze Czasami Rzadko Nigdy Trudno powiedzieć lub nie dotyczy
Zmysł dotyku
Unika przypadkowego dotyku ze strony kolegów lub nauczycieli
Na dotyk reaguje ,,głupawką” (śmiech, infantylne zachowanie)
Unika brudzących materiałów: kleju, gliny, farb, piasku lub też specjalnie je wyszukuje
Nalega na natychmiastowe mycie brudnych rąk
Rozpraszają je ubranie lub buty
Gryzie lub ssie ubranie, ołówki dłonie, inne przedmioty
Łaknie lub też unika zimnych albo gorących napojów
Nie lubi lub domaga się przedmiotów o określonej fakturze, np. papieru, zabawki, tkaniny
Wibracje emitowane przez sprzęty lub pojazdy wzbudzają w nim niepokój
Nie lubi przebywać w bliskiej odległości od kolegów, unika stania w szeregu
Wydaje się nadwrażliwe lub niedowrażliwe na drobne zranienia
Przejawia uporczywe zachowania dotykowe, np. stukanie, pocieranie, ściskanie, uderzanie
Dodatkowe uwagi, obserwacje dotyczące zmysłu dotyku
Zmysł słuchu
Drażnią je głośne dźwięki, których źródłem są np. alarm, gwizdek, system nagłaśniający
Niepokoją je odgłosy śpiewu lub instrumentów muzycznych
Uskarża się na głośność ludzi, muzyki lub innych dźwięków
Mówi niezwykle głośno lub cicho
Wydaje się, że nie słyszy lub ignoruje dźwięki
Wydaje się, że źle słyszy wypowiedzi, np. myli słowa lub pojęcia
Nie potrafi się skupić w hałaśliwych miejscach
Wielokrotnie wybucha lub wycofuje się podczas zajęć ruchowych, pobytu na stołówce lub w trakcie zabawy
Łatwiej bawi się, uczy, podejmuje aktywności samo niż w grupie
Przejawia uporczywe zachowania słuchowe np. nucenie, powtarzanie, wydawanie dźwięków
Dodatkowe uwagi, obserwacje, notatki dotyczące zmysłu słuchu
Zmysł wzroku
Wielokrotnie mruga oczami, mruży je i pociera
Utrzymuje słaby kontakt wzrokowy
Patrząc, stosuje widzenie obwodowe
Z trudem przychodzi mu wskazywanie podobieństw i różnic, odszukiwanie wskazanych elementów
Ma trudności z czynnościami wymagającymi koordynacji wzrokowo-ruchowej
Jest mu trudno przepisywać, przerysowywać
Ma trudności z układaniem puzzli
Drażniąco działają na nie światło słoneczne, blask, światło jaskrawe lub fluoroscencyjne
Drażnią je przyćmione światło lub ciemność
Z trudem przychodzi mu śledzenie ruchu rzeczy lub ludzi
Ma trudności w operowaniu piłką
Łatwo czuje przytłoczenie w otoczeniu innych, np. podczas zabawy w sali, na placu zabaw
Przejawia uporczywe zachowania wzrokowe, np. mrugając, obracając przedmiotami, trzepocząc rękami lub pstrykając palcami przed oczami
Uwagi, dodatkowe notatki, obserwacje dotyczące zmysłu wzroku
Zmysł węchu i smaku
Unika konkretnych zapachów lub narzeka na nie
Wącha niejadalne rzeczy, na przykład ludzi lub przedmioty
Unika pokarmów, które zwykle smakują dzieciom
Je ograniczony zestaw pokarmów
Dotyka przedmiotów i ludzi językiem lub jamą ustną
Pewne pokarmy lub zapachy sprawiają, że krztusi się lub dostaje mdłości
Odreagowuje podczas posiłku na stołówce
Uwagi, dodatkowe obserwacje, notatki dotyczące zmysłu węchu i smaku
Zmysł ruchu i równowagi
Sprawia wrażenie niespokojnego lub będącego w ciągłym ruchu
Sprawia wrażenie ospałego lub angażującego się z trudem
Unika zmian w ułożeniu głowy
Wydaje się niezdarne – niezgrabnie chodzi lub biega
Z nadmiernym skupieniem wchodzi po schodach
Niespokojnie obraca przedmiotami lub tarmosi za ubranie
Chodząc, dotyka mebli lub ścian
Łatwo albo wręcz nigdy nie kręci mu się w głowie
Unika lub domaga się zabawy na placu zabaw, np. zjeżdżania, kręcenia się lub huśtania
Sprawia wrażenie, jakby nie zdawało sobie sprawy z położenia części swojego ciała – obija się o zabawki, meble, ściany i inne osoby
Używa ołówków, kredek i pisaków ze zbyt dużą lub małą siłą, np. pozostawiony ślad jest zbyt słabo lub zbyt mocno odciśnięty, łamie kredki
Przypadkowo wylewa zawartość pojemników, otwierając je, nalewając lub pijąc płyn
Z trudem potrafi usiedzieć
Na pozór umyślnie upada lub zderza się z ludźmi i przedmiotami
Przejawia uporczywe zachowania ruchowe, np. kręcenie się w kółko, bujanie się, podskakiwanie
Uwagi, dodatkowe notatki, spostrzeżenia, obserwacje dotyczące zmysłu ruchu i równowagi
Zachowanie, nauka i problemy społeczne
Ma trudności z rozpoczynaniem i kończeniem zadań
Przerywa wykonywaną czynność, aby sprawdzić, co robią inne dzieci
Z trudem nadaje kolejność wykonywanym czynnościom
Jest słabo zorganizowane, łatwo gubi rzeczy
Pragnie tego, co przewidywalne
Ma problemy z przechodzeniem od czynności do czynności, np. od zabawy do wyjścia na zewnątrz albo na stołówkę
Jest uporczywie zaangażowane w zabawę
Wydaje się, że nie pojmuje, czym jest przestrzeń osobista
Ma trudności w dołączaniu do wykonywania czynności grupowych
Łatwo odczuwa przytłoczenie lub frustrację
Wielokrotnie wyłącza się lub wycofuje
Wielokrotnie odreagowuje lub ma napady złości
Łatwiej niż rówieśnicy wybucha płaczem
Trzeba mu często przypominać o stosowaniu się do zasad panujących w przedszkolu oraz o codziennych, rutynowych czynnościach
Ma trudności z rysowaniem, odwzorowywaniem
Ma trudności z motoryką małą, np. używaniem nożyczek lub zapinaniem guzików
Sprawia wrażenie dziecka z niską samooceną
Uwagi, dodatkowe obserwacje, notatki, spostrzeżenia dotyczące zachowania, nauki i problemów społecznych