STAN PRAWNY NA 19 LIPCA 2024
1 września 2024 r. wejdą w życie zmiany dotyczące szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów. Są one m.in. konsekwencją utworzenia Branżowych Centrów Umiejętności, a także wprowadzenia do polskiego systemu szkolnictwa branżowego nowego zawodu, jakim będzie technik elektromobilności.
Podstawą prawną zmian jest art. 46 ust. 1 i 2 Prawa oświatowego. Zgodnie z tymi regulacjami minister właściwy ds. oświaty i wychowania określa m.in. branże oraz zawody przyporządkowane do branż, kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie oraz oczywiście ogólne cele i zadania kształcenia w zawodach.
Przyczyny nowelizacji
Przyczyny przyjęcia zmian w Rozporządzeniu w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego zostały wskazane w uzasadnieniu do nowelizacji. Wynikają one ze zmian w Prawie oświatowym oraz Ustawie o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, dokonanych na podstawie Ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw.
Nowelizacja ta wprowadziła zupełnie nowy typ placówki oświatowej, czyli branżowe centra umiejętności (BCU). Mają one prowadzić działania edukacyjne, szkoleniowe, integrujące edukację z biznesem oraz wspierające współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami, a także działania innowacyjne, rozwojowe, doradcze i promocyjne.
Działania przewidywane do realizacji przez BCU mają na celu wsparcie współpracy pracodawców z organizatorami kształcenia zawodowego, upowszechnienie innowacyjnych rozwiązań w danej dziedzinie zawodowej oraz wsparcie innowacji w kształceniu zawodowym. BCU będą zatem uzupełniały istniejącą ofertę kształcenia i szkolenia zawodowego w systemie oświaty oraz systemie szkolnictwa wyższego i nauki, a także wspierały proces uczenia się przez całe życie. BCU ma być ukierunkowaną branżowo placówką kształcenia, szkolenia i egzaminowania, prowadzącą działalność edukacyjno-szkoleniową, działalność wspierającą współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami, działalność innowacyjno-rozwojową upowszechniającą wiedzę i nowe technologie oraz transformację ekologiczną i cyfrową, skierowaną w szczególności do uczniów, studentów, doktorantów, nauczycieli, nauczycieli akademickich oraz pracowników. Ponadto BCU będzie prowadziło działania wspierające realizację doradztwa zawodowego dla uczniów oraz aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów.
Stosownie zatem do nowej treści art. 2 pkt 4 Ustawy Prawo oświatowe system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.
Do słowniczka ustawowego, znajdującego się w art. 4 Ustawy Prawo oświatowe, zostanie dodany pkt 30a, w którym znajdować się będzie definicja BCU, zgodnie z którą należy przez nie rozumieć placówki kształcenia, szkolenia i egzaminowania o zasięgu ogólnokrajowym, ukierunkowane branżowo w zakresie jednej z dziedzin zawodowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46c ust. 1, integrujące szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego, uczelnie oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 1a (np. pracodawcy, organizacje pracodawców, samorządy gospodarcze), które prowadzą działalność w zakresie tej dziedziny zawodowej oraz prowadzącą działalność:
- edukacyjno-szkoleniową,