Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 15 LIPCA 2024

11 lipca 2024 r. weszły w życie zmiany w przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny w szkołach. Oznaczają one przede wszystkim obowiązek zapewnienia w szkolnych toaletach podstawowych środków higieny osobistej: mydła, papieru toaletowego oraz ręczników papierowych lub suszarki do rąk.

Przepisy określające obowiązki dyrektora szkoły w kwestii bezpieczeństwa i higieny

Zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 6 Ustawy Prawo oświatowe to do obowiązków dyrektora szkoły należy zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu ucznia w tej placówce. Szczegółowe unormowania w tym zakresie zawierają również przepisy Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Dotychczas, według § 8 ust. 1 ww. Rozporządzenia, w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych szkół i placówek należało zapewnić ciepłą i zimną bieżącą wodę oraz środki higieny osobistej. Przepisy nie precyzowały jednak, jakiego rodzaju mają to być środki higieny osobistej.

Powołując się na Raport o stanie sanitarnym kraju wydany w 2023 r. przez Główny Inspektorat Sanitarny, ministerstwo zwróciło uwagę, że sanepid w 2022 r. wydał 568 decyzji administracyjnych dotyczących niezapewnienia właściwego stanu sanitarno-higienicznego toalet. Nieprawidłowości dotyczyły m.in. sprawności technicznej armatury oraz wyposażenia w środki higieniczne. W raporcie czytamy o stwierdzonych uchybieniach w zakresie braku ciepłej wody (79 placówek), braku papieru toaletowego, mydła czy ręczników papierowych (29 placówek).

Działania sanepidu w przypadku stwierdzenia uchybień

W przypadku ujawnienia nieprawidłowości w trakcie kontroli organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej podejmowały następujące działania:

  • w odniesieniu do uchybień wymagających nakładu sił i środków (np. remont, wymiana urządzeń) nakładano obowiązek usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w drodze decyzji administracyjnej,