STAN PRAWNY NA 9 LIPCA 2024
1 września 2024 r. wejdzie w życie nowe Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Zastąpi ono dotychczas obowiązujący akt i istotnie wpłynie na pracę szkół w kolejnym roku szkolnym. Na co zwrócić uwagę w związku z nowymi regulacjami prawnymi?
Zajęcia z pierwszej pomocy
Zgodnie z nowym Rozporządzeniem ramowy plan nauczania określa m.in. tygodniowy, a w przypadku szkół prowadzących zajęcia w formie zaocznej – semestralny wymiar godzin dla uczniów poszczególnych klas lub semestrów w danym typie szkoły przeznaczonych na realizację zajęć z wychowawcą, a w szczególności zajęć dotyczących:
- istotnych problemów społecznych: zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych i ochrony środowiska,
- nauki udzielania pierwszej pomocy.
Zajęć dotyczących nauki udzielania pierwszej pomocy nie prowadzi się w klasach:
- VIII szkoły podstawowej,
- I liceum ogólnokształcącego,
- I technikum,
- I branżowej szkoły I stopnia
– co wynika z faktu, że nauka udzielania pierwszej pomocy jest uwzględniona wówczas w podstawie programowej kształcenia ogólnego w ramach edukacji dla bezpieczeństwa.
Przepisy nie wskazują dokładnych proporcji, w jakich wychowawca powinien poruszać z uczniami powyższe problemy, w tym tematykę udzielania pierwszej pomocy. Decyzja w tym zakresie należy do wychowawcy, biorąc oczywiście pod uwagę, że powinien dążyć do zrealizowania celu, jakim jest skuteczne przekazanie uczniom informacji w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Przepisy nie wskazują również konkretnej formy, w jakiej wiedza ta powinna zostać przekazana uczniom. Sytuacja będzie oczywiście zależeć od wiedzy i umiejętności posiadanych przez samego wychowawcę prowadzącego takie zajęcia. Choć teoretycznie wszyscy pracownicy szkoły powinni być przeszkoleni z zasad udzielania pierwszej pomocy, to jednak warto zastanowić się nad nawiązaniem w tym zakresie współpracy z podmiotami zewnętrznymi. Według art. 3 Ustawy Prawo oświatowe system oświaty wspierają:
- organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie,
- instytuty badawcze,
- instytucje kultury,
- podmioty prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania.
Wśród ważnych partnerów szkoły należy wymienić też chociażby ochotnicze straże pożarne działające na podstawie Ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Do ich zadań należy m.in. propagowanie zasad udzielania pierwszej pomocy. Szkoła może zaprosić również do współpracy innych specjalistów z zakresu udzielania pierwszej pomocy, wolontariuszy czy przedstawicieli stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza, w tym w dotycząca podnoszenia świadomości w zakresie ratownictwa i pierwszej pomocy.
Likwidacja HiT-u oraz aneksy do arkuszy organizacji
Zgodnie z nowym Rozporządzeniem