STAN PRAWNY NA 4 LIPCA 2024
W czerwcu opublikowano podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025. Ze względu na rangę tego dokumentu, mającego kluczowe znaczenie dla koordynowania polityki oświatowej, wszystkie jednostki oświatowe powinny zapoznać się z jego treścią oraz uwzględnić jego wytyczne podczas planowania pracy w kolejnym roku.
Podmiotem odpowiedzialnym za koordynowanie i realizowanie polityki oświatowej państwa jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania (obecnie minister edukacji i nauki), który współdziała w tym zakresie z wojewodami oraz z innymi organami i jednostkami organizacyjnymi właściwymi w sprawach funkcjonowania systemu oświaty – art. 43 Ustawy Prawo oświatowe.
W celu realizacji wspomnianych zadań podmiot ten jest zobowiązany do ustalenia podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, w tym zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego (art. 60 ust. 3 pkt 1 Prawa oświatowego). Na obszarze województwa za realizację polityki oświatowej państwa odpowiada zaś kurator oświaty, którego zadaniem jest m.in. współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu i realizowaniu odpowiednio regionalnej i lokalnej polityki oświatowej, zgodnych z polityką oświatową państwa.
Znaczenie nowego dokumentu
Warto dodać, że istotne regulacje prawne dotyczące polityki oświatowej państwa znalazły się w Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego. Akt ten wskazuje, że podejmowane przez kuratorów oświaty w ramach nadzoru pedagogicznego działania planowe powinny być prowadzone zgodnie z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w zakresie nadzoru pedagogicznego. Opracowany przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny plan nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny powinien uwzględniać nie tylko wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w poprzednim roku szkolnym, ale również podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa. W przypadku dokonania przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania zmian w polityce oświatowej państwa w trakcie roku szkolnego – kuratorzy oświaty powinni niezwłocznie dostosować do nich plan nadzoru pedagogicznego.
Ważne!
Analogicznie dyrektorzy szkół, przedszkoli czy poradni, opracowując na dany rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, powinni uwzględnić nie tylko wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w placówce w poprzednim roku szkolnym, ale także podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa.
Organizacja pracy poradni w roku szkolnym 2024/2025 – na co zwrócić uwagę?
W przypadku poradni psychologiczno-pedagogicznych warto zauważyć, że nowa polityka oświatowa wskazuje na konieczność wspierania dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego, rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych, a także podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. W związku z tym warto pamiętać o potrzebie bieżącego udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z zasadami określonymi w Rozporządzeniu w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.