Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie z pracy pedagoga
przedszkolnego w ……..………………………….…
w roku szkolnym 2023/2024
(przykład)
Imię i nazwisko pedagoga : …………………………………………………………………….
Staż pracy: ……………….……………………………………………………………………..
Stopień awansu zawodowego: ……………………………………………….…………………
Wymiar godzin pracy: …………………………………………………….……………..……..
Liczba godzin przepracowanych z uczniami: ……………………………………………
Zadania przyjęte do realizacji w roku szkolnym 2023/2024:
1) diagnoza środowiska rodzinnego naszych uczniów, badania prowadzone poprzez ankiety, rozmowy z rodzicami, wychowawcami, pracownikami Ośrodka Pomocy Społecznej, policjantem dzielnicowym, kuratorami sądowymi,
2) diagnozowanie środowiska przedszkolnego, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania w przedszkolu uczniów sprawiających problemy wychowawcze, mających trudności w nauce, uczniów-uchodźców nowoprzybyłych do przedszkola oraz znajdujących się w trudnej sytuacji rodzinnej lub życiowej,
3) analizowanie opinii i orzeczeń poradni pod kątem zalecanych form i metod pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi przez przedszkole, monitorowanie prawidłowości dostosowania wymagań edukacyjnych wobec uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
4) współpraca z nauczycielami i specjalistami prowadzącymi zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, rewalidacyjne i specjalistyczne,
5) monitorowanie i analizowanie przyczyn niepowodzeń i trudności wychowawczych (rozmowy z rodzicami na temat organizacji pracy w domu, zachęcanie do korzystania w przedszkolu z pomocy psychologiczno-pedagogicznej),
6) dbałość o prawidłową realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poprzez bieżącą analizę frekwencji, rozmowy z wychowawcami i rodzicami zgodnie z przedszkolnymi procedurami,
7) zapoznanie rodziców z konsekwencjami wysokiej absencji na zajęciach, motywowanie do systematycznego uczęszczania na zajęcia w przypadku uczniów odbywających obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego,
8) monitorowanie problemów edukacyjno-wychowawczych, konsultacji z rodzicami, będącymi w trudnej sytuacji życiowej, kryzysie emocjonalnym,
9) opracowanie planu naprawczego działań dotyczących niewłaściwych zachowań uczniów,
10) analiza dostępnej dokumentacji: dzienników zajęć, dzienników indywidualnych zajęć, kwestionariuszy, ankiet,
11) konstruowanie narzędzi, takich jak: kwestionariusze ankiet diagnostycznych i karty pracy ucznia, arkusze obserwacyjne, narzędzia do oceny efektywności udzielanej pomocy, wzory druków itp.,
12) prowadzenie obserwacji pracy ucznia na zajęciach, jego relacji z rówieśnikami i nauczycielami,
13) konsultowanie indywidualnych przypadków uczniów z profesjonalistami: terapeutami, psychologiem, logopedą, lekarzem, także inicjowanie pomocy udzielanej poza przedszkolem,
14) aktywny udział w posiedzeniu zespołów do spraw Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
15) dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania uczniów objętych kształceniem specjalnym,
16) opracowanie i analiza ankiet monitorujących sytuację wychowawczą grup,
17) przeprowadzenie i opracowanie badań ankietowych dla nauczycieli na temat diagnozy problemów wychowawczych i potrzeb rozwojowych dzieci,
18) wspieranie nauczycieli w doborze form i metod pracy z grupą, konkretnym uczniem,
19) udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych,
20) udostępnianie wychowawcom fachowej literatury oraz scenariuszy zajęć,
21) indywidualne konsultacje i rozmowy z wychowawcami grup oraz nauczycielami w sprawach trudnych wychowawczo,
22) inicjowanie i przeprowadzanie konkursów,
23) prowadzenie zajęć integracyjnych dla uczniów,
24) prowadzenie zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów na temat m.in.: właściwych oraz niewłaściwych zachowań uczniów, koleżeństwa i przyjaźni, przestrzegania zasad i norm w codziennym życiu, komunikacji, sposobów radzenia sobie z dokuczaniem, złością, umiejętności odmawiania – asertywności,
25) przygotowanie i przeprowadzenie zajęć dotyczących: Światowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień,
26) zorganizowanie pogadanek i prelekcji z policjantami na temat bezpieczeństwa na drodze,
27) wykonywanie gazetek edukacyjno-informacyjnych w holu przedszkola (przykładowa tematyka gazetek dotyczyła: unikania zagrożeń, bezpieczeństwa, praw i obowiązków, kultury zachowania się w różnych sytuacjach),
28) udzielanie wsparcia i pomocy rodzicom w rozwiązywaniu trudności wychowawczych (np. wyznaczania zasad i reguł w wychowaniu, umiejętnego stawiania granic, trudności komunikacyjnych, mechanizmów powstawania zaburzeń zachowania), problemów rodzinnych, prawidłowych relacji rodzinnych, przykładowych ćwiczeń do wykonania z dzieckiem w domu, pomocy w kontaktach z odpowiednimi instytucjami, pomocy w zakresie pisania podań, wypełniania dokumentów itp.,
29) udzielenie rodzicom pomocy w nawiązaniu kontaktu z OPS czy PCPR,
30) pełnienie funkcji odpowiednio mentora lub opiekuna stażu nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy,
31) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
32) prowadzenie wymaganej przepisami prawa dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki (dziennik pracy, notatki służbowe, rejestry uczniów, zestawienia itp.),
33) przygotowywanie zleconych przez dyrektora przedszkola materiałów analitycznych, w tym rocznych sprawozdań o sytuacji opiekuńczo-wychowawczej przedszkola,
34) udział w imprezach o charakterze wychowawczym oraz rekreacyjno-sportowym zgodnie z planem pracy przedszkola,
35) sprawowanie opieki nad uczniami podczas imprez organizowanych przez przedszkole,
36) udział w pracach zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym nadzór nad realizowaniem działań przewidzianych w obowiązujących w przedszkolu standardach ochrony małoletnich,
37) udział w pracach gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych i profilaktyki,
38) stała współpraca z psychologiem, logopedą,
39) kontakty i współpraca z instytucjami i organizacjami zajmującymi się szeroko pojętą pomocą, takimi jak: poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, prokuratura, ośrodek pomocy społecznej, gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych i profilaktyki,
40) szkolenia aktualizujące wiedzę psychologiczno-pedagogiczną i pozwalające zdobyć nowe kompetencje,
41) organizacja własnego warsztatu pracy,
42) podejmowanie innych zadań wynikających z aktualnych potrzeb przedszkola.
Statystyka pedagoga:
1. Liczba uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną: ……………………
2. Liczba uczniów z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznej: …………….
3. Liczba uczniów z opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej: ………………….
4. Liczba uczniów objętych zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi: …………………
5. Liczba indywidualnych spotkań z zakresu doradztwa zawodowego: …………………
6. Liczba spotkań dotyczących problemów uczniowskich: ……………………………….
7. Liczba indywidualnych konsultacji z rodzicami: ……………………………………….
8. Liczba indywidualnych spotkań z wychowawcami: ……………………………………
9. Liczba przeprowadzonych badań wśród uczniów: ……………………………………..
10. Liczba przeprowadzonych badań wśród rodziców: ……………………………………
11. Liczba przeprowadzonych badań wśród nauczycieli: ………………………………….
12. Liczba zajęć zrealizowanych w formie pogadanek, warsztatów dla uczniów: …………
Wnioski do pracy pedagoga w nowym roku szkolnym:
1) na bieżąco opracowywać wspólnie z psychologiem i wychowawcami system pomocy uczniom objawiającym trudności wychowawcze,
2) wzbogacić ofertę przedszkola o profilaktyczne ogólnopolskie programy wspierające wychowawczą funkcję przedszkola,
3) nadal systematycznie monitorować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,
4) zorganizować w przedszkolu teatry, spektakle profilaktyczne zapobiegające niewłaściwym zachowaniom uczniów,
5) zorganizować warsztaty dla nauczycieli mających problemy z utrzymaniem dyscypliny na zajęciach.
………..……………………………….…
(data i podpis pedagoga przedszkolnego)