Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 3 LIPCA 2024

Koniec roku szkolnego to czas podsumowania i oceny całorocznej pracy nauczycieli i dyrekcji przedszkola. Do posiedzenia rady analitycznej należy się bardzo dobrze przygotować. Nie zawsze udaje się to zrobić jeszcze w czerwcu. Wielu dyrektorów planuje takie posiedzenia na początku lipca lub pod koniec sierpnia.

Nagromadzenie pracy związanej z zakończeniem starego roku szkolnego i rozpoczęciem nowego powoduje, że nie można zbyt pobieżnie potraktować posiedzenia rady analitycznej. Wymaga ona szczegółowego opracowania sprawozdań z działalności przedszkola, analizy pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Dlatego coraz częściej praktykuje się dokonanie podsumowania działań przedszkola w terminach późniejszych. Należy przy tym pamiętać, że rok szkolny kończy się de facto 31 sierpnia, zatem jego podsumowania i oceny można dokonać przed radą organizacyjną.

Analiza pracy przedszkola

Przed zakończeniem danego roku szkolnego przeprowadza się analizę pracy przedszkola. Nie ma zapisów prawa oświatowego, które nakazywałyby stosowanie jednolitego systemu dokonywania takiej analizy. Ważnym punktem obrad jest analiza całorocznej pracy nauczycieli. Najczęściej odbywa się ona w formie samooceny, jakiej dokonują nauczyciele na przygotowanych wcześniej arkuszach samooceny. Istotne są wnioski wysuwane przez pedagogów, ponieważ znajdują one swoje odzwierciedlenie w pracy w kolejnym roku szkolnym. Takiej oceny dotyczącej działań podejmowanych w minionym roku szkolnym powinna dokonać także dyrekcja przedszkola. Jest to niejako część składowa koncepcji pracy, jaką założył sobie dyrektor, przystępując do konkursu.

Sprawozdanie ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego

W dalszej części zebrania rady dyrektor ma obowiązek przedstawić (nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, np. do końca I półrocza i w terminie do 31 sierpnia) ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola. W praktyce najczęściej mówimy, że dyrektor dwa razy w roku przedstawia radzie pedagogicznej „sprawozdanie z nadzoru”. Tymczasem nie musi to być tradycyjne sprawozdanie, wystarczy, że dyrektor przedstawi na zebraniu rady pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola. Wnioski z nadzoru wynikają z całorocznej pracy nauczycieli, z obserwacji, jakie przeprowadza dyrektor, wreszcie sami nauczyciele wskazują obszary swojej pracy, nad którymi trzeba będzie popracować w kolejnym roku szkolnym. 

Ważne! W przepisach prawa nie znajdziemy wytycznych, jakie informacje o działalności przedszkola ma przekazać nauczycielom dyrektor w ramach sprawowanego nadzoru. Na ogół dyrektor sam wie, co działo się w przedszkolu w I półroczu i po rocznej pracy.