STAN PRAWNY NA 28 CZERWCA 2024
12 czerwca 2024 r. opublikowane zostały podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025. Ze względu na rangę tego dokumentu, mającego kluczowe znaczenie dla koordynowania polityki oświatowej państwa w danym roku szkolnym, wszystkie jednostki oświatowe powinny zapoznać się z jego treścią oraz uwzględnić jego wytyczne podczas planowania pracy w kolejnym roku.
Podstawa prawna i znaczenie nowego dokumentu
Podmiotem odpowiedzialnym za koordynowanie i realizowanie polityki oświatowej państwa jest minister właściwy ds. oświaty i wychowania, który współdziała w tym zakresie z wojewodami oraz z innymi organami i jednostkami organizacyjnymi właściwymi w sprawach funkcjonowania systemu oświaty (art. 43 Prawa oświatowego). W celu realizacji ww. zadań podmiot ten jest zobowiązany do ustalenia podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, w tym zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego (art. 60 ust. 3 pkt 1 Prawa oświatowego). Na obszarze województwa za realizację polityki oświatowej państwa odpowiada kurator oświaty, którego zadaniem jest m.in. współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu i realizowaniu odpowiednio regionalnej i lokalnej polityki oświatowej, zgodnych z polityką oświatową państwa.
Warto dodać, że istotne regulacje prawne dotyczące polityki oświatowej państwa znalazły się w Rozporządzeniu MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, które wskazuje, że działania planowe podejmowane przez kuratorów oświaty w ramach nadzoru pedagogicznego powinny być prowadzone zgodnie z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w zakresie nadzoru pedagogicznego. Opracowany przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny plan nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny powinien uwzględniać nie tylko wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w poprzednim roku szkolnym, ale też podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa. W przypadku dokonania przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania zmian w polityce oświatowej państwa w trakcie roku szkolnego – kuratorzy oświaty powinni niezwłocznie dostosować do nich plan nadzoru pedagogicznego. Analogicznie dyrektorzy przedszkoli, opracowując na dany rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, powinni uwzględnić nie tylko wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym, ale także podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa.
Organizacja pracy jednostki oświatowej na rok szkolny 2024/2025 – na co zwrócić uwagę?
Pierwszy punkt obowiązującego w nadchodzącym roku szkolnym dokumentu zwraca uwagę na prowadzenie edukacji prozdrowotnej w placówce oświatowej przez kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej oraz naukę udzielania pierwszej pomocy