Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 27 CZERWCA 2024

Przekształcanie placówki oświatowej jest procesem przewidzianym w przepisach Prawa oświatowego, ale czy istnieją regulacje, które określałyby warunki przekształcania przedszkola niepublicznego w publiczne?

Podstawa prawna przekształcania placówek przedszkolnych

Możliwość przekształcania jednego typu jednostki oświatowej w jednostkę innego typu pojawia się w kilku regulacjach Prawa oświatowego. W art. 181 ust. 3 można przeczytać, że przekształcenie niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego, prowadzonej przez osobę prawną lub osobę fizyczną, w niepubliczne przedszkole wymaga dokonania zmiany we wpisie do ewidencji prowadzonej przez gminę właściwą ze względu na miejsce prowadzenia przedszkola, z tym że do zgłoszenia do ewidencji dołącza się statut przedszkola. Zgodnie z art. 89 ust. 13 tej samej Ustawy organ prowadzący publiczną inną formę wychowania przedszkolnego może przekształcić tę formę w publiczne przedszkole. Według art. 90 ust. 3 przekształcenie publicznej innej formy wychowania przedszkolnego, prowadzonej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, w publiczne przedszkole wymaga zmiany zezwolenia na założenie tej formy. Regulacja art. 92 stanowi z kolei, że organ prowadzący szkołę podstawową, w której zorganizowano oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne, może przekształcić ten oddział przedszkolny lub te oddziały przedszkolne w przedszkole. Tak utworzone przedszkole tworzy zespół ze szkołą podstawową, w której dotychczas działały oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne.

Możliwości przekształceń przewidzianych w Prawie oświatowym jest więc kilka i docelowo w wyniku takiego przekształcenia, czy to oddziału przedszkolnego, czy też punktu przedszkolnego będącego inną formą wychowania przedszkolnego, powstaje przedszkole. Jednocześnie jednak z przywołanych regulacji można wywieść zasadę mówiącą, że jednostka publiczna zawsze podlega przekształceniu w inną jednostkę publiczną, a jednostka niepubliczna w inną jednostkę niepubliczną. Żadna z przywołanych regulacji nie przewiduje np. przekształcenia niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego w przedszkole publiczne. Przyczyną takiego kształtu istniejących regulacji jest to, że założenie jednostki niepublicznej stanowi zupełnie inną czynność prawną niż założenie jednostki publicznej. W świetle art. 168 ust. 1 Prawa oświatowego założenie przedszkola niepublicznego wymaga uzyskania wpisu do ewidencji niepublicznych przedszkoli prowadzonej przez gminę. Natomiast art. 88 ust. 4 pkt 1 tej Ustawy mówi, że założenie przedszkola publicznego wymaga zezwolenia wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta) wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty.

Z jednej strony mamy wpis do ewidencji przedszkoli niepublicznych, a z drugiej – zezwolenie na założenie przedszkola publicznego. Różnica w nazewnictwie pociąga jednak za sobą różnice w przepisach regulujących procedury zakładania obu typów placówek, mimo że dokumenty niezbędne do utworzenia jednej bądź drugiej są podobne. Utworzenie przedszkola publicznego wymaga np. pozyskania pozytywnej opinii kuratora, tymczasem przedszkole niepubliczne wpisuje się do ewidencji bez konieczności posiadania takiej opinii. Różnicę tę można uznać za pozostałość po starych przepisach, gdy w Prawie oświatowym