STAN PRAWNY NA 26 CZERWCA 2024
Czy na przedszkolu spoczywa obowiązek realizacji postanowień zawartych w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej? Czym różni się opinia od orzeczenia i czy istniejące między nimi różnice mają wpływ na prawa osoby, która się na te dokumenty przywołuje w kontaktach z pracownikami placówki?
Orzeczenia i opinie publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych wydawane są przez działające w nich zespoły orzekające. Zgodnie z § 2 Rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych wydają one:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania,
- orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Orzeczenia i oponie – porównanie aktów
Orzeczenie poradni jest decyzją administracyjną, o czym świadczy ugruntowane stanowisko sądów administracyjnych. Uznał tak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w Wyroku z dnia 2 lipca 2014 r. (IV SA/Po 223/14), wskazując, że status organów administracji przysługuje tworzonym w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych zespołom orzekającym w sprawach opinii i orzeczeń. W tym samym Wyroku sąd orzekł wprost, że zespoły orzekające podejmują swe rozstrzygnięcia, nazwane orzeczeniami, w formie decyzji administracyjnych, a do postępowań w sprawie wydania orzeczeń stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Podobnie uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w Wyroku z dnia 28 czerwca 2016 r. (IV SA/Wr 15/16). Rozpatrując sprawę dotyczącą orzeczenia poradni, uznał siebie za właściwy organ w tej sprawie.
Nie tylko orzecznictwo decyduje o charakterze omawianej decyzji. Na to, że jest to decyzja administracyjna, wskazują też jej immanentne cechy. Akt taki jest bowiem wydawany na wniosek, w indywidualnej sprawie i przysługuje od niego odwołanie. W pierwszej kolejności można odwołać się do regulacji § 5 Rozporządzenia w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, zgodnie z którym tryb wnioskowy ma zastosowanie zarówno w odniesieniu do orzeczenia poradni, jak i wydawanych przez nią opinii. Zespoły wydają orzeczenia i opinie na pisemny wniosek rodzica dziecka lub ucznia lub na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia. Wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii składa się do zespołu orzekającego działającego w poradni, o którym mowa w § 3 Rozporządzenia. Składa się go w postaci papierowej albo elektronicznej.
Zespoły mają obowiązek badania swojej właściwości zarówno w przypadku wniosku o wydanie orzeczenia, jak i wniosku o wydanie opinii, co z kolei wynika z § 5 ust. 4 Rozporządzenia, który mówi, że jeżeli wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia, przewodniczący zespołu niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, zawiadamiając o tym wnioskodawcę. Regulacja ta wprost nawiązuje do zasady przestrzegania właściwości organu, która została sformułowana w art. 19 k.p.a., wedle którego organy administracji publicznej przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Podobne są wymogi dotyczące treści wniosku, ponieważ § 6 Rozporządzenia