STANA PRAWNY NA 25 CZERWCA 2024
Wysokość dodatku za wychowawstwo jest często różnicowana ze względu na odrębne interpretacje przepisów dotyczących dodatków funkcyjnych. Wątpliwości dotyczą zwłaszcza nauczycieli przedszkoli, którym organy prowadzące nie zawsze przyznają prawo do tego dodatku lub jest on niższy. Czy jest to zgodne z przepisami?
Dodatek za wychowawstwo należy do grupy dodatków funkcyjnych, zgodnie z regulacją § 5 Rozporządzenia sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. Według tego przepisu do uzyskania dodatku funkcyjnego uprawnieni są nauczyciele, którym powierzono:
- Stanowisko dyrektora lub wicedyrektora przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 1 ust. 1 KN, albo inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie szkoły.
- wychowawcy klasy,
- doradcy metodycznego lub nauczyciela konsultanta,
- mentora,
- nauczyciela opiekującego się oddziałem przedszkolnym.
- Sprawowanie funkcji:
Stanowisko wychowawcy klasy nie jest zatem równe wychowawcy oddziału przedszkolnego, bowiem Rozporządzenie przewiduje funkcję odrębną, czyli nauczyciela opiekującego się oddziałem przedszkolnym.
Takie regulacje są efektem zróżnicowanego sposobu wykonywania zadań przez nauczyciela wychowawcę w szkole i nauczyciela opiekującego się oddziałem przedszkolnym. W klasach od IV wzwyż wychowawca ustala ocenę za sprawowanie, prowadzi lekcje wychowawcze, a ponadto nie jest jedynym nauczycielem, który sprawuje opiekę nad uczniami danego oddziału. W przedszkolu stanowisko wychowawcy formalnie nie istnieje, bowiem nie ma tu godzin wychowawczych czy oceny ze sprawowania. Każdy natomiast z nauczycieli w oddziale przedszkolnym siłą rzeczy opiekuje się tym oddziałem, więc ma prawo do dodatku funkcyjnego. Różnice pomiędzy wychowawcą w szkole a nauczycielem opiekującym się oddziałem przedszkolnym skutkują jednak również zróżnicowaniem wysokości dodatku funkcyjnego otrzymywanego przez tych pedagogów.
Ogólne zasady wynagradzania nauczycieli
Zasady wynagradzania zostały ustalone w Karcie nauczyciela, czyli są regulowane przez odrębne przepisy pragmatyki służbowej. Odrębnie od innych grup pracowników zostały ustalone także składniki wynagrodzenia nauczycieli. Stosownie do art. 30 ust. 1 KN wynagrodzenie to składa się z:
- wynagrodzenia zasadniczego,
- dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, w tym z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy, oraz za warunki pracy,
- wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw,
- nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy,
- świadczenia na start,
- dodatku wiejskiego.
Co ciekawe, Karta nauczyciela, wskazując na dodatek funkcyjny, doprecyzowuje, że chodzi tu m.in. o dodatek „z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy” i właściwie nie ma obecnie potrzeby, aby przepis ten był sformułowany właśnie w ten sposób. Wystarczające byłoby wskazanie, że nauczycielowi przysługuje dodatek funkcyjny, bowiem o tym, jakie funkcje uprawniają do tego dodatku, decydują już regulacje ww. Rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli (…), które wymienia zarówno wychowawcę klasy w szkole, jak i nauczyciela opiekującego się oddziałem przedszkolnym.
Znaczenie regulaminu wynagradzania
Zgodnie z art. 30 ust. 6 KN to regulamin wynagradzania nauczycieli określa wysokość stawki dodatku motywacyjnego, funkcyjnego za warunki pracy, a także za wychowawstwo.
Ważne!
Regulamin wynagradzania w danej placówce oświatowej nie może modyfikować wykazu stanowisk uprawniających do dodatku. Nie można więc wykreślić z grona uprawnionych wychowawców czy nauczycieli opiekujących się oddziałami przedszkolnymi, nie można też przyznać prawa do dodatku dla nauczycieli wykonujących inne funkcje niż wskazane wprost w Rozporządzeniu.