STAN PRAWNY NA 19 CZERWCA 2024
Obowiązek tworzenia regulaminu ZFŚS wynika z Ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Zdarza się jednak, że – na skutek np. zmian w prawie – trzeba wprowadzić modyfiakcje w obowiązującym regulaminie ZFŚS. W jakich przypadkach warto wprowadzić nowy regulamin, a kiedy wystarczą poprawki w obowiązującym dokumencie?
Obowiązek tworzenia regulaminu ZFŚS w placówce oświatowej
Regulamin ZFŚS w placówce oświatowej określa normy, według których są wydatkowane środki z funduszu. Zgodnie z art. 3 Ustawy o ZFŚS obowiązek tworzenia funduszu świadczeń socjalnych mają pracodawcy zatrudniający według stanu na 1 stycznia danego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Z kolei pracodawcy, zatrudniający według stanu na 1 stycznia danego roku co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, mają obowiązek utworzenia funduszu, jeżeli z takim wnioskiem wystąpi zakładowa organizacja związkowa.
Z punktu widzenia jednostki oświatowej najistotniejszy jest jednak ust. 2 ww. Ustawy, bowiem według tego przepisu pracodawcy prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych tworzą fundusz bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. Ten przepis należy interpretować łącznie z regulacją art. 4 ust. 1 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, stosownie do którego przedszkola, szkoły i placówki zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi.
Ważne!
W jednostkach oświatowych prowadzonych przez samorządy zawsze tworzy się fundusz świadczeń socjalnych, niezależnie od tego, ilu pracowników zatrudnia dana jednostka. Tworząc fundusz, należy oczywiście przyjąć również regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Zmiany w obowiązującym regulaminie ZFŚS
Zmiany w już obowiązującym regulaminie wprowadzać trzeba w takim samym trybie, w jakim została wprowadzona pierwotna treść regulaminu. Tryb ten uregulowany jest w art. 8 ust. 2 Ustawy o ZFŚS, na podstawie którego regulamin jest ustalany zgodnie z art. 27 ust. 1 albo art. 30 ust. 6 Ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.
Podobnie przyjmować należy zatem zmiany do już istniejącego regulaminu. Jeżeli w danej szkole nie działa organizacja związkowa, trzeba zmiany uzgodnić z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.
Zmiany w regulaminie ZFŚS można wprowadzić na dwa sposoby:
- W przypadku zmian bardzo istotnych, wpływających na znaczną część treści regulaminu, lepszym rozwiązaniem jest derogacja, czyli uchylenie dotychczasowego regulaminu i wprowadzenie w jego miejsce nowego aktu. Zapobiegnie to nieczytelności regulaminu. W takim wypadku należy wydać zarządzenie dyrektora w sprawie uchylenia regulaminu ZFŚS i przyjęcie nowego regulaminu.
- W przypadku, gdy chcemy zmienić jedynie niektóre zapisy regulaminu, lepszym rozwiązaniem jest zastąpienie poszczególnych treści nowymi normami. W takim wypadku przyjmuje się zarządzenie w sprawie wprowadzenia zmian w regulaminie ZFŚS.