STAN PRAWNY NA 17 CZERWCA 2024
W toczącej się w ostatnim czasie głośnej dyskusji na temat wprowadzenia ograniczeń w zadawaniu uczniom prac domowych pominięto zupełnie sytuację placówek przedszkolnych. Jakie są powody tego przemilczenia? Czy zmiany w przepisach wpływają w jakikolwiek sposób na sytuację wychowanków w przedszkolach? Jak wygląda – w świetle obowiązujących przepisów – zadawanie prac domowych w tego typu jednostkach? Czy są one dopuszczalne? Jeśli tak, to na jakich zasadach?
Podstawa prawna wprowadzenia ograniczeń w zadawaniu prac domowych
Od 1 kwietnia 2024 r. obowiązuje regulacja § 12a Rozporządzenia MEN z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, ograniczająca zadawanie prac domowych w szkołach podstawowych. Zgodnie z tym przepisem w ramach oceniania bieżącego z zajęć edukacyjnych w szkole podstawowej:
- w klasach I–III nauczyciel nie zadaje uczniowi do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych:
- pisemnych prac domowych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą,
- praktyczno-technicznych prac domowych;
- w klasach IV–VIII nauczyciel może zadać uczniowi pisemną lub praktyczno-techniczną pracę domową do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych, z tym że nie jest ona obowiązkowa dla ucznia i nie ustala się z niej oceny.
Przepisy te nie mają zastosowania do przedszkoli. Całego zresztą Rozporządzenia nie stosuje się w przedszkolach, ponieważ dzieci w wieku przedszkolnym nie są oceniane, a jedyny obowiązek, jakim zostały objęte, dotyczy rocznego przygotowania przedszkolnego. Warto więc zapytać: jak faktycznie w świetle obowiązujących przepisów wygląda kwestia zadawania prac domowych w przedszkolach? Czy ograniczenia dotyczące szkół podstawowych w jakikolwiek sposób wpływają na sytuację w przedszkolach? Jakie regulacje decydują o tym, że zadaje się uczniom w szkołach prace domowe i to w taki sposób, że minister właściwy ds. oświaty i wychowania uznał, iż należy wprowadzić w tej kwestii pewne ograniczenia?
Ocenianie ucznia w szkole z odniesieniem do sytuacji wychowanków przedszkola
O zasadach zadawania w szkołach prac domowych, które służą z reguły utrwaleniu zadanego materiału i mogą podlegać ocenie nauczyciela, decydują statuty poszczególnych jednostek. Jak bowiem wskazuje art. 98 ust. 1 pkt 8 Prawa oświatowego, statut szkoły zawiera szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art. 44b Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Z kolei ten przepis stanowi, że ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia oraz zachowanie ucznia. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: