STAN PRAWNY NA 11 CZERWCA 2024
Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej to pedagog, przed którym stawiane są nieco inne wymagania niż przed nauczycielami klas IV–VIII. Nie oznacza to jednak, że nie może posiadać uprawnień do nauczania starszych klas lub pełnić w szkole innych funkcji. Jakie zadania można powierzyć nauczycielom klas I–III w szkołach i zespołach szkolno-przedszkolnych?
Kompetencje nauczycieli klas I–III określa Rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, które zawiera odrębne przepisy odróżniające kwalifikacje nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej od kwalifikacji wymaganych od pozostałych pedagogów. Oczywiście często nauczyciele posiadają uprawnienia zarówno do pracy w klasach wyższych, jak i w edukacji wczesnoszkolnej, jednak nie jest to regułą. Warto wiedzieć, jakie inne zadania może wykonywać nauczyciel klas I–III, aby wesprzeć pracę szkoły.
Kwalifikacje
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli określa takie same wymogi dla nauczycieli klas I–III szkół podstawowych oraz nauczycieli przedszkoli, bowiem zgodnie z § 4 tego aktu kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach i klasach I–III szkół podstawowych, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i oddziałów specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych, posiada osoba, która ukończyła:
- jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studia pierwszego stopnia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed 3 sierpnia 2019 r. na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, lub
- studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed 3 sierpnia 2019 r. na:
- kierunku zgodnym (specjalności zgodnej) z prowadzonymi zajęciami i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- kierunku, którego efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmują treści prowadzonych zajęć określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego lub podstawie programowej kształcenia ogólnego dla tych zajęć na odpowiednim etapie edukacyjnym, i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- kierunku pedagogika w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, lub
- kierunku innym (specjalności innej) niż określone w lit. a–c i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed 3 sierpnia 2019 r. w zakresie prowadzonych zajęć, lub
- zakład kształcenia nauczycieli w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym.
Ważne!
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli nie rozróżnia nauczycieli przedszkoli od nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, stawiając im dokładnie te same wymagania. To oznacza, że nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej może uczyć w przedszkolu oraz w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych.
Przepisy te mają szczególne znaczenie w przypadku zespołów szkolno-przedszkolnych tworzonych na podstawie art. 91 ust. 2 i 3 Prawa oświatowego (organ prowadzący może połączyć w zespół prowadzoną przez siebie szkołę podstawową z prowadzonymi przez siebie przedszkolami mającymi siedzibę na obszarze objętym obwodem tej szkoły lub prowadzone przez siebie przedszkola mające siedzibę na obszarze objętym obwodem jednej szkoły podstawowej).
Nauczyciele zespołów szkolno-przedszkolnych
Do nauczycieli zespołu szkolno-przedszkolnego należy stosować regulację art. 10 Karty nauczyciela, zgodnie z którym stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej – w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania.
Połączenie jednostek organizacyjnych systemu oświaty w zespół powoduje zatem, że nauczyciel przestaje być zatrudniony w szkole podstawowej czy przedszkolu wchodzącym w skład zespołu, bowiem jego stosunek pracy będzie nawiązany z zespołem jako jednostką organizacyjną.
Ważne!