Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 5 CZERWCA 2024

Źródła finansowania przedszkola niepublicznego uzależnione są od tego, jakiego rodzaju dotację pobiera placówka z gminy. Istnieją też źródła finansowania, na które Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych bezpośrednio nie wskazuje, a które jednostki mogą uwzględnić w swoich statutach. Jak w ogólności kształtuje się finansowanie niepublicznych placówek przedszkolnych?

Finansowanie a dotacja z gminy 

Regulacje Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych przewidują dla przedszkoli niepublicznych w zakresie źródeł finansowania wyłącznie dotacje, a sama Ustawa oprócz ustalania prawa do dotacji zajmuje się też m.in. kwestią ich rozliczania. Poza dotacjami przedszkola mogą pobierać od rodziców wychowanków czesne, którego wysokość jest uzależniona od rodzaju dotacji pobieranej przez przedszkole.

W przypadku, gdy gmina nie dysponuje wystarczającą liczbą miejsc we własnych przedszkolach i nie jest w stanie zagwarantować możliwości uczęszczania do przedszkola każdemu dziecku mieszkającemu na terenie danej gminy, wówczas może uzupełnić sieć prowadzonych przez siebie przedszkoli, korzystając z miejsc znajdujących się w przedszkolach niepublicznych. W tym celu wójt organizuje otwarty konkurs ofert i przedszkole wyłonione w tym konkursie, spełniające warunki właściwe przedszkolom publicznym, będzie otrzymywać wyższą dotację, na podstawie art. 17 ust. 1 Ustawy, czyli dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli. Przedszkola niepubliczne, które nie uzupełniają gminnej sieci przedszkoli, otrzymują dotację na podstawie art. 17 ust. 3 Ustawy w wysokości 75 proc. podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli.

Wyższa dotacja oznacza jednak również konieczność zagwarantowania rodzicom bezpłatnych godzin pracy przedszkola, w takim samym wymiarze, w jakim gwarantują je przedszkola gminne, czyli co najmniej pięć godzin dziennie. Dodatkowo ograniczona zostaje wysokość czesnego do 1 zł za każdą godzinę zajęć przypadającą poza gwarantowanym bezpłatnym czasem pracy. Przedszkola z niższą dotacją nie mają takich ograniczeń i mogą pobierać czesne w dowolnej wysokości, którego wysokość regulują jedynie warunki lokalnego rynku. Ponadto przedszkola te mogą mieć też inne źródła finansowania, które wprost nie zostały w przepisach Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych przewidziane, ale których występowanie Ustawa ta w art. 5 dopuszcza:

„(…) przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych przez organ prowadzący, z uwzględnieniem odrębnych przepisów”.

Przez przepisy odrębne, o których mowa w tej regulacji, należy rozumieć Ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, której podlegać będzie każda forma finansowania przedszkola, jaką przyjmie osoba prowadząca. O tym, że dopuszczalne są bardzo różne formy finansowania przedszkola, świadczy z kolei art. 172 ust. 2 pkt 6 Prawa oświatowego, który mówi, że statut przedszkola powinien określać sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność przedszkola. Jakie więc źródła finansowania – poza dotacjami i czesnym – można wpisać do statutu przedszkola?

Opłaty za zajęcia dodatkowe