Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY 16 MAJA 2024

Niewątpliwie statut jest najważniejszym dokumentem regulującym funkcjonowanie przedszkola niepublicznego, dlatego niezwykle istotne jest to, aby prawidłowo stosować przepisy Prawa oświatowego określające jego zawartość. Czy wymogi stawiane jednostkom niepublicznym różnią się pod tym względem od tych, które stosuje się w placówkach publicznych?         

Podstawową regulacją określającą elementy statutu przedszkola niepublicznego jest art. 172 ust. 2 Prawa oświatowego. Nie jest to jednak regulacja, która odnosi się wyłącznie do przedszkoli, lecz przepis bardziej ogólny, wskazujący zarówno elementy, jakie powinny znaleźć się w statucie każdej jednostki niepublicznej, jak i elementy właściwe dla jednostek niepublicznych konkretnego typu. Znajdziemy w nim np. normy mówiące o tym, że statut określa:

  1. nazwy zawodów, w których kształci szkoła,
  2. organizację zajęć edukacyjnych w ramach kształcenia zawodowego, w tym organizację praktycznej nauki zawodu,
  3. formę kształcenia – w przypadku szkoły dla dorosłych, branżowej szkoły II stopnia, szkoły policealnej,
  4. organizację branżową właściwą dla danej dziedziny zawodowej, z którą organ prowadzący branżowe centrum umiejętności zawarł porozumienie, jeżeli organizacja ta nie jest organem prowadzącym to centrum – w przypadku branżowego centrum umiejętności,
  5. zasady przyjmowania słuchaczy na kwalifikacyjne kursy zawodowe,
  6. w przypadku niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej – także zasady przeprowadzania sprawdzianu uzdolnień, predyspozycji lub praktycznych umiejętności niezbędnych do podjęcia kształcenia w danej szkole artystycznej, danym zawodzie, specjalności lub specjalizacji.

Część z tych przepisów odnosimy do szkół branżowych bądź techników, część zaś do szkół artystycznych. Nie są to wszak elementy, które powinny się znaleźć w statucie przedszkola niepublicznego, dlatego też konstruując statut na podstawie art. 172 Prawa oświatowego, musimy wybrać te regulacje, które faktycznie do przedszkola się odnoszą. W efekcie przedszkolny statut powinien określać:

  1. nazwę przedszkola, cel, siedzibę i zadania,
  2. osobę prowadzącą przedszkole,
  3. organy przedszkola i zakres ich zadań,
  4. organizację przedszkola,
  5. prawa i obowiązki pracowników i wychowanków, w tym przypadki, w których wychowanek może zostać skreślony z listy, a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw wychowanków,
  6. sposób pozyskiwania środków finansowych na działalność przedszkola,
  7. zasady przyjmowania wychowanków do przedszkola (rekrutacja).

Są to elementy, jakie powinien zawierać statut przedszkola niepublicznego, jeżeli weźmiemy pod uwagę wyłącznie treść art. 172 Prawa oświatowego. Trzeba jednak pamiętać, że nie są to zarazem wszystkie wymogi, które dotyczą statutu tego typu jednostek, w związku z czym katalogu tego nie sposób uznać za określający wszystkie elementy statutu. Zwrócić więc należy uwagę na art. 172 ust. 3 Prawa oświatowego