Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Metod uczących dzieci czytania jest wiele, tak jak sposobów, by zainteresować je czytaniem. Jedna z takich metod to odimienna nauka czytania autorstwa pedagożki i socjolożki Ireny Majchrzak. To ciekawa propozycja stymulowania umiejętności potrzebnych do wykształcenia umiejętności czytania. Odnosi się nie tylko do „ja” dziecka, ale też do świata jego emocji. Jak przygotować dzieci do ćwiczeń praktycznych tą metodą? Jakie ćwiczenia warto im zaproponować?

Przedszkole jest miejscem, w którym dzieci kształtują umiejętności przygotowujące je do pójścia do szkoły, w tym również te przydatne w procesie nauki czytania. Robią to poprzez udział w licznych zabawach stymulujących spostrzegawczość, koordynację wzrokowo-ruchową, motorykę małą, słuch fonemowy oraz takich, które pozytywnie wpływają na funkcje językowe i komunikacyjne. Istotne będzie zatem wykształcenie u dzieci wspomnianych funkcji, biorących udział w procesach syntezy i analizy.

Równie ważna okaże się chęć dziecka do podejmowania działań przygotowujących do nauki czytania. Objawia się to m.in. poprzez zainteresowanie książeczkami, próby opowiadania treści bajek, łączenie sylab i liter. Brak chęci do działania w tym zakresie to znak dla nauczyciela, że może warto zweryfikować podejmowane z dziećmi aktywności i stosowane metody, zastanowić się, czy przypadkiem nie nastawiamy dzieci negatywnie do nauki czytania. Należy pamiętać, że nie można zmuszać dziecka do nabywania umiejętności w tym kierunku. Postępując w ten sposób, efekt będzie odwrotny, dzieci mogą zrazić się do wszelkich aktywności związanych z literami.

Metoda Ireny Majchrzak

Jedną z metod uczących czytania dzieci w wieku przedszkolnym jest ta opracowana przez pedagożkę i socjolożkę Irenę Majchrzak. To odimienna nauka czytania, której początki sięgają lat 80. XX wieku. Z powodzeniem stosuje się ją w placówkach przedszkolnych, jest też uniwersalna, przeznaczona dla każdego, bez względu na wiek czy narodowość. Stanowi też atrakcję dla dzieci – nauczyciele zaś mają możliwość wymyślania i kreowania różnych ciekawych zabaw stymulujących umiejętność czytania i rozwijających zainteresowanie literami.

Pozwala ona na wczesne kształcenie umiejętności czytania u przedszkolaków, i to na poziomie technicznym, jak i semantycznym. W tej metodzie nauka czytania opiera się na stronie wizualnej. Istotne jest wykształcenie u dzieci umiejętności dokładnego spostrzegania. Trzeba też podkreślić, że przy pracy tą metodą opanowanie czytania nie będzie równorzędne z nauką umiejętności pisania.

Przygotowanie do ćwiczeń praktycznych w kilku etapach

Inicjacja