Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 6 MAJA 2024

Przygotowanie i przedstawienie podczas rady pedagogicznej sprawozdania z pełnionego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły to jeden z ważniejszych obowiązków dyrektora. Choć zadanie to wynika wprost z przepisów prawa oświatowego, to w kwestii treści i formy sprawozdania pozostawiono szkołom wiele swobody. 

Co mówią przepisy prawa oświatowego?

Do zadań dyrektora szkoły – na podstawie art. 69 ust. 7 Ustawy Prawo oświatowe – należy m.in. obowiązek przedstawiania radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły. Dodatkowo Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego wskazuje, że dyrektor do 31 sierpnia każdego roku przedstawia radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru.

Dyrektor, przygotowując wnioski z nadzoru i informację o działalności szkoły, powinien wziąć pod uwagę również Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek dotyczące realizacji niezbędnych działań, pozwalających na badanie jakości pracy szkoły. Rozporządzenie w sprawie wymagań, podobnie jak podstawa programowa, jest ważnym dokumentem wyznaczającym kierunki rozwoju szkoły.

Planując zebranie rady pedagogicznej, na którym zaprezentowane zostaną wnioski i wyniki z nadzoru pedagogicznego, dyrektor szkoły powinien więc przypomnieć nauczycielom, że konsekwencją wpisania do Ustawy Prawo oświatowe szczegółowego określenia kierunku podejmowania działań jakościowych jest odpowiedzialność nauczycieli nie tylko za realizację podstawy programowej, ale również za realizację wymagań określonych dla szkół w ww. Rozporządzeniu. Aby spełnić te wymagania, należy stworzyć optymalne warunki realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej. Ważne jest, by nauczyciele znali zarówno wymagania wobec szkół i placówek, jak i kompetencje kluczowe. Są one zawarte w celach kształcenia ogólnego, stanowiąc integralną część podstawy programowej. Dyrektor w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego powinien kontrolować ich realizację. 

Ważne!
Należy systematycznie kontrolować realizację podstawy programowej, spełnianie wymagań wobec szkół oraz poziom rozwoju kompetencji kluczowych, np. w czasie obserwacji zajęć szkolnych, zajęć pozalekcyjnych, uroczystości, imprez, wyjazdów, wycieczek szkolnych.

Forma sprawozdania z nadzoru

Zwyczajowo przyjętą formą przedstawiania radzie pedagogicznej informacji z działalności szkoły i wniosków z nadzoru pedagogicznego jest sprawozdanie. Dyrektor może jednak dowolnie określić formę i sposób przedstawiania radzie powyższych informacji. Przepisy prawa nie mówią o sprawozdaniu, ale jedynie przedstawieniu informacji o działalności szkoły oraz wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego.

Przede wszystkim trzeba skupić się na celowości przedstawianych informacji. Czemu mają służyć, jak je wykorzystać w dalszej pracy, o czym będą informować? Trzeba zatem wyraźnie wskazać zalecenia, wnioski i uwagi w zakresie prawidłowości realizowanych przez nauczycieli zadań edukacyjnych. Istotnym elementem jest też obowiązek współdziałania z nauczycielami, a w szczególności z radą pedagogiczną.

Ważne!
Dyrektor szkoły przedstawia radzie wyniki i wnioski, które powinny wskazywać na wykonanie lub niewykonanie zaplanowanych na dany rok szkolny zadań (np. planu nadzoru, realizacji podstawy programowej). Powinien przy tym skoncentrować się głównie na analizie jakościowego wykonania zaplanowanych działań edukacyjnych i organizacyjnych oraz na tym, co należy zmienić lub poprawić.

Wyniki i wnioski merytoryczne powinny zawierać m.in.: