STAN PRAWNY NA 30 KWIETNIA 2024
Opublikowano projekt zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, branżowych, liceów i techników. Jego celem jest zapowiadane przez nowe ministerstwo „odchudzenie” podstawy programowej. Zmienione przepisy miałyby wejść w życie 1 września 2024 r.
Przyczyny zmian
Proponowane zmiany obejmują:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r. poz. 467 ze zm.).
Zaproponowane przez resort edukacji zmiany mają polegać przede wszystkim na ograniczeniu treści nauczania na każdym z etapów edukacji. Wiążą się z nimi z kolei zmiany w celach kształcenia (wymagania ogólne).
W części dotyczącej warunków i sposobów realizacji podstaw programowych zakłada się natomiast wprowadzenie zmian związanych z szerszym uwzględnieniem w procesie nauczania cyfrowych narzędzi oraz zasobów edukacyjnych dostępnych w internecie.
Cele zmian
Propozycje zmian resort uzasadnia potrzebą dostosowania nauczania do potrzeb uczniów i wychowanków poprzez:
- zapewnienie adekwatności zakresu treści nauczania – wymagań szczegółowych do wymiaru godzin nauczania przedmiotów,
- umożliwienie nauczycielom skupienia się na realizacji wymagań ogólnych podstawy programowej (w ocenie resortu edukacji wymagania szczegółowe, prezentujące konkretne treści kształcenia, powinny być dobrane tak, aby jak najlepiej realizować wdrażanie celów kształcenia określonych w wymaganiach ogólnych).
W rezultacie zmian nauczyciele i uczniowie mają mieć więcej czasu na realizację zagadnień określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Resort edukacji zakłada, że wprowadzane zmiany nie będą skutkowały koniecznością wydania nowych podręczników, ponieważ uczniowie będą mogli korzystać z tych dotychczas dopuszczonych do użytku szkolnego.
Zmiana preambuły