Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

Ile mamy planet w Układzie Słonecznym? Czym się one charakteryzują? Jaką funkcję mogą pełnić gwiazdy? Odnalezienie odpowiedzi na te pytania będzie przedmiotem zajęć przygotowanych specjalnie na Międzynarodowy Dzień Astronomii.

Cele główne:

  • zapoznanie z nazwami i wyglądem planet Układu Słonecznego,
  • działania projektowe,
  • działania plastyczne,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej – łączenie punktów,
  • nabywanie ogólnej wiedzy o świecie.

Cele szczegółowe:

  • podziwianie wyświetlanych na suficie filmów przedstawiających gwieździste niebo, 
  • oglądanie zdjęć lub filmów związanych z różnymi planetami Układu Słonecznego,
  • słuchanie i poznawanie informacji o planetach Układu Słonecznego,
  • tworzenie makiety Układu Słonecznego – praca w grupach.
  • omówienie wyglądu świata nocą,
  • poznanie znaczenia gwiazd w nawigacji,
  • tworzenie mapy nocnego nieba, 
  • łączenie ze sobą punktów,
  • wymyślanie nazw konstelacji,
  • tworzenie własnej lunety,
  • prowadzenie obserwacji.

Formy pracy:

  • indywidualna,
  • grupowa,
  • zbiorowa.

Materiały dydaktyczne:

  • materace, projektor multimedialny, rysunki przedszkolaków, na których jest słońce, lampiony papierowe, żyłka, folia malarska, farby, pędzle, karty pracy, dziurkacz, czarne kartki A5, kolorowa bibuła, kleje, duże arkusze brystolu w kolorze czarnym, biała farba plakatowa, flamastry, rolki po ręcznikach papierowych, naklejki gwiazdek, czarna bibuła.

Gdy patrzymy w niebo

Bezkresna przestrzeń nad naszymi głowami intryguje od lat i jest obiektem zainteresowania wielu odkrywców, twórców, naukowców czy podróżników. Ciemne niebo i gwiazdy, które na nim się znajdują, bardzo długo pełniły funkcję nawigacyjną. Dzięki nim wiele wypraw kończyło się szczęśliwym dotarciem do celu. Żeglujący po bezkresnych morzach wiedzieli, jaki kurs obrać, a podróżujące karawany, w którą zmierzać stronę. Niebo działało jak kompas wskazujący kierunek.