Ile mamy planet w Układzie Słonecznym? Czym się one charakteryzują? Jaką funkcję mogą pełnić gwiazdy? Odnalezienie odpowiedzi na te pytania będzie przedmiotem zajęć przygotowanych specjalnie na Międzynarodowy Dzień Astronomii.
Cele główne:
- zapoznanie z nazwami i wyglądem planet Układu Słonecznego,
- działania projektowe,
- działania plastyczne,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej – łączenie punktów,
- nabywanie ogólnej wiedzy o świecie.
Cele szczegółowe:
- podziwianie wyświetlanych na suficie filmów przedstawiających gwieździste niebo,
- oglądanie zdjęć lub filmów związanych z różnymi planetami Układu Słonecznego,
- słuchanie i poznawanie informacji o planetach Układu Słonecznego,
- tworzenie makiety Układu Słonecznego – praca w grupach.
- omówienie wyglądu świata nocą,
- poznanie znaczenia gwiazd w nawigacji,
- tworzenie mapy nocnego nieba,
- łączenie ze sobą punktów,
- wymyślanie nazw konstelacji,
- tworzenie własnej lunety,
- prowadzenie obserwacji.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
Materiały dydaktyczne:
- materace, projektor multimedialny, rysunki przedszkolaków, na których jest słońce, lampiony papierowe, żyłka, folia malarska, farby, pędzle, karty pracy, dziurkacz, czarne kartki A5, kolorowa bibuła, kleje, duże arkusze brystolu w kolorze czarnym, biała farba plakatowa, flamastry, rolki po ręcznikach papierowych, naklejki gwiazdek, czarna bibuła.
Gdy patrzymy w niebo
Bezkresna przestrzeń nad naszymi głowami intryguje od lat i jest obiektem zainteresowania wielu odkrywców, twórców, naukowców czy podróżników. Ciemne niebo i gwiazdy, które na nim się znajdują, bardzo długo pełniły funkcję nawigacyjną. Dzięki nim wiele wypraw kończyło się szczęśliwym dotarciem do celu. Żeglujący po bezkresnych morzach wiedzieli, jaki kurs obrać, a podróżujące karawany, w którą zmierzać stronę. Niebo działało jak kompas wskazujący kierunek.