STAN PRAWNY NA 26 KWIETNIA 2024
Przeznaczenie dotacji, które otrzymują przedszkola niepubliczne wciąż budzi wiele wątpliwości wśród dyrektorów. Zwłaszcza, że do sytuacji problemowych między organem prowadzącym przedszkole niepubliczne a dotującą je gminą dochodzi dość często. Przyczyną są dość ogólnikowe zapisy prawa oświatowego w tej kwestii.
Ogólne przepisy prawa dotyczące dotacji dla placówek niepublicznych
O tym, na jakie wydatki można przeznaczyć środki uzyskiwane z dotacji przez niepubliczne jednostki oświatowe, decydują regulacje art. 35 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Problem z interpretacją tej regulacji wynika z faktu, że jest to norma o charakterze dosyć ogólnym, ponieważ nie zawiera szczegółowego katalogu dopuszczalnych wydatków. Regulacja ta siłą rzeczy musi zatem podlegać interpretacjom.
Zgodnie z prawem dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Mogą być one wykorzystane na pokrycie wydatków bieżących obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki.
Przepis ten jest sformułowany bardzo korzystnie dla osób prowadzących niepubliczne jednostki oświatowe, wskazuje bowiem, że dotacje mogą być przeznaczone na „każdy” wydatek, o ile jest to wydatek bieżący poniesiony na cele działalności jednostki. Związek danego wydatku z podobnymi celami może się czasem wydawać dosyć luźny, jak przykładowo utrzymanie samochodu wykorzystywanego do przewożenia wychowanków.
Jakie wydatki na pewno można finansować z dotacji?
Oprócz tak szeroko określonych wydatków bieżących Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych zawiera krótkie wyliczenie dopuszczalnych wydatków, wskazując na:
- książki i inne zbiory biblioteczne,
- środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w placówkach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach,
- sprzęt rekreacyjny i sportowy dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- meble,
- pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości określonej na podstawie art. 16f ust. 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100 proc. ich wartości w momencie oddania do używania – obecnie jest to kwota 10 tys. zł.
Czy z dotacji dla placówek niepublicznych można sfinansować zakup i eksploatację przedszkolnego samochodu?
W tej kwestii warto przytoczyć Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 25 września 2017 r. (I SA/Gl 358/17). Sprawa ta dotyczyła zakwalifikowania do wydatków podlegających dofinansowaniu z dotacji kosztów zakupu i eksploatacji samochodu. Zdaniem organu prowadzącego wydatki te należało uznać za wydatki o charakterze bieżącym, ponieważ były związane z realizacją zadań niepublicznej jednostki, spełniając cele dydaktyczne i statutowe bądź zadanie w zakresie kształcenia, wychowania i opieki. Organ dotujący, czyli gmina, uznał z kolei, że do wydatków bieżących nie mogą być zaliczone wydatki na nabycie środków trwałych, takich jak samochód, mimo iż staje się on elementem wyposażenia jednostki oświatowej i służy realizacji jej celów statutowych.