STAN PRAWNY NA 24 KWIETNIA 2024
Ustawa Prawo oświatowe przyznaje niepublicznym poradniom psychologiczno-pedagogicznym znacznie węższe kompetencje niż poradniom publicznym. Jakie opinie mogą one wydawać niepubliczne poradnie i na podstawie jakich regulacji prawnych?
Zgodnie z art. 127 ust. 10 tej Ustawy Prawo oświatowe opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania, a także o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego określa zalecane formy kształcenia specjalnego, z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia niepełnosprawności intelektualnej. Przepis ten nie wskazuje zatem na możliwość wydawania wymienionych w nim orzeczeń i opinii przez poradnie niepubliczne, wymieniając wyłącznie zespoły orzekające działające w poradniach publicznych.
Do poradni niepublicznych stosujemy natomiast art. 127 ust. 11 Prawa oświatowego, zgodnie z którym opinie w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, wydają również niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym niepubliczne specjalistyczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne założone zgodnie z art. 168 tego aktu prawnego oraz zatrudniające pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje.
Opinie w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych
Do kompetencji niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych należy zatem obecnie wydawanie opinii w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
Chodzi tutaj o opinię, o której mowa w § 2 pkt 3 Rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych