Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Aleksytymia nie jest chorobą, nie ma ścisłych kryteriów jej diagnozowania. To zespół objawów, który może mieć różne uwarunkowania. Można ją określić jako swego rodzaju analfabetyzm emocjonalny, który powstaje w wyniku braku umiejętności kontaktowania się z własnymi emocjami. Aleksytymia nie wynika jednak z ograniczonego zasobu słów niezbędnych do opisu odczuwania konkretnej sytuacji, lecz z braku połączeń pomiędzy sferą poznawczą, fizyczną, emocjonalną i behawioralną człowieka.

Ocena poznawcza jest warunkiem koniecznym naszego emocjonalnego doświadczenia. Wydarzenie zaś jest faktem, tym, co się dzieje wokół nas lub w nas. Ocena poznawcza dotyczy tego, co myślimy na temat tego zdarzenia, jak je postrzegamy, czy nam się podoba, czy wręcz przeciwnie. Wynika ona też z naszych doświadczeń. Ocena ta uruchamia fizjologiczne procesy odczuwane w ciele: płytszy, przyspieszony oddech, szybszy puls, pocenie się rąk czy ścisk w brzuchu…, obserwowane jako emocje np. lęku, gniewu, radości. Emocje wyrażają się jako reakcje behawioralne wraz z ekspresją mimiczną lub pantomimiczną, jak np. gniewny wzrok, zaciśnięte usta, pięści, skulone plecy.

Czym jest aleksytymia?

Obserwujemy wpływ sytuacji i jej ocenę na emocje, objawy w ciele oraz podejmowane działania jako schemat: fakt – ocena – emocje – odczucia w ciele – zachowanie. Brak połączeń pomiędzy tymi obszarami to właśnie aleksytymia. Wiążą się z nią deficyty:

  • emocjonalne – dotyczą osłabionej zdolności do spontanicznego różnicowania doznawanych uczuć,
  • poznawcze – dotyczą nieumiejętności rozpoznawania uczuć własnych i cudzych oraz trudności z opisywaniem przeżywanego stanu oraz zakomunikowania go innym.

Aleksytymia występuje jako cecha lub stan. Cecha jest uwarunkowana biologicznie i wyraża się jako stały brak kompetencji w świadomej obserwacji pobudzenia emocjonalnego i związaną z nią małą sprawnością w rozpoznawaniu emocji. Jeśli zaś aleksytymia występuje jako stan, to zachowana jest zdolność doświadczania emocji, deficyt dotyczy jedynie funkcji poznawczych i jest prawdopodobnie związany z trudnymi przeżyciami i traumą.

Rozróżnienie to pozwala wysnuć założenie, iż uwolnienie się od napięcia może na nowo uruchomić funkcje poznawcze, przywracając ocenę i analizę reakcji emocjonalnej na wydarzenia zewnętrzne i uruchomić na nowo zerwane połączenie z wewnętrznymi doznaniami i w rezultacie umożliwić identyfikację emocji.

Ważne!
Pojęcie aleksytymii zostało wprowadzone w 1973 r. przez amerykańskiego psychiatrę Sifneosa. Nazwa powstała z połączenia trzech greckich słów (a – brak, lexis – słowo oraz thymos – emocja).

Mechanizmy obronne

Osoba z aleksytymią wycisza pojawiające się uczucia, wchodząc w stan odrętwienia lub obojętności wobec bieżącej sytuacji, bez względu na jej znaczenie czy skalę wydarzenia. Nie zauważa u siebie uczuć, ponieważ jej mózg nie odbiera sygnału o konieczności reakcji. Niezdolność do rozpoznania i regulowania emocji wynika z wchodzenia w wypracowane przez ego, aktywizujące się w stresowych sytuacjach mechanizmy obronne. Mogą to być:

  • zaprzeczanie,
  • regresja 
  • lub dysocjacja.

Psychiatra i psychoanalityk George Eman Vaillant łączy mechanizmy obronne z potrzebą zachowania względnego zdrowia psychicznego i dobrostanu. Według niego odzwierciedlają one sposoby, jakimi dziecko radzi sobie z nagłymi zmianami we własnym wnętrzu i w zewnętrznym środowisku. Trudności mogą być wywołane przez żądania zaspokojenia popędów, przytłaczające uczucie wzburzenia, konflikty interpersonalne, kulturowe tabu, wyrzuty sumienia lub nieoczekiwane zmiany w otoczeniu.

Efekt ich działania to wypieranie rzeczywistości, zaprzeczanie lub jej zniekształcanie. Celem może być np.:

  • redukcja konfliktu i dysonansu poznawczego,
  • zachowanie psychicznej homeostazy,
  • zyskanie czasu potrzebnego do uporania się ze zmianami w postrzeganiu siebie,