STAN PRAWNY NA 16 KWIETNIA 2024
E-dzienniki w szkołach skutecznie zastąpiły już tradycyjne dzienniki, choć w wielu placówkach funkcjonują one równolegle z dziennikami papierowymi. Ich kontrola należy do zadań dyrektora szkoły, który może zdecydować, jak często i w jakiej formie będzie sprawdzał wpisy nauczycieli w szkolnych dziennikach.
Dzienniki elektroniczne i papierowe jednocześnie
Wprowadzenie dziennika elektronicznego w szkole wymaga zgody organu prowadzącego (§ 21 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania). Zgoda organu prowadzącego jest potrzebna wtedy, gdy w szkole ma funkcjonować jedynie dziennik elektroniczny. Natomiast jeśli w szkole prowadzi się obydwie wersje dzienników: tradycyjny (w wersji papierowej) i elektroniczny, wówczas zgoda organu prowadzącego nie jest potrzebna. Wprowadzenie dziennika elektronicznego wiąże się również z poniesieniem sporych nakładów finansowych. Nie wystarczy tylko opłacenie rocznego abonamentu. Trzeba też posiadać w szkole odpowiedni sprzęt komputerowy, który posłuży nauczycielom do obsługi dziennika.
Obowiązki dyrektora w związku z funkcjonowaniem dziennika elektronicznego w szkole
W szkołach na ogół znajdują się opracowane procedury korzystania z dziennika elektronicznego, których głównym celem jest oczywiście zapewnienie bezpieczeństwa danych uczniów. Za odpowiednie prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej – w tym dziennika elektronicznego – odpowiada dyrektor szkoły.
Ważne!
Odpowiedzialność dyrektora za prowadzoną dokumentację szkolną zobowiązuje go jednocześnie do systematycznego przeprowadzania kontroli tej dokumentacji. Dotyczy to również dziennika elektronicznego.
Nie ma obecnie przepisów prawa oświatowego regulujących to, jak często powinna taka kontrola się odbywać. Rozsądek każe jednak przeprowadzać ją tak często, jak wymaga tego sytuacja.
Kontrola dziennika elektronicznego a plan nadzoru pedagogicznego
To dyrektor szkoły decyduje, w jakiej formie będzie sprawdzał poprawność prowadzenia dzienników (zarówno tradycyjnych, jak i elektronicznych). Częstotliwość i formę kontroli może zawrzeć w planie nadzoru pedagogicznego. Wyniki sprawdzania poprawności prowadzenia dzienników elektronicznych zostają przedstawione podczas zebrania rady pedagogicznej. Celem każdej kontroli jest oczywiście podniesienie jakości prowadzenia dziennika.
Jeśli jednak okaże się, że pomimo kontroli nauczyciele nadal mają problemy z systematycznością i poprawnością zapisów w dzienniku elektronicznym, wówczas należy wzmóc częstotliwość kontroli.
Błędy popełniane przez nauczycieli
W większości szkół są nauczyciele, którzy są bardziej lub mniej sprawni w obsłudze dokumentów elektronicznych. Szczególnie ważne jest zatem, by tę umiejętność sukcesywnie rozwijać i motywować nauczycieli do korzystania z możliwości e-dziennika. Bardzo ważne jest, aby przed wprowadzeniem dziennika elektronicznego w szkole zorganizować dla nauczycieli szkolenie w zakresie jego obsługi. Poza tym nauczyciele powinni być na bieżąco informowani o wszelkich nowościach i modyfikacjach e-dziennika.