Zabawy rysunkowe czy – szerzej – zajęcia plastyczne mogą stanowić znakomitą okazję do tego, aby doskonalić u dzieci ich kompetencje matematyczne. Wystarczy do tego zaledwie odrobina wyobraźni…
Cele główne:
- trenowanie umiejętności przeliczania,
- wprowadzenie do dodawania,
- zapoznanie z formułą „o jeden więcej”,
- rozwijanie motoryki małej,
- ćwiczenia wymagające uważności i koordynacji oko-ręka.
Cele szczegółowe:
- przeliczanie elementów,
- poszerzanie zbiorów o jeden element,
- dorysowywanie linii,
- orientowanie się na kartce (prawa/lewa strona),
- dzielenie koła na części,
- wykonywanie świeczek z plasteliny,
- łączenie punktów,
- prowadzenie elementów za pomocą linii do wskazanego zbioru,
- obrysowywanie konturów wskazaną liczbę razy,
- rozpoznawanie cyfr na podstawie tablicy informacyjnej,
- odpowiadanie na pytania nauczyciela.
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Materiały dydaktyczne:
- karty pracy, ołówki, kredki, plastelina, linijki.
Dzieci wraz z nauczycielem będą uczestniczyć w kilku prostych zabawach, które z jednej strony aktywują w nich konieczność przeliczania różnych elementów, a z drugiej wymagają kreślenia. Przed przedszkolakami znajduje się pięć wyzwań z pozoru niemających zbyt wiele wspólnego z matematyką, które z pewnością porwą najmłodszych do działania i pozwolą dodatkowo na chwile wesołej rysunkowej kreatywności.
Ile włosów na głowie
Dzieci otrzymują kartę pracy (zob. załącznik nr 1