Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Jedna z ważniejszych kwestii dotyczących zatrudnienia profesjonalnej kadry dotyczy kwalifikacji, jakie powinni posiadać pracownicy. Zarządzający dbają zaś o to, aby wymagania wobec nich były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Przypominamy zatem dla przykładu najważniejsze regulacje związane z kwalifikacjami do zajmowania stanowiska psychologa i pedagoga w poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Zgodnie z treścią art. 42d ust. 3 Karty nauczyciela łączna liczba etatów nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w szkole, przedszkolu, placówce lub zespole nie może być niższa niż:

  • 2 etaty, które powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100,
  • 1,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100,
  • 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 40 i nie przekracza 50,
  • 0,8 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 40,
  • 0,6 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 20 i nie przekracza 30,
  • 0,4 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 10 i nie przekracza 20,
  • 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 10.

Powyższe zmiany będą wprowadzane stopniowo. 

Etap przejściowy

W etapie I – czyli od 1 września 2022 r. do 31 sierpnia 2024 r. – obowiązują niższe, przejściowe wartości standardów:

  • 1,5 etatu + 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 uczniów – w przypadku liczby dzieci od 101 wzwyż,
  • 1 etat – od 51 do 100 dzieci,
  • 0,5 etatu – od 31 do 50 dzieci,
  • 0,25 etatu – od 1 do 10 dzieci. 

W uzasadnieniu do nowelizacji wprowadzającej tę regulacje mogliśmy przeczytać: „O ile w specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 Ustawy Prawo oświatowe, wszyscy nauczyciele posiadają odpowiednie przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej, to w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych przygotowanie w tym zakresie wymagane jest wyłącznie od dodatkowo zatrudnionych nauczycieli współorganizujących kształcenie w oddziałach integracyjnych lub oddziałach ogólnodostępnych, do których uczęszczają uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Tymczasem pedagodzy specjalni mogą stanowić wsparcie dla pozostałych nauczycieli prowadzących zajęcia z dziećmi i uczniami w sposób uwzględniający zróżnicowanie ich potrzeb, a także realizować specjalistyczne zajęcia bezpośrednio z uczniami i udzielać porad i konsultacji rodzicom uczniów. Zadania pedagoga specjalnego zostaną określone, tak jak pozostałych nauczycieli specjalistów, w przepisach w sprawie zasad organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wydawanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 Ustawy Prawo oświatowe, a kwalifikacje wymagane od nauczycieli zatrudnianych na tym stanowisku w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela”.

Ważne!
Warto przypomnieć, że na podstawie art. 9 ust. 2 Karty nauczyciela zostało wydane Rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, które określa wymagania stawiane przed pedagogiem i psychologiem.