Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 4 MARCA 2024

Rola świetlicy szkolnej w polskim systemie oświaty zmienia się, a świetlice przestają już być jedynie poczekalnią dla dzieci, które już skończyły lekcje. Coraz częściej są to miejsca pozwalające na efektywną naukę czy rozwijanie pasji. Ważną rolę odgrywa w tej kwestii nauczyciel świetlicy. Jakie powinien mieć kwalifikacje i zakres obowiązków?

Dobra organizacja pracy świetlicy pozwala stworzyć w szkole miejsce, w którym uczniowie, oczekując na szkolny autobus czy rodziców, będą mogli rozwijać swoje zainteresowania i odrabiać lekcje w komfortowych warunkach. Jednocześnie należy brać pod uwagę fakt, że uczniowie po lekcjach, na których wymaga się od nich skupienia i aktywności, chcieliby spędzać czas wyłącznie w formie zabawy. Nauczyciele świetlicy powinni zatem tak zorganizować zajęcia, by łączyć przyjemne z pożytecznym.

Planowanie pracy nauczyciela świetlicy

Kreatywność nauczycieli świetlicy jest ogromnie ważna. Przydają się też ich dodatkowe umiejętności, np. muzyczne, plastyczne, techniczne, informatyczne i inne. Dlatego dyrektor, planując pracę świetlicy, powinien starannie rozważyć, jakim nauczycielom najlepiej przydzielić godziny pracy świetlicowej.

Tymczasem najczęściej praktykuje się przydzielanie tych godzin nauczycielom, którym po prostu brakuje godzin do pełnego etatu. Niestety nie zawsze takie przydziały podobają się np. nauczycielom przedmiotów, ponieważ każdy nauczyciel zdecydowanie bardziej woli pracować podczas swoich zajęć trwających 45 minut. Godziny świetlicowe trwają 60 minut, a ich rozliczanie jest bardziej skomplikowane, ponieważ etat nauczyciela świetlicy wynosi 26 godzin, a etat nauczyciela przedmiotu 18 godzin.

Poza tym niechęć do prowadzenia zajęć świetlicowych wynika często z braku predyspozycji do tego typu zajęć z uczniami. Praca w świetlicy polega na innego rodzaju zaangażowaniu i posiadaniu umiejętności, które wymagają bardzo dużo aktywności nauczyciela. Dodatkowo uczniowie w świetlicy są już po lekcjach, dlatego często są wówczas mniej zdyscyplinowani. Praca w świetlicy nie należy do łatwych, więc dobór nauczycieli do prowadzenia tego typu zajęć powinien być odpowiednio przemyślany.

Kto może pracować na stanowisku nauczyciela świetlicy?

W myśl § 25 Rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela wychowawcy w internatach posiada osoba, która:

  1. ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia:
  1. na kierunku, na którym jest prowadzone kształcenie w zakresie pedagogiki odpowiadającym prowadzonym zajęciom, i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
  2. na kierunku pedagogika specjalna w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub 
  3. na kierunku lub w zakresie innym niż określone w lit. a i b, i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom;
  1. ukończyła studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed 3 sierpnia 2019 r. na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub