Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 13 LUTEGO 2024

Zdarzają się przypadki wadliwego rozstrzygnięcia konkursu na stanowisko dyrektora przedszkola. Weryfikacja tej wadliwości i unieważnienie samego rozstrzygnięcia bywa procesem długotrwałym. Zanim to nastąpi, błędnie powołany dyrektor podejmie szereg istotnych decyzji. W jaki sposób taka sytuacja może przełożyć się na dalsze funkcjonowanie placówki?

Przyczyny pojawiania się błędów w powołaniu na stanowisko dyrektora mogą być różne, jednak sytuacja najtrudniejsza do rozwiązania powstaje wtedy, gdy zarządzenie w sprawie powołania dyrektora przedszkola zostaje zakwestionowane np. przez kontrkandydata, który nie uzyskał powołania. W takim przypadku należy zwrócić uwagę na treść § 8 ust. 2 Rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej, zgodnie z którym organ prowadzący publiczne przedszkole zatwierdza konkurs albo unieważnia go i zarządza ponowne jego przeprowadzenie w razie stwierdzenia:

  1. nieuzasadnionego niedopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego,
  2. przeprowadzenia przez komisję postępowania konkursowego bez wymaganego udziału 2/3 jej członków,
  3. naruszenia tajności głosowania,
  4. innych nieprawidłowości, które mogły mieć wpływ na wynik konkursu.

Punkt czwarty tej regulacji daje bardzo szerokie możliwości unieważnienia konkursu, stanowi on bowiem otwarty katalog przypadków, które mogą prowadzić do unieważnienia. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) może wydać zarządzenie unieważniające konkurs zawierający wady prawne, z powodu których zostanie stwierdzona jego nieważność przez organ nadzoru prawnego w postaci właściwego wojewody. Jednak rozstrzygnięcie nadzorcze nie zostaje wydane od razu. Wojewoda ma na to 30 dni, licząc od daty wpływu danego zarządzenia. Do tego warto zauważyć, że zarządzenia wójta nie są automatycznie przesyłane do wojewody w momencie ich podpisania, czym różnią się od uchwał. Każda uchwała po jej podjęciu przez radę gminy jest dostarczana wojewodzie w celu zbadania jej przez organ nadzoru pod kątem zgodności z prawem. Opóźnienie w dostarczeniu uchwały jest niewielkie, nieprzekraczające tygodnia w sytuacji, gdy korzystano jeszcze z usług poczty, a obecnie, gdy wojewodowie i gminy korzystają z systemów nadzoru elektronicznego, gdzie dokumenty są przesyłane poprzez sieć, uchwały trafiają do wojewodów praktycznie od razu po ich podjęciu.