Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

Cele główne:

  • rozwijanie umiejętności językowych, 
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • wymowa oraz brzmienie samogłosek,
  • trening analizy i syntezy słuchowej.

Cele szczegółowe:

  • wypowiadanie samogłosek,
  • podawanie wyrazów z samogłoskami w nagłosie,
  • wskazywanie samogłoski łączącej ilustracje,
  • wskazywanie obrazka, który różni się samogłoską w nagłosie, 
  • analiza słuchowa wyrazów,
  • przeliczanie wskazanych samogłosek w usłyszanym słowie,
  • współdziałanie w grupie,
  • uważne słuchanie.

Formy pracy:

  • indywidualna,
  • grupowa,
  • zbiorowa.

Materiały dydaktyczne:

  • karta pracy, ilustracje z przedmiotami rozpoczynającymi się na samogłoski, laptop, projektor multimedialny, prezentacje ciągu obrazków.

Kiedy uszy słyszą głoski

Nauczyciel informuje dzieci, że tematem zajęć będą mowa, nasz język i głoski, które wypowiadamy. Wszystkie słowa, które wydobywają się z naszych ust, składają się z głosek. Jak sama definicja wskazuje, nazwa ta pochodzi od wyrazu „głos” i odnosi się do brzmienia ludzkiej mowy. Każdy głos jest inny, ale też każdy korzysta z głosek. Początkowo wychowawca proponuje, żeby w sali wybrzmiało głośne „Dzień dobry”. Dzięki temu wszystkie głosy mogą wypełnić swym brzmieniem pomieszczenie.

Teraz nasza uwaga skupi się przede wszystkim na samogłoskach. Dlaczego? Bo są one wytrwałe i potrafią bardzo długo brzmieć. To prawdziwe samosie wśród dźwięków naszej mowy. Wiele głosek trwa krótko i nie da się ich wyśpiewać. Wychowawca demonstruje brzmienie głosek „k”, „d” i „m”. Ale są wśród nich też prawdziwe operowe gwiazdy. Następuje kolejna demonstracja głosek „o”, „a”, „e”. Jak myślicie, które z nich to samogłoski? 

Gramy w samogłoski