Cele główne:
- rozwijanie kompetencji emocjonalnych,
- zapoznanie z emocją smutku i jej ważnością w życiu każdego człowieka,
- dokonywanie autorefleksji,
- dzielenie się doświadczeniami i przeżyciami,
- kształtowanie umiejętności doświadczania i przeżywania w zgodzie z sobą samym,
- wyrażanie siebie w artystycznych formach,
- kształtowanie zainteresowania literaturą dziecięcą.
Cele szczegółowe:
- dostrzeganie i nazywanie własnych emocji,
- dostrzeganie wpływu tego, co nam się przydarza, na rodzące się emocje,
- omówienie różnic między ludźmi w sposobach przeżywania,
- uczestnictwo w sondzie / odpowiadanie na pytania / głosowanie,
- rozpoznawanie emocji na zdjęciach,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- tworzenie portretu smutku,
- określanie sposobów na pocieszenie,
- tworzenie własnego plastra na…,
- budowanie definicji pocieszenia,
- wskazywanie na pocieszające gesty,
- wymienianie „słów pocieszaczy”,
- słuchanie czytanej przez nauczyciela książki (propozycja: Tove Jansson, Kto pocieszy Maciupka?).
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Materiały dydaktyczne:
- karty / obrazki / ilustracje z emocjami (uwzględniające kontekst sytuacyjny), książka T. Jansson, Kto pocieszy Maciupka?, karta pracy, pisaki / kredki / pastele, apteczka, zapas różnokolorowych plastrów.
Emocje we mnie
Nauczyciel zaprasza wychowanków do sali i informuje wszystkich, że poruszany dziś temat jest bardzo ważny. Dlaczego? Dotyczy każdego człowieka i jego uczuć. Każdy doświadcza świata, jego dźwięków i obrazów. Czujemy go całym sobą, a w naszych głowach pojawiają się różne myśli na jego temat. Wraz z myślami pojawiają się też różne uczucia: radość, zaskoczenie, złość, smutek, a nawet strach. To naturalne. Każda z tych emocji jest bardzo potrzebna. Choć zwykle najprzyjemniej jest nam wtedy, gdy się śmiejemy i cieszymy, to jednak pozostałe „barwy uczuć” są absolutnie niezbędne. Dzięki nim uczymy się wyrażania sprzeciwu, współczucia czy zachowania ostrożności.