Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

Cele główne:

  • rozwijanie kompetencji emocjonalnych,
  • zapoznanie z emocją smutku i jej ważnością w życiu każdego człowieka,
  • dokonywanie autorefleksji,
  • dzielenie się doświadczeniami i przeżyciami,
  • kształtowanie umiejętności doświadczania i przeżywania w zgodzie z sobą samym,
  • wyrażanie siebie w artystycznych formach,
  • kształtowanie zainteresowania literaturą dziecięcą.

Cele szczegółowe:

  • dostrzeganie i nazywanie własnych emocji,
  • dostrzeganie wpływu tego, co nam się przydarza, na rodzące się emocje,
  • omówienie różnic między ludźmi w sposobach przeżywania,
  • uczestnictwo w sondzie / odpowiadanie na pytania / głosowanie,
  • rozpoznawanie emocji na zdjęciach,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • tworzenie portretu smutku,
  • określanie sposobów na pocieszenie,
  • tworzenie własnego plastra na…,
  • budowanie definicji pocieszenia,
  • wskazywanie na pocieszające gesty,
  • wymienianie „słów pocieszaczy”,
  • słuchanie czytanej przez nauczyciela książki (propozycja: Tove Jansson, Kto pocieszy Maciupka?).

Formy pracy:

  • indywidualna,
  • zbiorowa.

Materiały dydaktyczne:

  • karty / obrazki / ilustracje z emocjami (uwzględniające kontekst sytuacyjny), książka T. Jansson, Kto pocieszy Maciupka?, karta pracy, pisaki / kredki / pastele, apteczka, zapas różnokolorowych plastrów.

Emocje we mnie

Nauczyciel zaprasza wychowanków do sali i informuje wszystkich, że poruszany dziś temat jest bardzo ważny. Dlaczego? Dotyczy każdego człowieka i jego uczuć. Każdy doświadcza świata, jego dźwięków i obrazów. Czujemy go całym sobą, a w naszych głowach pojawiają się różne myśli na jego temat. Wraz z myślami pojawiają się też różne uczucia: radość, zaskoczenie, złość, smutek, a nawet strach. To naturalne. Każda z tych emocji jest bardzo potrzebna. Choć zwykle najprzyjemniej jest nam wtedy, gdy się śmiejemy i cieszymy, to jednak pozostałe „barwy uczuć” są absolutnie niezbędne. Dzięki nim uczymy się wyrażania sprzeciwu, współczucia czy zachowania ostrożności.