Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 10 STYCZNIA 2024

Nie rzadziej niż dwa razy w roku dyrektor szkoły jest zobowiązany do przedstawiania radzie pedagogicznej wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły. Zadanie to warto wykonać zwłaszcza po pierwszym półroczu, aby precyzyjnie wyznaczyć cele i zadania na resztę roku szkolnego.

Dokonując podsumowania pełnionego nadzoru pedagogicznego po I półroczu, czyli przedstawiając wyniki i wnioski z pełnionego nadzoru, dyrektor powinien zwrócić uwagę na Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, w którym jasno określono współodpowiedzialność nauczycieli i dyrektora za realizację wymagań określonych w ww. Rozporządzeniu. Dotyczy to jakości pracy szkoły oraz realizacji podstawy programowej. Bardzo ważne są również kompetencje kluczowe, które także powinny być monitorowane w procesie sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Najczęściej odbywa się to podczas obserwacji zajęć. Realizację kompetencji kluczowych można też oceniać podczas imprez i uroczystości szkolnych, a nawet wycieczek czy zajęć w terenie.

 

Zadania dyrektora szkoły w związku z nadzorem pedagogicznym

Dyrektor wykonuje w tej kwestii zadania, do których obliguje go Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego. Formami sprawowanego nadzoru są kontrole (planowane i doraźne) oraz wspomaganie. Dyrektor we współpracy z osobami pełniącymi w szkole funkcje kierownicze kontroluje:

  1. przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki,
  2. przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a także innej działalności statutowej szkoły lub placówki.

 W ramach nadzoru pedagogicznego dyrektor:

  1. wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez diagnozę pracy szkoły lub placówki,
  2. planuje działania rozwojowe, w tym motywuje nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
  3. prowadzi działania rozwojowe, w tym organizuje szkolenia i narady.

 

Rola kontroli prowadzonych przez dyrektora szkoły

Kontrole, które są formą nadzoru pedagogicznego, można realizować np. poprzez: analizowanie szkolnej dokumentacji, obserwację zajęć, rozmowy z nauczycielami, ankietowanie lub zastosowanie arkusza kontrolnego. Przepisy prawa oświatowego nie objaśniają jednak, w jaki sposób dokładnie dyrektor ma dokonywać owych kontroli. Nie istnieją także ministerialne wzory dokumentów, które powinno się wykorzystać w tym celu.

Należy też pamiętać, że w Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego