Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie dyrektora przedszkola z nadzoru pedagogicznego za I - półrocze roku szkolnego 2023/2024
I. INFORMACJA O PRACY PRZEDSZKOLA
1. Informacje ogólne o przedszkolu:
1) liczba dzieci: ........................
2) liczba oddziałów: .................
3) liczebność oddziałów: od .......... do .......... dzieci
4) liczba nauczycieli ogółem: ..........
5) liczba nauczycieli wg stopni awansu zawodowego:
a) odbywających przygotowanie do zawodu nauczyciela: .............
b) kontynuujących i odbywających awans na stopień nauczyciela mianowanego według przepisów obowiązujących przed 1 września 2022 r.: ..............
c) mianowanych: ..............
d) kontynuujących awans na stopień nauczyciela dyplomowanego według przepisów obowiązujących przed 1 września 2022 r.: .............
e) dyplomowanych: ....................
Razem: ......................... nauczycieli.
2. Działalność rady pedagogicznej
Data posiedzenia Tematyka Podjęte uchwały
Wrzesień 2023 r. Organizacja roku przedszkolnego, plan nadzoru pedagogicznego Uchwały:
• zatwierdzenie planu pracy przedszkola na rok szkolny 2023/2024,
• w sprawie ustalenia organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
• w sprawie zmian w statucie przedszkola,
• opiniująca programy nauczania w przedszkolu,
• opiniująca zmiany w przydziale czynności i zatwierdzenie aneksu do arkusza organizacji przedszkola
Październik 2023 r. Szkoleniowa, budżetowa Uchwała opiniująca projekt budżetu przedszkola na rok 2024
Styczeń 2024 r. Analiza pracy przedszkola w minionym półroczu roku szkolnego 2023/2024: samoocena nauczycieli, dyrekcji, sprawozdanie z pracy zespołów nauczycielskich w tym ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, sprawozdanie dyrektora z pełnionego nadzoru pedagogicznego
3. Współpraca z rodzicami
Inicjatywy zgłaszane przez rodziców Realizacja inicjatyw Zebrania z rodzicami – terminy i tematyka
Propozycje zwiększenia wspomagania wychowawczej roli rodziny przez pomoc w kształtowaniu u dzieci stałych sprawności w czynieniu dobra – uwzględnienie propozycji zgłaszanych przez dzieci i rodziców oraz włączanie w te działania specjalistów: psychologa, pedagoga specjalnego, terapeuty Zaplanowane w przedszkolnym planie pracy na rok 2023/2024 formy i metody działań wspomagających rodziców w wychowawczej roli (projekty, warsztaty, treningi umiejętności, spektakle teatralne, kampanie społeczne) są realizowane przez nauczycieli w sposób adekwatny do zdiagnozowanych potrzeb dzieci ..... września 2023 r. – zebranie organizacyjne: zapoznanie z dokumentami przedszkola – statutem (część dotycząca rodziców oraz praw i obowiązków dziecka) oraz zasadami funkcjonowania przedszkola (np. przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola, wyrażania zgód na udostępnianie wizerunku dziecka, na diagnozę logopedyczną i innych)
...... listopada 2023 r.: konsultacje dotyczące diagnozy gotowości szkolnej i obserwacji pedagogicznej
Organizacja imprez, uroczystości i konkursów przedszkolnych – pomoc i wsparcie finansowe Dofinansowanie wycieczki, imprezy, uroczystości, nagrody dla dzieci ustalenie przedsięwzięć wspólnych z rodzicami (np. organizacja Dnia Praw Dziecka, Dnia Życzliwości, Dnia Dziecka itd.)
Propozycje rodziców dotyczące planowania budżetu przedszkola Zaplanowanie środków budżetowych na remonty i modernizację przedszkola Zebranie po I półroczu roku szkolnego 2023/2024, podsumowanie dotychczasowych działań przedszkola oraz propozycje działań na II półrocze roku szkolnego 2023/2024 (np. opracowanie w terminie najpóźniej do końca stycznia 2024 r. dokumentu „Standardy ochrony małoletnich”.
Podejmowanie działań informacyjnych o treści ww. dokumentu, w szczególności wśród dzieci oraz rodziców.
Budowanie pozytywnego klimatu w przedszkolu – wzmacnianie więzi społecznych pomiędzy nauczycielami i dziećmi, przedszkolem i rodzicami, a także między dziećmi
4. Uroczystości i imprezy przedszkolne
Lp. Nazwa uroczystości Forma Termin Nauczyciele odpowiedzialni
1. Rozpoczęcie roku przedszkolnego Spotkanie z dziećmi i rodzicami 1 września 2023 r. Nauczyciele wychowawcy
2. Powitanie jesieni: Dzień Spadającego Liścia; Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka Festyn przedszkolny – wspólne zabawy z rodzicami 20 września 2023 r. Wychowawcy grup
3. Dzień Głośnego Czytania Czytanie ulubionych baśni przez rodziców w poszczególnych oddziałach – spotkania integracyjne rodziców i dzieci 29 września 2023 r. Nauczycielki w grupach
4. Dzień Chłopaka Imprezy grupowe 30 września 2023 r. Wychowawcy grup
5. Pasowanie na Przedszkolaka Impreza integracyjna .... października/listopada 2023 r. Wychowawcy grup trzylatków
6. Dzień Edukacji Narodowej Impreza integracyjna 14 października 2023 r. Nauczycielki w grupach
7. Święto Niepodległości: „Przedszkolak – mały obywatel” Występ dzieci 10 listopada 2023 r. Wychowawcy grup
8. Andrzejki Zabawy integracyjne w grupach ..... listopada 2023 r. Wychowawcy grup
9. Mikołajki Spotkanie integracyjne ze św. Mikołajem 6 grudnia 2023 r. Wychowawcy grup
10. Charytatywny kiermasz świąteczny dla seniorów We współpracy z rodzicami Grudzień 2023 Wychowawcy grup
9. Warsztaty „Pieczemy pierniczki” – dla dzieci i rodziców Spotkanie warsztatowe w oddziałach (ewentualnie muzeum) ..... grudnia 2023 r. Wychowawcy grup
10. Kolędowanie i jasełka, wigilie grupowe Spotkanie integracyjne wszystkich dzieci i rodziców ..... grudnia 2023 r. Wychowawcy grup
11. Dzień Szacunku i Życzliwości: dla babci i dziadka Spotkanie integracyjne w grupach z babciami i dziadkami 21 stycznia 2024 r. Wychowawcy grup
12. Karnawał Bal Styczeń/ luty 2024 r. Wychowawcy grup
13. Walentynki Zabawy integracyjne w grupach Luty 2024 r. Wychowawcy grup
5. Konkursy, turnieje, akcje przedszkolne
Lp. Nazwa konkursu Forma Termin Nauczyciele odpowiedzialni
1. Przedszkolny konkurs „Co wiem o Kubusiu Puchatku” Konkurs międzygrupowy: dzieci z rodzicami Październik 2023 r. Wychowawcy grup
2. Akcja pomocy Schronisku dla zwierząt w ................................. Akcja pomocy zwierzętom Listopad 2023 r. Wychowawcy grup
3. Igrzyska wiedzy przedszkolnej o swoim mieście Turniej międzyprzedszkolny Styczeń 2024 r. Wychowawcy grup
4. „Szkoła dla Rodziców” – realizacja programu doskonalącego kompetencje wychowawcze rodziców i nauczycieli Dla chętnych rodziców: program koordynowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji przy Ministerstwie Edukacji Narodowej w Warszawie Luty 2024 r. Dyrektor, pedagog
6. Wyjazdy, wycieczki dzieci
Termin Rodzaj wyjazdu, wycieczki (dokąd, w jakim celu) Nauczyciele odpowiedzialni
Wrzesień 2023 r. Wycieczka do ZOO w ............................................. Wychowawcy grup
Październik 2023 r. Wyjazd na przedstawienie do Teatru Muzycznego w ................................. Wychowawcy grup
Listopad 2023 r. Wycieczka do fabryki bombek w ........................................ Wychowawcy grup
7. Spotkania: z policjantem, strażakiem, pracownikiem poczty, leśnikiem, programistą, ze stomatologiem
II. WYNIKI SPRAWOWANEGO PRZEZ DYREKTORA NADZORU PEDAGOGICZNEGO W MINIONYM PÓŁROCZU ROKU SZKOLNEGO 2023/2024
1. Kontrola wewnętrzna
Lp. Zakres kontroli Wnioski i zalecenia
Kontrola stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
1. Kontrola zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków podczas organizacji zajęć i zabaw ruchowych w przedszkolu oraz w ogrodzie przedszkolnym; analiza dokumentacji nauczycieli, obserwacje kontrolne, przegląd przedszkola Wnioski
Nauczyciele przedszkola przestrzegają przepisy BHP dotyczące bezpieczeństwa podczas organizacji zabaw ruchowych w przedszkolu oraz w ogrodzie przedszkolnym. Przed każdymi zajęciami sprawdzają stan techniczny urządzeń i sprzętu w ogrodzie. Dzieci są zaznajamiane z zasadami bezpiecznych zabaw na placu zabaw w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas uczestniczenia w grach i zabawach sportowych. Wśród dzieci jest upowszechniana wiedza o bezpieczeństwie oraz kształtowane są właściwe postawy wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
Zalecenia
Należy zorganizować szkolenie/e-szkolenie na temat prawnej odpowiedzialności nauczycieli za niedopełnienie obowiązków związanych z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa podczas organizowanych w przedszkolu i ogrodzie przedszkolnym zabaw ruchowych w terminie do ......................
2. Prawidłowość dokumentowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci na podstawie opinii i orzeczeń poradni, w tym wpisywanie do dzienników innych zajęć/dzienników zajęć rewalidacyjnych oceny postępów i wniosków dotyczących dalszej pracy z dziećmi – kontrola realizacji zadań nauczycieli specjalistów, w tym pedagoga specjalnego Wnioski
Nauczyciele i specjaliści w większości poprawnie prowadzą dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. W dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego zabrakło oceny skuteczności zrealizowanych działań. Dzienniki zajęć specjalistycznych (wyrównawczych, terapeutycznych, logopedycznych) prowadzone były systematycznie i poprawnie pod względem merytorycznym. Liczebność grup na zajęciach specjalistycznych była zgodna z aktualnym prawem oświatowym i wymaganiami ministerstwa. Dzieci uczęszczające na zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej zostały zakwalifikowane w większości na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz na wniosek pedagoga specjalnego.
Zalecenia
Należy uzupełnić dokumentację .................... zgodnie z zapisami prawa w terminie ......................... oraz powtórzyć kontrolę prowadzenia dokumentacji specjalistów (odpowiedzialny: ....................................................., termin: .............................)
3. Prawidłowość prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania:
1) dzienników zajęć, dzienników innych zajęć:
a) terminowość wpisów,
b) zgodność z przepisami prawa,
c) zgodność tematów zajęć i zabaw z rocznym planem pracy wychowawczo-dydaktycznej,
d) korelacja z ramowym rozkładem dnia,
e) sposób sprostowania błędu i oczywistej omyłki Wnioski
Dokumentacja prowadzona jest z reguły systematycznie, estetycznie i czytelnie. Nauczyciele nie mają problemów z poprawnym prowadzeniem dokumentacji (dzienniki zajęć i dzienniki innych zajęć, dzienniki specjalistów) zgodnie z zapisami Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Stwierdzane w wyniku kontroli braki w dzienniku lekcyjnym były na bieżąco uzupełniane. Powtarzające się problemy dotyczyły systematycznego wpisywania tematów lekcyjnych i rejestrowania frekwencji na zajęciach.
Zalecenia
Należy ujmować w tematach zajęć rozszerzenia, aby można było je odnieść do celów kształcenia zawartych w podstawie programowej
Kontrola przebiegu procesów kształcenia i wychowania
1. Wychowanie zmierzające do kształtowania u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra – obserwacje kontrolne, kontrolno-oceniające; dokumentacja: wyniki obserwacji pedagogicznej; rozmowy indywidualne z dziećmi i rodzicami, nauczycielami Wnioski
We wszystkich oddziałach nauczyciele w procesach nauczania-uczenia się stosują metody i formy pracy, które pozwalają kształtować i upowszechniać postawy dzieci związane z czynieniem dobra. Działania dotyczące pomagania innym, takie jak np. organizacja apelu dla całej przedszkolnej społeczności pod hasłem „Pomaganie jest dobre”, organizacja Dnia Pomagania, Dnia Życzliwości itd., organizacja akcji charytatywnej „Góra grosza”, organizacja spotkania ze społecznikami .............., przeprowadzenie zajęć na temat „Pomagam, bo chcę”, adekwatnych do potrzeb dzieci i ich wieku ..................... (ich kontynuację zaplanowano w II półroczu). Poznawanie potencjału dzieci przez skupianie na nich uwagi pomagało nauczycielom znaleźć punkty oparcia w kształtowaniu u nich stałych sprawności w czynieniu dobra i pozwalało wprowadzić skuteczne strategie działania. W ramach realizacji zadań rocznego planu pracy przedszkola dzieci miały możliwość rozwijania sprawności w czynieniu dobra. Nauczyciele dostrzegają pozytywne znaczenie i siłę oddziaływania wychowawczego rodziców, rodziny oraz środowisk w społeczności lokalnej (organizacje młodzieżowe, wolontariat).
Zalecenia
Należy upowszechniać przykłady czynienia dobra, stosując ciekawe, atrakcyjne i dostosowane do wieku dzieci metody wychowawcze, realizując założenia rocznego planu pracy przedszkola – .................. termin realizacji do ..................... W dalszym ciągu organizować wyjścia, wycieczki przedszkolne, imprezy grupowe bądź uroczystości, programy i projekty przedszkolne, pokazujące talenty, zainteresowania i mocne strony dzieci. Kontynuować oraz zachęcać do większego zaangażowania rodziców w życie przedszkola. Należy wprowadzić standardy ochrony małoletnich w terminie do ............... 2024 r. Trzeba w szczególności zapoznawać dzieci ze ścieżkami postępowania w przypadku doznawania krzywdy ze strony małoletnich oraz zrealizować program doskonalący kompetencje wychowawcze rodziców i nauczycieli, koordynowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji przy Ministerstwie Edukacji Narodowej w Warszawie. Głównym celem programu jest wsparcie rodziców, nauczycieli i wychowawców w codziennych kontaktach z dziećmi
2. Ocena przebiegu działań wychowawczych związanych z diagnozowaniem potrzeb dzieci, w wyniku których zapewnia się wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe w realizowanym procesie kształcenia Wnioski
Podejmowane przez nauczycieli zaplanowane działania wychowawcze związane z diagnozowaniem potrzeb dzieci były poprzedzone pogłębioną diagnozą pedagogiczną (rozpoznaniem) i analizą umożliwiającą zidentyfikowanie czynników wywołujących trudności, z jakimi spotykało się dane dziecko w procesie diagnozy potrzeb rozwojowych. Dzieci zostały objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną na podstawie rozpoznania indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na ich funkcjonowanie w przedszkolu. Nauczyciele działają zespołowo, interdyscyplinarnie (stosują wiedzę wypracowaną w ramach określonych dyscyplin naukowych), dbają o skuteczną komunikację z badanym dzieckiem, koncentrują się na mocnych stronach i potencjale rozwojowym dziecka. Wnioski z przeprowadzonej przez nauczycieli diagnozy indywidualnych potrzeb psychofizycznych dzieci są wykorzystywane do budowania programów terapii z dzieckiem. Programy te są modyfikowane i weryfikowane. Rodzice czynnie uczestniczą w diagnozowaniu potrzeb rozwojowych dzieci. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną zorganizowano dla .......... dzieci posiadających opinię publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz dla ........... dzieci na wniosek złożony przez pedagoga specjalnego. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu była udzielana w trakcie bieżącej pracy z dziećmi oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów. W wyniku prowadzonych zajęć pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęć specjalistycznych deficyty rozwojowe u dzieci:
• zredukowano w ........... proc.,
• zredukowano w niewielkim stopniu w ........... proc.,
• znacznie zredukowano w ........... proc.
Zalecenia
Dokonać analizy zaplanowanych form i metod pracy z dzieckiem, określonych w indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych, pod kątem ich adekwatności do zdiagnozowanych potrzeb dziecka. Wyniki przeprowadzonych diagnoz wstępnych należy wykorzystać do budowy skutecznych planów pracy dydaktycznej nauczycieli mających wpływ na poczucie bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu. Należy opracować i wdrożyć plan pracy bieżącej z dzieckiem ................., uwzględniając w nim ustalone zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej pod kierunkiem pedagoga specjalnego/psychologa. Częściej należy stosować techniki służące gromadzeniu danych, takie jak: obserwacje kierowane, standaryzowane kwestionariusze i wybrane narzędzia diagnozy, w tym techniki i narzędzia wykorzystujące np. mechanizm projekcji (bajki Luizy Marty Żurowskiej)
Kontrola efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
1. Ocena efektów działań nauczycieli związanych z poprawnym metodycznie wykorzystywaniem przez nauczycieli narzędzi TIK i materiałów dostępnych w sieci Wnioski
We wszystkich oddziałach nauczyciele poprawnie wykorzystują w procesach edukacyjnych narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnej i materiały dostępne w sieci. Przeprowadzony cykl szkoleń dla nauczycieli umożliwił nabycie niezbędnych kompetencji cyfrowych, oraz wiedzę o tym, jak poruszać się bezpiecznie i odpowiedzialnie w wirtualnym świecie. Potwierdza to wynik ankiety dla nauczycieli – wszyscy potwierdzają wzrost posiadanych kompetencji w zakresie bezpiecznego korzystania z zasobów dostępnych w sieci.
Zalecenia
Należy kontynuować obserwacje pracy nauczycieli pod kątem poprawnego metodycznie wykorzystywania narzędzi TIK (zgodnie z planem nadzoru). Należy przygotować prezentację lub zorganizować warsztaty na temat metodycznego korzystania z narzędzi TIK, w tym sztucznej inteligencji, w pracy z dziećmi
2. Ocena efektów kształtowania odpowiedzialnych postaw dzieci z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy Wnioski
We wszystkich oddziałach nauczyciele stosują aktywizujące metody i formy pracy, które pozwalają kształtować i upowszechniać odpowiedzialne postawy dzieci.
Zalecenia
Należy systematycznie i zgodnie z planem rocznym kontynuować działania kształtujące u dzieci odpowiedzialne postawy
2. Obserwacja zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
Lp. Przedmiot obserwacji Działania do realizacji
1. Prawidłowość organizowania i przebiegu różnorodnych form zajęć rozwijających aktywność fizyczną dzieci (cel obserwacji zgodny z kierunkiem polityki oświatowej państwa) Wnioski
Obserwowane zajęcia potwierdziły, że nauczyciele planują, organizują różnorodne zajęcia rozwijające aktywność fizyczną dzieci. Wspierają wielokierunkowo aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym obszarze rozwoju oraz modyfikują formy i metody pracy tak, aby były one dostosowane do potrzeb danej grupy.
Zalecenia
Należy kontynuować realizację zaplanowanych w rocznym planie pracy działań mających na celu rozwijanie aktywności fizycznej dzieci
2. Wykorzystanie w praktyce wiedzy i umiejętności zdobytych w ramach doskonalenia zawodowego Wnioski
W przedszkolu nauczyciele wykorzystują w praktyce wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach różnych form doskonalenia zawodowego. Pozwala to uatrakcyjnić proces edukacyjno-wychowawczy na rzecz kształtowania postaw akceptacji i integracji z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, popularyzowania i rozwijania aktywności fizycznej dzieci i rodziców.
Zalecenia
Kontynuować w II półroczu działania sprzyjające wykorzystaniu w praktyce wiedzy i umiejętności zdobytych w ramach doskonalenia zawodowego, w tym w zakresie wykorzystywania przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji
3. ........................................................................ ..................................................................................................................................................
3. Wspomaganie
Informacje dotyczące działań dyrektora w zakresie wspomagania
Diagnoza pracy przedszkola Diagnoza pracy przedszkola we wszystkich obszarach (kształcenie, wychowanie, opieka, profilaktyka, zarządzanie, współpraca z rodzicami i instytucjami) zakończyła się wnioskami do pracy na rok szkolny 2023/2024 w zakresie dokonania oceny przebiegu działań wychowawczych związanych z diagnozowaniem potrzeb dzieci, w wyniku których zapewnia się wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe w realizowanym procesie kształcenia
Udział nauczycieli w szkoleniach zewnętrznych – tematyka Nauczyciele doskonalili wiedzę z zakresu:
.............. (liczba nauczycieli) odbyło szkolenia zewnętrzne w zakresie ....................
....................................................................................................................................
Prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad w zakresie:
1) zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego,
2) kształtowania u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra,
3) zachęcania i wspierania dzieci w rozwijaniu ich aktywności fizycznej,
4) poprawnego metodycznie wykorzystywania przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci 1. ................................. (data) odbyło się szkolenie rady pedagogicznej na temat: ..............................................................................................................................
2. ................................. (data) odbyło się szkolenie rady pedagogicznej na temat: ..............................................................................................................................
3. .................................... (data) odbyło się szkolenie rady pedagogicznej na temat: ...................................................................................................................
III. INFORMACJA DYREKTORA O DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA WE WSZYSTKICH OBSZARACH PRZEBIEGU PROCESU KSZTAŁCENIA, WYCHOWANIA I OPIEKI, WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM, ZARZĄDZANIA
1. Zarządzanie
Proces zarządzania wiąże się z działaniami dyrektora zapewniającymi przedszkolu wspomaganie zewnętrzne odpowiednie do potrzeb i służące rozwojowi przedszkola ............................................................. Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi zgodnie z treścią Rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek. Zarządzanie przedszkolem koncentruje się na zapewnieniu warunków odpowiednich do rozwoju dzieci. W procesie zarządzania wykorzystywane są wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. W przedszkolu ustalane są i aktualizowane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów działania w różnych sytuacjach zagrożenia, sytuacjach trudnych i kryzysowych ................................................................
W przedszkolu zapewnia się .......... dzieciom ukraińskim oraz .......... dzieciom z ..........................., przyjętym zgodnie z warunkami i trybem określonymi w Rozporządzeniu MEN z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, możliwość korzystania z nauki i opieki na warunkach dotyczących obywateli polskich. Dyrektor przedszkola zorganizował dzieciom z zagranicy wsparcie psychologiczno-pedagogiczne oparte na rozpoznawanych potrzebach dzieci.
2. Kształcenie
Zgodnie z treścią Rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek proces kształcenia w przedszkolu organizowany jest w sposób sprzyjający uczeniu się. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są podporządkowane indywidualnym potrzebom edukacyjnym i rozwojowym oraz możliwościom psychofizycznym dzieci, co potwierdzają wyniki obserwacji rozwoju oraz diagnozy wstępnej gotowości szkolnej, opanowane przez dzieci umiejętności w obszarze rozwoju: fizycznego, społecznego, emocjonalnego i poznawczego. Za priorytetowe zadania przedszkola i nauczycieli w II półroczu roku szkolnego 2023/2024 uznaje się:
• ukierunkowanie procesów edukacyjnych na nowatorstwo i pracę zespołową z wykorzystywaniem narzędzi cyfrowych, technologii AI,
• prowadzenie w procesie kształcenia działań uwzględniających zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci,
• podniesienie efektywności procesu edukacyjnego realizowanego z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych np. przez respektowanie ustaleń wskazanych w opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych przez wszystkich nauczycieli,
• realizację działań w zakresie rozwoju aktywności ruchowej dzieci i ich rodziców przez stosowanie nowatorskich form i metod pracy.
3. Działalność wychowawcza i opiekuńcza przedszkola
Na podstawie wniosków z analizy ilościowej i jakościowej, wniosków z obserwacji stanu bezpieczeństwa psychospołecznego dzieci i nauczycieli, wniosków z nadzoru pedagogicznego z ubiegłego roku szkolnego oraz z obowiązku podejmowania działań w celu realizacji kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024, a także konieczności wdrożenia standardów ochrony małoletnich, ustalono priorytetowe zadania przedszkola. Działalność wychowawcza i opiekuńcza przedszkola w minionym półroczu roku szkolnego 2023/2024 skupiała się na realizacji takich zadań, jak:
• wypracowanie dokumentu „Standardy ochrony małoletnich” w terminie do końca stycznia 2024 r.,
• przygotowanie merytoryczne nauczycieli do stosowania ww. dokumentu w praktyce, w zgodności z zamieszczonymi procedurami,
• przygotowanie merytoryczne nauczycieli do diagnozowania ofiar przemocy wśród dzieci,
• podejmowanie działań informacyjnych o treści dokumentu, w szczególności wśród dzieci oraz rodziców,
• zobowiązanie nauczycieli oddziałów do analizy zachowań, wyglądu, diagnozowania przyczyn trudności edukacyjnych – przynajmniej raz na dwa miesiące,
• zaplanowanie pracy pedagoga, pedagoga specjalnego i psychologa w godzinach umożliwiających kontakt z nimi rodzicom oraz dzieciom wymagającym pomocy w warunkach spokoju i zachowania anonimowości,
• współorganizowanie z rodzicami i dziećmi przedsięwzięć dydaktyczno-wychowawczych okolicznościowych, rekreacyjnych,
• angażowanie rodziców w uczestnictwo w przedszkolnych imprezach okolicznościowych.
W ww. działaniach wychowawczych ogromną rolę odegrały działania nauczycieli grup w zakresie realizacji rocznego planu pracy przedszkola. Nauczyciele współpracują z pedagogiem specjalnym / psychologiem / zespołem nauczycieli pracujących w tym samym oddziale w trudnych sytuacjach wychowawczych.
4. Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym
Współpraca ze środowiskiem lokalnym wpływa na rozwój dzieci. W minionym półroczu szeroka i systemowa współpraca z .................................
przyczyniła się do rozwoju przedszkola w obszarze bezpieczeństwa dzieci. Przed rozpoczęciem zajęć w roku szkolnym 2023/2024 przeprowadzono przez komisję przegląd stanu bezpieczeństwa w przedszkolu. W skład komisji wchodzili: inspektor BHP ...................................., przedstawiciel organu prowadzącego ..................................., przedstawiciel straży pożarnej – inspektor ...................................... Nie stwierdzono żadnych zagrożeń i nie wydano poleceń. W przedszkolu zaktualizowano procedury bezpieczeństwa. W dniach ............................... dokonano pomiaru napięcia elektrycznego w punktach odbioru prądu. W dniu ........................... w obecności straży pożarnej przeprowadzono próbny alarm. Dzieci i pracownicy przedszkola znali miejsce ewakuacji i we właściwy sposób w niej uczestniczyli.
(miejscowość, data) (podpis dyrektora przedszkola)