Ruch wynika z naturalnej potrzeby każdego człowieka, warto o tym pamiętać zwłaszcza w przypadku dzieci, które w okresie przedszkolnym rozwijają się bardzo intensywnie. Z tego właśnie względu otoczenie powinno stwarzać im wiele okazji i możliwości do rozwoju obszaru ruchowego. Niezwykle istotne będą więc ćwiczenia usprawniające zarówno motorykę dużą, jak i małą. Przypomnijmy zatem kilka podstawowych informacji na ten temat i zainspirujmy się propozycjami ćwiczeń, które nawiązują do aktualnej pory roku.
Motoryka duża i mała
Motoryka duża – to ruch, w którym bierze udział całe ciało lub jego znaczna część. Ten rodzaj motoryki używamy podczas skakania, machania, biegania, jazdy na hulajnodze. Głównym celem ćwiczeń motoryki dużej jest przede wszystkim rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej dziecka, stymulowanie ciągłości ruchu oraz nauka kontroli nad wykonywanym ruchem. Rodzaje ćwiczeń, jakie powinno wykonywać dziecko, u którego chcemy rozwijać motorykę dużą, to m.in. ćwiczenia budujące orientację w schemacie ciała i przestrzeni, ćwiczenia rozwijające percepcję zmysłową, ćwiczenia koordynacji ruchowej i wzorkowo-ruchowej, ćwiczenia równoważne, ćwiczenia prawidłowej postawy ciała (podczas stania, chodzenia, biegania, siedzenia), ćwiczenia na stabilizację obręczy barkowej i ręki.
Motoryka mała – to ruch w o wiele mniejszym zakresie, w pracę zaangażowane są dłonie oraz palce. Ruchy te wymagają od dziecka większego skupienia oraz precyzji, np. podczas rysowania, wycinania, nawlekania, ugniatania. Dzięki prawidłowemu rozwojowi motoryki małej dziecko ma możliwość nabyć umiejętności z zakresu ruchów precyzyjnych, a co z tym związane, również wielu czynności samoobsługowych czy też czynności potrzebnych do codziennego funkcjonowania.
Gdy pojawiają się trudności…
Zdarza się jednak, że dzieci bez odpowiedniej stymulacji zaczynają przejawiać trudności w zakresie motoryki, pojawiają się u nich zaburzenia motoryczne (często też wynikające z jeszcze innych przyczyn). Wtedy właśnie wskazuje się, że rozwój motoryczny jest u nich zbyt wolny lub cechuje go nieadekwatność w stosunku do wieku rozwojowego. W związku z tym dzieci mogą mieć problemy z opanowywaniem czynności samoobsługowych czy prostych umiejętności ruchowych (jak np. bieganie, skakanie, chwytanie).
Trudnością dla nich mogą być również czynności wymagające precyzji i dobrze rozwiniętej koordynacji wzorkowo-ruchowej. Skutkuje to najczęściej niechęcią do podejmowania zadań wymagających od nich wykonywania określonych ruchów, nieangażowaniem się w zabawy ruchowe (co może wynikać m.in. z przekonania, że to, co robią, i tak nie daje zamierzonego efektu).
Ważne!