Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 8 STYCZNIA 2024

Zmiana osoby prowadzącej przedszkole niepubliczne pociąga za sobą szereg istotnych konsekwencji. Dotyczą one różnych obszarów funkcjonowania placówki, w tym finansów, co wydaje się istotne szczególnie wtedy, gdy część środków pieniężnych przeznaczonych na działalność jednostki pochodzi z dotacji.

Zmiana osoby prowadzącej – podstawa prawna

Przekazanie przedszkola niepublicznego innej osobie prowadzącej może przebiegać na różne sposoby. Podstawową regulacją służącą do dokonywania zmian we wpisie do ewidencji jednostek niepublicznych jest art. 168 ust. 13 Prawa oświatowego, zgodnie z którym osoba prowadząca placówkę jest zobowiązana zgłosić organowi rejestrowemu w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu powstałe po wpisie do ewidencji. Konstrukcja tego przepisu jest interesująca, sprawia bowiem, że osoba prowadząca zgłasza zmiany organowi rejestrowemu już po ich dokonaniu. Sam wpis nie ma więc charakteru konstytutywnego, co oznacza, że ważność zmiany nie jest bezpośrednio powiązana z wpisem do ewidencji, który w tej sytuacji informuje jedynie, że stan uwidoczniony we wpisie odpowiada stanowi faktycznemu, który już jakiś czas temu zaistniał.

Zasada ta nie obowiązuje jednak w przypadku zmiany osoby prowadzącej, wówczas zastosowanie ma przepis szczególny, czyli art. 168 ust. 14 Prawa oświatowego, w myśl którego w przypadku zmiany organu prowadzącego przedszkole wniosek o zmianę danych składa, nie później niż na miesiąc przed planowanym dniem zmiany organu prowadzącego, osoba dotychczas prowadząca przedszkole. W przypadku zgonu osoby fizycznej prowadzącej przedszkole wniosek składa osoba, która została wskazana w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 4a lub 4b, w terminie 14 dni od dnia zgonu. Zmiana organu prowadzącego następuje z dniem dokonania wpisu tej zmiany do ewidencji.

Osoba fizyczna składająca wniosek o wpis do ewidencji, o którym mowa w ust. 4, może dołączyć też przywołane wyżej pisemne oświadczenie wskazujące osobę fizyczną lub osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego, która przejmie prowadzenie placówki w przypadku zgonu osoby zgłaszającej jednostkę. Oświadczenie zawiera zgodę osoby fizycznej albo osoby prawnej, która ma przejąć prowadzenie placówki niepublicznej. Może ono zostać złożone również po uzyskaniu wpisu do ewidencji.

Zmianę osoby prowadzącej przeprowadza się więc na podstawie przepisu szczególnego, który wskazuje, że w tym zakresie wpis do ewidencji ma już charakter konstytutywny. To zmiana we wpisie powoduje, iż dokonuje się faktyczna zmiana osoby prowadzącej, która bez niej nie byłaby możliwa. Co więcej, organ rejestrowy odmówi dokonania zmiany osoby prowadzącej, jeżeli wniosek zostanie złożony zbyt późno, tzn. jeżeli od momentu złożenia wniosku o zmianę we wpisie do momentu zmiany osoby prowadzącej upłynie mniej niż miesiąc.

Zmiana osoby prowadzącej – środki z dotacji