STAN PRAWNY NA 9 GRUDNIA 2024
Obowiązek prowadzenia doręczeń elektronicznych w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty, w tym w przedszkolach, pojawi się 1 stycznia 2025 r. Czy dotyczy on także placówek niepublicznych? Jak przedstawiają się nowe wymagania stawiane przedszkolom?
Placówki niepubliczne
Stosownie do art. 8 Ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych podmiot publiczny jest zobowiązany do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych, powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Trzeba więc ustalić, jakie podmioty Ustawa traktuje jako podmioty publiczne. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 tego aktu przez podmiot publiczny należy rozumieć:
- jednostkę sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
- inne niż określone w lit. a państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
- inne niż określone w lit. a osoby prawne utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, niemające charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w lit. a i b, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio albo pośrednio przez inny podmiot:
- finansują je w ponad 50 proc. lub
- posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
- sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
- mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego;
- związki podmiotów, o których mowa w lit. a–c, jeżeli realizują zadania publiczne,
- komornika sądowego.
Według art. 9 pkt 3 Ustawy o finansach publicznych do sektora finansów publicznych należą jednostki budżetowe. Jest to forma organizacyjno-prawna, w której prowadzone są samorządowe jednostki oświatowe, w tym samorządowe przedszkola, co z kolei wynika z art. 4 ust. 1 Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych.
Jednostkami budżetowymi nie są zatem przedszkola niepubliczne. Nie należąc do sektora finansów publicznych, nie posiadają statusu jednostek publicznych w rozumieniu przywołanej definicji Ustawy o doręczeniach elektronicznych, a co za tym idzie – nie mają one obowiązku stosowania jej wymogów. Za taką interpretacją przemawia też art. 9 Ustawy, który mówi, że do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych, powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego, są zobowiązani:
- adwokat wykonujący zawód,
- radca prawny wykonujący zawód,
- doradca podatkowy wykonujący zawód,
- doradca restrukturyzacyjny wykonujący zawód,
- rzecznik patentowy wykonujący zawód,
- notariusz wykonujący zawód,
- podmiot niepubliczny wpisany do rejestru przedsiębiorców, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 Ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym,
- podmiot niepubliczny wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, o której mowa w art. 2 Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy.
Przepis ten wymienia inne, oprócz podmiotów publicznych, jednostki i osoby zobowiązane do wdrożenia systemu doręczeń elektronicznych. Nie wymienia on jednak niepublicznych przedszkoli, dlatego nie będą one musiały stosować e-doręczeń od 1 stycznia 2025 r.
Warto jednak zauważyć, że zgodnie z art. 10 Ustawy o doręczeniach elektronicznych podmiot niepubliczny inny niż określony w art. 9 ust. 1 może posiadać adres do doręczeń elektronicznych powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego, czyli – ujmując rzecz krócej – stosować e-doręczenia.
Ważne!