Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Scenariusz zajęć
doskonalących umiejętność dodawania i odejmowania dla klas I–III
„Matematyczne andrzejki”
Cele główne:
• doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania,
• doskonalenie pamięci wzrokowej i słuchowej,
• usprawnianie zapamiętywania sekwencji ruchowych,
• kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się.
Cele operacyjne
Dziecko:
• poprawnie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100,
• słucha w skupieniu wypowiedzi innych uczniów,
• powtarza sekwencję ruchową.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Nauczyciel zapoznaje uczniów z andrzejkami. Opowiada o tradycji wróżenia. Uczniowie wymieniają znane im wróżby. Nauczyciel wyjaśnia, że we wróżbach ważną rolę odgrywają liczby Zaciekawienie uczniów tematem Załącznik nr 1. Andrzejki
2. Magiczna liczba 7 – piosenka Uczniowie powtarzają za nauczycielem układ taneczny do piosenki Magiczna liczba 7 • Doskonalenie pamięci wzrokowej i słuchowej,
• naśladowanie i zapamiętywanie sekwencji ruchowych Nagranie piosenki Magiczna liczba 7, np. na YouTubie
3. Kostki Każdy uczeń otrzymuje po dwie kostki. Rzuca nimi, oblicza wynik i zapisuje wszystko w zeszycie. Nauczyciel za pomocą zabawy „Ence pence, w której ręce?” ustala, czy uczniowie dodają, czy odejmują • Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania,
• rozwijanie koncentracji wzrokowej Po dwie kostki dla każdego ucznia
4. Andrzejkowa wróżba Uczniowie zapisują w zeszytach swoje imię drukowanymi literami. Obliczają swoją magiczną liczbę (od 1 do 9) według podanego klucza i otrzymują od nauczyciela wróżbę z nią związaną. Uczniowie głośno odczytują wróżbę i wykonują zawarte w niej zadanie • Doskonalenie umiejętności dodawania,
• doskonalenie techniki czytania,
• integracja grupy • Załącznik nr 2. Twoja magiczna liczba
• Załącznik nr 3. Wróżby
5. Podsumowanie Uczniowie dzielą się wrażeniami po zajęciach. Oceniają swój poziom umiejętności dodawania i odejmowania w skali od 1 do 10 • Nauka autorefleksji i wypowiadania się na forum grupy,
• doskonalenie uważnego słuchania ----
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeuta pedagogiczny, polonistka, terapeuta ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”