Cele główne:
- wzbogacanie doświadczeń (artystyczne formy przekazu),
- obserwowanie świata i wyciąganie wniosków,
- rozwijanie motoryki ręki – działania manualne (kolorowanie i kreślenie),
- rozpoznawanie barw,
- tworzenie ciągów i rytmów matematycznych,
- porównywanie ilości,
- tworzenie własnych komunikatów rysunkowych,
- rozwijanie wyobraźni.
Cele szczegółowe:
- uczestnictwo w spacerze i dokonywanie obserwacji najbliższego otoczenia,
- odpowiadanie na pytania nauczyciela związane z otaczającymi dziecko kolorami,
- poznanie historii kredki – zapoznanie z różnymi rodzajami kredek oraz sposobami, w jakie kolorują,
- tworzenie rytmów kolorystycznych,
- tworzenie wizerunku robota,
- porównywanie liczb kredek w różnych kolorach,
- wskazywanie największego i najmniejszego zbioru,
- kolorowanie – mieszczenie się we wskazanym obszarze (działanie zgodne z legendą),
- tworzenie rysunku „niezwykłego zwierzęcia” – przedstawianie opisu grupie,
- wymyślanie symbolu rysunkowego zastępującego słowa pożegnania,
- odkrywanie znaczenia komunikacji pozawerbalnej.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
Materiały dydaktyczne:
- piosenka Fasolek Kolorowe kredki, kredki różnego rodzaju (w tym wielobarwne) w dużej liczbie, karta pracy, pudełka i pudła, duży arkusz papieru, blok techniczny.
Przebieg zajęć
Świat pełen barw
Nauczyciel wita dzieci na świeżym powietrzu. Dlaczego? Związane jest to z pierwszym zadaniem wychowanków. Dziś wszystkie przedszkolaki świętują Dzień Kredki. Jak wiadomo, posiadają one różne kolory, tak samo jak nasz piękny, wielobarwny świat. Właśnie dlatego dzisiejszy początek dnia jest zupełnie inny. Prowadzący zachęca dzieci do uważnego spojrzenia na świat, który roztacza się wokół nas. Wychowankowie podziwiają różne elementy wokół, ich kolory, kształty oraz przeznaczenie. Po chwilowej zadumie wszyscy uczestnicy zabawy gromadzą się wokół nauczyciela. Następnie prowadzący zadaje im kilka pytań, na które odpowiedzi kryją się w obserwacjach:
- Jaki kolor ma niebo? Czy wychowankowie znają inne rzeczy, które zawsze są niebieskie?
- Czy budynki wokół są brudne? Jakie mają kolory?
- Czy ktoś widział po drodze jakiś wesoły kolor? O jakiej barwie myślicie? Co nosiło ją na sobie?